IPTPP3/443A-2/11-4/IB - Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego do nabycia olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-2/11-4/IB Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego do nabycia olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia do olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia do olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka prowadzi działalność produkcyjną w której wykorzystuje (dla celów innych niż napędowe lub opałowe) oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99. Jednostka zarejestrowała się we właściwym Urzędzie Celnym jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz uzyskała potwierdzenie przyjęcia powyższego zgłoszenia rejestracyjnego.

Jednostka nabywa oleje smarowe (o kodach CN 2710 19 71-83, 2710 19 87-99) od firmy A, która wystawia fakturę VAT za nabywane oleje smarowe, objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Oleje smarowe przemieszczane są do jednostki kupującej bezpośrednio ze składu podatkowego (spółka B), który wystawia dokument dostawy na te oleje. Na dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem w polu 1 "Nazwa podmiotu, który wystawił dokument dostawy" wpisana jest spółka B, a w polu 3 " Adres miejsca wysyłki wyrobów zwolnionych" wpisany jest skład podatkowy w X.

Jednostka potwierdza odbiór wyrobów zwolnionych na wyżej wymienionym dokumencie dostawy, który zwracany jest do spółki B (składu podatkowego).

Dla każdego wyrobu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie Jednostka prowadzi ewidencję o której mowa w art. 32 ust. 5 punkt 3 ustawy z dnia 6.12.2008 o podatku akcyzowym.

Jednostka przedłożyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego jako podmiot zużywający zarówno spółce A (która wystawia fakturę VAT za oleje), jak i spółce B (skład podatkowy, z którego przemieszczane są wyroby do jednostki).

Dodatkowo Wnioskodawca nadmienia, że spółka A posiada status podmiotu pośredniczącego.

W uzupełnieniu z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu) Wnioskodawca dodał, iż oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83, 2710 19 87-99 kupowane przez Wnioskodawcę od firmy A, a dostarczane ze składu podatkowego firmy B nie są przeznaczone do wykorzystania jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych ani jako oleje smarowe do silników. Nie są one także wykorzystywane do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Kupowane przez Wnioskodawcę oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83, 2710 19 87-99 wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do:

* smarowania ruchomych elementów maszyn (np. wrzecion)

* do hydrauliki siłowej w maszynach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w opisanej powyżej sytuacji jednostka nabywająca wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy z uwagi na przeznaczenie od spółki A (wystawia fakturę VAT), gdzie dokument dostawy wystawia spółka B (skład podatkowy, z którego przemieszczane są wyroby bezpośrednio do jednostki) spełnione są wszystkie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

2.

Czy jednostka może stosować ww. zwolnienie od akcyzy dla nabywanych w opisany powyżej sposób olejów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pozycji 54, jednostka nabywająca spełnia wszystkie warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych przewidzianego w § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Warunki te wymienione zostały w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wyroby akcyzowe zwolnione dostarczane są ze składu podatkowego na terytorium kraju bezpośrednio do podmiotu zużywającego (z pominięciem podmiotu pośredniczącego - spółki B). Wyroby objęte są zabezpieczeniem akcyzowym w składzie podatkowym, z którego są dostarczane. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych udokumentowane jest dokumentem dostawy, wystawionym przez skład podatkowy, a podmiot zużywający potwierdza odbiór wyrobów zwolnionych na tym dokumencie dostawy. Ponadto dla każdego wyrobu zwolnionego jednostka (podmiot zużywający) prowadzi ewidencje, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 i ust. 7-9. Przed dostawą wyrobów zwolnionych jednostka dostarczyła do składu podatkowego, z którego przemieszczane są wyroby zwolnione, pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy.

W powyższej sytuacji dla skorzystania ze zwolnienia olejów smarowych od akcyzy z uwagi na ich przeznaczenie nie ma znaczenia fakt, że sprzedaży tych olejów w rozumieniu podatku VAT dla jednostki (podmiotu zużywającego) dokonuje podmiot trzeci (spółka A). Podmiot ten bowiem nie działa w tym przypadku jako podmiot pośredniczący w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, gdyż wyroby zwolnione przemieszczane są bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych,

- określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W myśl powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa wyżej stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 5 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. (art. 32 ust. 6)

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. (art. 32 ust. 7)

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. (art. 32 ust. 8)

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. (art. 32 ust. 9)

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. (art. 32 ust. 10)

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. (art. 32 ust. 11)

Natomiast przez podmiot zużywający, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy rozumie się podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną, w której wykorzystuje oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99. Przedmiotowe oleje są wykorzystywane dla celów innych niż napędowe lub opałowe, nie są przeznaczone do wykorzystania jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Wnioskodawca zarejestrował się we właściwym Urzędzie Celnym jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz uzyskał potwierdzenie przyjęcia powyższego zgłoszenia rejestracyjnego.

Powyższe oleje Wnioskodawca nabywa od firmy A posiadającej status podmiotu pośredniczącego, która wystawia Zainteresowanemu fakturę VAT. Przedmiotowe oleje smarowe dostarczane są bezpośrednio ze składu podatkowego na terytorium kraju (spółka B) do podmiotu zużywającego (Wnioskodawcy). Spółka B wystawia dokument dostawy na te oleje, na którym w polu 1 "Nazwa podmiotu, który wystawił dokument dostawy" wpisana jest spółka B, a w polu 3 " Adres miejsca wysyłki wyrobów zwolnionych" wpisany jest skład podatkowy w X.

Wnioskodawca potwierdza odbiór wyrobów zwolnionych na wyżej wymienionym dokumencie dostawy, który zwracany jest do spółki B (składu podatkowego). Wyroby objęte są zabezpieczeniem akcyzowym w składzie podatkowym, z którego są dostarczane.

Dla każdego wyrobu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie Wnioskodawca prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 punkt 3 ustawy.

Wnioskodawca przedłożył potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego jako podmiot zużywający zarówno spółce A (która wystawia fakturę VAT za oleje), jak i spółce B (skład podatkowy, z którego przemieszczane są wyroby do jednostki).

Zatem, mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę przeznaczenie olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 oraz 2710 19 87-99, fakt, iż w przedmiotowej sprawie dochodzi do dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, oraz iż Wnioskodawca jako podmiot zużywający wypełnia warunki zwolnienia przewidziane dla podmiotu zużywającego określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia dla przedmiotowych wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl