IPTPP3/443A-17/11-4/IB - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym oraz obowiązek informowania właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o transakcjach pośrednictwa w sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-17/11-4/IB Opodatkowanie podatkiem akcyzowym oraz obowiązek informowania właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o transakcjach pośrednictwa w sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Piotrkowie Trybunalskim 6 lipca 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku informowania właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Celnego o transakcjach pośrednictwa w sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku informowania właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Celnego o transakcjach pośrednictwa w sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzący skład podatkowy zlokalizowany na terenie kraju, informuje, iż zamierza dokonywać operacji gospodarczych o następującym przebiegu:

Wnioskodawca dokonuje na terytorium Wspólnoty Europejskiej (w Niemczech lub innym kraju należącym do UE) nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99, które następnie odsprzedaje innemu podmiotowi mającemu siedzibę na terytorium Wspólnoty (z wyłączeniem Polski).

W wariancie drugim, Wnioskodawca dokonuje importu wspomnianych olejów z kraju pozaunijnego, odprawy dokonuje w innym niż Polska kraju UE i odsprzedaje podmiotowi mającemu siedzibę na terytorium Wspólnoty (z wyłączeniem Polski).

W obu wariantach przemieszczenie wspomnianych wyrobów akcyzowych nastąpi bezpośrednio pomiędzy siedzibą zbywcy, a siedzibą przedsiębiorstwa będącego ostatecznym odbiorcą olejów bazowych, z pominięciem składu podatkowego należącego do pierwotnego nabywcy, czyli do Wnioskodawcy (działającego w tym przypadku jako klasyczny pośrednik).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopuszczalne jest dokonanie opisanej wyżej operacji, a także czy w jej przypadku znajduje zastosowanie wymóg informowania Naczelnika Urzędu Celnego o przyjęciu i wysyłce przedmiotowych olejów bazowych, które co istotne w rzeczywistości do składu podatkowego nie wejdą i nie będą z niego wyprowadzane.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanych wyżej sytuacjach obowiązek dokonania zgłoszenia na Spółce nie ciąży, a co ważniejsze z punktu widzenia polskich przepisów podatkowych jest to działanie całkowicie neutralne gdyż dostarczane towary jakkolwiek na terenie naszego kraju obłożone podatkiem akcyzowym w ogóle na jego obszar celny nie wjadą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż podatek akcyzowy jest podatkiem nakładanym na konsumpcję określonych produktów uznawanych przez ustawodawcę danego państwa za wyroby akcyzowe. Oznacza to, że podatek akcyzowy od danych wyrobów akcyzowych jest wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji (art. 7 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG - Dz. Urz. UE L nr 9, poz. 12 z późn. zm.). Tym samym państwo członkowskie opodatkowuje obrót wyrobami akcyzowymi wyłącznie na swoim terytorium.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Wymienione czynności należą do podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ich dokonanie jest niezbędne, aby dany wyrób mógł podlegać opodatkowaniu akcyzą w Polsce. Tym samym aby wyrób mógł zostać opodatkowany akcyzą na terytorium kraju musi zostać wyprodukowany na terenie kraju, albo zostać przywieziony do Polski z innego państwa członkowskiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub też z państwa spoza UE w ramach importu.

Jeżeli jedna z powyższych czynności opodatkowanych zostanie dokonana na terytorium kraju, wyrób akcyzowy, który został wytworzony lub sprowadzony do Polski powinien zostać obciążony akcyzą, jeśli zostanie przeznaczony do konsumpcji w Polsce (tzn. zostanie wyprowadzony lub wprowadzony poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzący na terenie kraju skład podatkowy zamierza handlować olejami bazowymi o kodzie CN 2710 19 99. Zakupu przedmiotowego wyrobu Wnioskodawca dokona na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub na terytorium państwa trzeciego, natomiast sprzedaż będzie dokonywana na rzecz podmiotu z państwa członkowskiego innego niż Polska.

W obu wariantach przemieszczenie wspomnianych wyrobów akcyzowych nastąpi bezpośrednio pomiędzy siedzibą zbywcy, a siedzibą przedsiębiorstwa będącego ostatecznym odbiorcą olejów bazowych, z pominięciem składu podatkowego Wnioskodawcy, czyli bez wprowadzania przedmiotowego wyrobu na terytorium Polski.

Przedmiotowy olej bazowy oznaczony kodem CN 2710 19 99 został wymieniony w pozycji 27 załącznika nr 1 do ustawy, wobec czego w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy jest wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu na terytorium kraju.

Jednakże czynnością powodującą ewentualne powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przedmiotowej sprawie mogłoby być przemieszczenie tego wyrobu akcyzowego z terytorium państwa trzeciego lub terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - tj. import lub nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Przez import, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy należy rozumieć przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną,

* jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny;

Natomiast w myśl z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie dojdzie do przemieszczenia wyrobu akcyzowego z terytorium państwa trzeciego ani państwa członkowskiego na terytorium kraju, zatem nie wystąpi import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych. Nie wystąpi tym samym czynność podlegająca opodatkowaniu akcyzą, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy, z tytułu importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż samo nabycie jak i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonana przez Wnioskodawcę na terytorium innego państwa bez przemieszczenia towaru z terytorium kraju lub na terytorium kraju, nie jest czynnością, wymienioną w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym, będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na terytorium kraju.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie zakup i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonywana na terytorium innego państwa bez fizycznego wprowadzania tego wyrobu na terytorium Polski, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium kraju. Tym samym nie występuje obowiązek informowania właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o tego rodzaju dokonywanych transakcjach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego, co do którego zostało przedstawione stanowisko. Inne kwestie, w szczególności dopuszczalność dokonywania transakcji, które nie zostały objęte własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl