IPTPP3/443A-117/12-4/KK - Zwolnienie od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-117/12-4/KK Zwolnienie od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych - jest prawidłowe;

* dokumentu dostawy - jest nieprawidłowe;

* uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy eksportu, wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych z udziałem lub bez udziału pośredników handlowych; dokumentu dostawy; uznania dokumentu SAD lub IE-599 bądź dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)", oświadczenia odbiorcy za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wydobycie oraz obrót węglem kamiennym (sklasyfikowanym według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 2701). Ze względu na zakres prowadzonej działalności, w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy akcyzowej (tekst jedn.: ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) Spółka złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego pisemne powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy oraz otrzymała potwierdzenie przyjęcia tegoż powiadomienia.

Odbiorcami wydobywanego przez Spółkę węgla są w głównej mierze krajowe podmiotyprzemysłowe. Jednocześnie Spółka zawiera transakcje z podmiotami zagranicznymi, w tym zarówno z podmiotami z innych krajów Unii Europejskiej, jak i z krajów trzecich. Mając na uwadze dalszy rozwój prowadzonej działalności nie można wykluczyć, iż liczba tego rodzaju transakcji będzie wzrastać w przyszłości. Spółka nie jest przy tym w stanie z góry określić jednego modelu transakcyjnego, według którego realizowane będą dostawy do podmiotów zagranicznych. W szczególności, zależnie od ustaleń z przyszłymi kontrahentami, mogą zdarzyć się sytuacje, w których w wyniku sprzedaży węgla do podmiotu zagranicznego, to Spółka będzie odpowiedzialna za jego transport do odbiorcy, odbiorca może samodzielnie odbierać węgiel od Spółki, bądź też strony mogą korzystać w tym zakresie z usług transportowych podmiotów trzecich. Możliwe są również warianty, w których w transakcji uczestniczyć będą pośrednicy handlowi. Mając na uwadze wejście w życie nowelizacji ustawy akcyzowej, którą szczegółowo uregulowano zarówno zakres czynności dotyczących wyrobów węglowych podlegających opodatkowaniu akcyzą, jak i zakres zwolnień oraz warunków formalnych dla skorzystania z tychże zwolnień, Spółka zwraca się do Ministra Finansów o potwierdzenie jej stanowiska w zakresie zasad rozliczania na gruncie akcyzy poszczególnych rodzajów planowanych przez Spółkę scenariuszy transakcyjnych, w tym w odniesieniu do zasad wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentów dostawy.

Dostawy na rzecz podmiotów z innych państw UE (dostawy wewnątrzwspólnotowe) - bez udziału pośredników handlowych (oznaczenie pkt III wniosku)

Analogicznie jak w przypadku dostaw do podmiotów spoza UE (eksportu) kontrahentami Spółki mogą. być podmioty z innych państw członkowskich UE. Również tutaj Spółka rozważa zarówno scenariusze, kiedy to Spółka (bądź działający na jej zlecenie przewoźnik) będzie dostarczał węgiel bezpośrednio do nabywcy lub na umówiony punkt przekazania własności (np. na podstawie umów zawieranych na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych), jak i przypadki, gdy nabywca odbierał będzie węgiel samodzielnie (ewentualnie zlecał transport przewoźnikowi) w magazynie w siedzibie Spółki lub na kolejowej stacji nadania właściwej dla siedziby Spółka - jak chociażby dla umów zawieranych w oparciu o warunki Incoterms 2000 EXW, FCA, Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych. Co oczywiste natomiast, przy dostawach do podmiotów z innych państw członkowskich UE nie będą składane zgłoszenia celne wywozowe.

Tym niemniej mając na uwadze regulacje akcyzowe, również w tych przypadkach Spółka zamierza wystawiać dokument dostawy w dwóch egzemplarzach, który zostanie wypełniony w następujący sposób:

* w poz. 1 - nazwa Spółki.

* w poz. 2 - adres Spółki.

* w poz. 3 - nazwa Spółki.

* w poz. 4 - adres Spółki.

* w poz. 5 - adres miejsca wydania węgla do przemieszczania. W zależności cd tego, gdzie nastąpi faktyczne wydanie węgla do przemieszczania, najczęściej będzie to adres Spółki (w przypadku transportu samochodowego) bądź adres stacji kolejowej, do której Spółka będzie dostarczać węgiel własnymi środkami (w przypadku transportu kolejowego).

* w poz. 6 - data rozpoczęcia przemieszczania węgla.

* w poz. 7 - data i podpis osoby wystawiającej dokument dostawy w imieniu Spółki.

* w poz. 8 - data i podpis osoby wydającej węgiel (może być również osoba wskazana w poz. 7)

* w poz. 9 - nazwa / nazwisko i imię kontrahenta zagranicznego (nabywcy).

* w poz. 10 - adres siedziby / miejsca zamieszkania kontrahenta zagranicznego (nabywcy).

* w poz. 11 - zależnie od tego, na jakich warunkach będzie realizowana dana transakcja. Jeżeli własność i ryzyka związane z węglem przejdą na nabywcę w miejscu wydania (np. na warunkach Incoterms 2000: EXW, FCA. Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych) - wówczas w dokumencie dostawy jako miejsce odbioru wskazane będzie miejsce tożsame z miejscem wydania. Jeżeli dostawa realizowana będzie na innych warunkach - wówczas jako miejsce odbioru wskazane zostanie miejsce, gdzie dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem (np. przy dostawach na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych).

* w poz. 12 - zależnie od tego. na jakich warunkach będzie realizowana dana transakcja. Jeżeli własność i ryzyka związane z węglem przejdą na nabywcę w momencie wydania (np. na warunkach Incoterms 2000: EXW, FCA, Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych) - wówczas w dokumencie dostawy data odbioru będzie tożsama z datą rozpoczęcia przemieszczania. Jeżeli dostawa realizowana będzie na innych warunkach - wówczas jako data odbioru wskazany zostanie dzień, kiedy dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem (np. przy dostawach na warunkach Incoterms 2000 DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych).

* poz. 13 - nie stosuje się.

* w poz. 14 - Spółka potwierdzać będzie przekazanie węgla do nabywcy na przeznaczonym dla niej egzemplarzu dokumentu dostawy. Analogicznie jak w poz. 12 potwierdzenie nastąpi w momencie zgodnym z przejściem własności i ryzyk związanych z towarem na nabywcę. Potwierdzenie dokonywane będzie w oparciu o kartę listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury).

Alternatywnie, Spółka rozważa możliwość zastąpienia dokumentu dostawy fakturą VAT zawierającą dodatkowe elementy (tekst jedn.: nazwę, kod CN oraz ilość wyrobów węglowych - w przypadku Spółki będzie to węgiel - oraz podpis osoby reprezentującej Spółkę lub osoby upoważnionej zgodnie z zasadami reprezentacji Spółki do wystawiania faktur wraz z adnotacją o dokonaniu danej dostawy na egzemplarzu przeznaczonym dla Spółki). W tym wypadku potwierdzenie dostarczenia towaru będzie również opierało się o kartę listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W odniesieniu do zdarzeń przyszłych opisanych w pkt III.

a.

Czy transakcje opisane w pkt III. będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.

b.

Czy wskazane przez Spółkę zasady wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt III są prawidłowe.

c.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów, iż wskazane przez Spółkę zasady wystawiania, wypełniania bądź obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt III. nie są prawidłowe - Spółka zwraca się o wskazanie zakresu nieprawidłowości, tj. w odniesieniu do których z poz. dokumentu jej stanowisko jest nieprawidłowe oraz jakie informacje powinny być w tych poz. zawarte, ewentualnie jak powinien wyglądać obieg poszczególnych egzemplarzy dokumentu, aby spełnione zostały przesłanki stosowania zwolnienia z akcyzy.

d.

Czy ze zwolnienia z akcyzy Spółka będzie mogła skorzystać również w przypadku zastąpienia dokumentu dostawy fakturą VAT zawierającą dodatkowe elementy (tekst jedn.: nazwę, kod CN oraz ilość wyrobów węglowych - w przypadku Spółki będzie to węgiel - oraz podpis osoby reprezentującej Spółkę lub osoby upoważnionej zgodnie z zasadami reprezentacji Spółki do wystawiania faktur wraz z adnotacją o dokonaniu danej dostawy na egzemplarzu przeznaczonym dla Spółki).

e.

Czy wskazane przez Spółkę dokumenty, w oparciu o które będzie ona kwalifikowała daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia.

f.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów wskazanych przez Spółkę dokumentów, w oparciu o które zamierza ona kwalifikować daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karty listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury) za niewystarczające dla zastosowania zwolnienia Spółka zwraca się o wyjaśnienie, jakie dokumenty powinna ona posiadać dla dokonania takiej kwalifikacji.

Zdaniem Wnioskodawcy

a.

Transakcje opisane w pkt III będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.

b.

Wskazane przez Spółkę zasady wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt III. są prawidłowe.

c.

Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania III.b za prawidłowe, udzielanie odpowiedzi na pytanie III.c. stanie się niecelowe. Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie sposób wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy powinien przebiegać zgodnie z zasadami opisanymi w pkt III.

d.

Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia/akcyzy również w przypadku zastąpienia dokumentu dostawy fakturą VAT zawierającą dodatkowe elementy (tekst jedn.: nazwę, kod CN oraz ilość wyrobów węglowych - w przypadku Spółki będzie to węgiel oraz podpis osoby reprezentującej Spółkę lub osoby upoważnionej zgodnie z zasadami reprezentacji Spółki do wystawiania faktur wraz z adnotacją o dokonaniu danej dostawy na egzemplarzu przeznaczonym dla Spółki).

e.

Wskazane przez Spółkę dokumenty, w oparciu o które będzie ona kwalifikowała daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz/lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia.

f.

Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania III.e za prawidłowe, udzielanie odpowiedzi na pytanie III.f. stanie się niecelowe. Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie wskazane dokumenty (tekst jedn.: karta listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Uzasadnienie w zakresie zdarzeń opisanych w pkt III. (dostawa wewnątrzwspólnotowa bez udziału pośredników handlowych)

Analogicznie jak w przypadku dostaw do podmiotów spoza UE (eksportów) kontrahentami Spółki mogą być podmioty z innych państw członkowskich UE. Również tutaj Spółka rozważa zarówno scenariusze, kiedy to Spółka (bądź działający na jej zlecenie przewoźnik) będzie dostarczał węgiel do nabywcy (np. na podstawie umów zawieranych na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych) jak i przypadki, gdy nabywca odbierał będzie węgiel samodzielnie (ewentualnie zlecał transport przewoźnikowi) jak chociażby dla umów zawieranych w oparciu o warunki Incoterms 2000 EXW, FCA Incoterms 2010 EXW, FCA lub do nich podobne). Z oczywistych natomiast względów, w przypadku transakcji wewnątrzunijnych nie będą składane zgłoszenia celne.

Ad III.a.

Spółka stoi na stanowisku, iż opisane przez nią w pkt III transakcje, tj. dostawy węgla na rzecz podmiotów z innych krajów UE podlegają zwolnieniu z akcyzy jako dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych (zgodnie z cytowanym już art. 31a ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej).

Ad III.b.

Zdaniem Spółki, opisane przez nią zasady wystawiania dokumentów dostawy w związku z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi są zgodne z przepisami ustawy akcyzowej j Rozporządzenia. W odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych realizowanych bez udziału pośredników handlowych Rozporządzenie jasno wskazuje, iż pośredniczący podmiot węglowy (tutaj: Spółka) powinien wystawić dokument dostawy w dwóch egzemplarzach < § 2 ust. 5 lit. c) w zw. z ust. 6d Rozporządzenia>. Alternatywnie Spółka może zdecydować się na wystawienie faktury VAT zastępującej dokument dostawy (zawierającej dodatkowe dane).

Jeżeli Spółka wystawiać będzie dokument dostawy powinna ona widnieć w nim zarówno jako podmiot wystawiający dokument (poz. 1 - 2) jak i podmiot wydający do przemieszczenia wyroby węglowe (poz. 3 - 4). Jasne wydaje się również, że adresem miejsca wydania węgla do przemieszczania (poz. 5) powinien być zależnie od tego, gdzie nastąpi faktyczne wydanie węgla do przemieszczania, adres Spółki (w przypadku transportu samochodowego) bądź adres stacji kolejowej, do której Spółka będzie dostarczać węgiel własnymi środkami (w przypadku transportu kolejowego). Wątpliwości nie wiążą się również z datą rozpoczęcia przemieszczania węgla (poz. 6), osobami uprawnionymi wpisywanymi do poz. 7 i 8 oraz danymi kontrahenta do poz. 9 i 10. Jeżeli zaś chodzi o adres miejsca odbioru (poz. 11) oraz datę odbioru (poz. 12), to w świetle przytaczanych już argumentów uzależnione będą one od warunków na jakich realizowana jest dostawa. Jeżeli dana transakcja realizowana będzie na zasadach Incoterms 2000: EXW, FCA, Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych (własność i ryzyka przechodzą przy wydaniu z kopalni) miejscem odbioru będzie kopalnia (transport samochodowy) lub stacja kolejowa (transport kolejowy). Jeżeli zaś dana dostawa będzie realizowana na zasadach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych (własność i ryzyka przechodzą w innym ustalonym miejscu) wówczas adresem miejsca odbioru (poz. 11) będzie miejsce, gdzie dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem i konsekwentnie datą odbioru (poz. 12) dzień, gdy dojdzie do takiego przejścia.

Ad III.c.

Spółka przedstawiła osnowę swojego stanowiska w pkt III.b. niniejszego wniosku. Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania III.b. za prawidłowe, udzielanie odpowiedz: na pytanie III.c. będzie niecelowe. Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka pragnie uczynić zadość również wymogowi przedstawienia własnego stanowiska w zakresie pytania III.c.

Spółka wskazuje zatem, iż w jej ocenie sposób wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy powinien przebiegać zgodnie z zasadami opisanymi w pkt III. (oraz w uzasadnieniu do jej stanowiska przedstawionego w odpowiedzi na pytanie III.b).

Tym niemniej, w przypadku uznania przez Ministra Finansów stanowiska przedstawionego w odniesienia do pytania III.b. za nieprawidłowe - Spółka zwraca się o wskazanie zakresu nieprawidłowości, tj. w odniesieniu do których z poz.- dokumentu jej stanowisko jest nieprawidłowe oraz jakie informacje powinny być w tych poz. zawarte, ewentualnie jak powinien wyglądać obieg poszczególnych egzemplarzy dokumentu, aby spełnione zostały przesłanki stosowania zwolnienia z akcyzy.

Ad III.d.

Zdaniem Spółki, w oparciu o przedstawione powyżej argumenty oraz w oparciu o § 2 ust. 6i pkt 2 Rozporządzenia - będzie ona uprawniona do zwolnienia z akcyzy również w przypadku zastąpienia dokumentu dostawy fakturą VAT zawierającą dodatkowe elementy (tekst jedn.: nazwę, kod CN oraz ilość wyrobów węglowych - w przypadku Spółki będzie to węgiel - oraz podpis osoby reprezentującej Spółkę lub osoby upoważnionej zgodnie z zasadami reprezentacji Spółki do wystawiania faktur wraz z adnotacją o dokonaniu danej dostawy na egzemplarzu przeznaczonym dla Spółki).

Ad III.e.

Spółka stoi na stanowisku, iż wskazane dokumenty, w oparciu o które będzie ona kwalifikowała daną transakcje jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz/ lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury)) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia. Dokumenty te potwierdzają, iż towar faktycznie został dostarczony do odbiorcy w innym kraju Wspólnoty, w związku z czym zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia z akcyzy. Powyższe dokumenty odpowiadają również rynkowej praktyce potwierdzania dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Ad III.f.

Spółka przedstawiła osnowę swojego stanowiska w pkt III.e. niniejszego wniosku. Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania III.e. za prawidłowe, udzielanie odpowiedzi na pytanie III.f. będzie niecelowe.

Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka pragnie uczynić zadość również wymogowi przedstawienia własnego stanowiska w zakresie pytania III.f. Spółka wskazuje zatem, iż w jej ocenie wskazane dokumenty (tekst jedn.: karta listu przewozowego (np. CMR) z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz/lub oświadczenie odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np. na kopii faktury)) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Tym niemniej, w przypadku uznania przez Ministra Finansów wskazanych przez Spółkę dokumentów, za niewystarczające dla zastosowania zwolnienia - Spółka zwraca się o wyjaśnienie, jakie dokumenty powinna ona posiadać dla dokonania takiej kwalifikacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zwolnienia od akcyzy dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych,

* nieprawidłowe w zakresie dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w zakresie uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15o C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

1.

23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;

2.

8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;

3.

27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy (art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot pośredniczący - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych.

Stosownie do § 2 ust. 6d w przypadku o którym mowa w ust. 1 lit. b i c oraz pkt 6, dokument dostawy wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy:

1.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy,

2.

podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów węglowych do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu.

W myśl § 2 ust. 6i rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych dokumentem dostawy może być faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, a także w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej - podpis podmiotu dokonującego tej dostawy lub osoby reprezentującej ten podmiot wraz z adnotacją o dokonaniu dostawy, na egzemplarzu faktury przeznaczonym dla tego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy za dostawę wewnątrzwspólnotową uważa się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;

Należy nadmienić, iż Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł określających warunki sprzedaży, dzielących koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms zajmują się kwestiami związanymi z transportem produktów od sprzedawcy do nabywcy. Obejmuje to m.in. przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego.

Reguła DAP (wg Incoterms 2010) (Delivered at Place - Dostarczone do miejsca) oznacza, że sprzedający zawiera umowę przewozu do określonego miejsca, ponosząc jej koszt oraz ryzyko utraty, czy uszkodzenia ładunku; wyładunek jest po stronie kupującego; za odprawę celną eksportową oraz tranzytową przez kraje poprzedzające kraj dostawy odpowiada sprzedający; za odprawę celną importową z cłem, podatkami i innymi kosztami towarzyszącymi - kupujący.

Reguła Incoterms FCA (Free Carrier (... named place) - Franco przewoźnik (... określone miejsce) (należącą do Grupy F, zobowiązującej sprzedającego do dokonania odprawy celnej eksportowej) oznacza, ze sprzedający ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu. Towar uważa się za dostarczony w momencie załadunku przez przewoźnika, w tym momencie następuje przeniesienie ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego.

Wątpliwość Wnioskodawcy to kwestia czy zastosowanie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przy dostawie wewnątrzwspólnotowej jest uzależnione od sposobu dokonywania dostawy wyrobów węglowych do nabywcy (gdy wyroby węglowe są sprzedawane przez Wnioskodawcę z dostawą na miejsce lub gdy nabywca odbiera węgiel własnym transportem).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy w ramach swojej działalności dokonuje obrotu wyrobami węglowymi objętymi pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 2701. Spółka zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych. Wnioskodawca wskazał, iż złożył pisemne powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego oraz otrzymał potwierdzenie przyjęcia tegoż powiadomienia. Zatem opisana powyżej transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych w myśl wyżej powołanej definicji będzie podlegała zwolnieniu od akcyzy, o ile Spółka wypełni warunki zwolnienia dla wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych, określone w art. 31a ust. 3 ustawy. Zatem aby mówić o czynności zwolnionej od akcyzy w związku z art. 31a ust. 1 pkt 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych powinien dokonać pośredniczący podmiot węglowy, który będzie posiadał dokument dostawy dla wyrobów węglowych będących przedmiotem przemieszczenia na terytorium państwa członkowskiego lub fakturę VAT zawierającą w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, a także podpis podmiotu dokonującego tej dostawy lub osoby reprezentującej ten podmiot wraz z adnotacją o dokonaniu dostawy, na egzemplarzu faktury przeznaczonym dla tego podmiotu. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu.

Tym samym stwierdzić należy, iż ww. przepisy regulujące zastosowanie zwolnienia z akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej dokonywanej przez pośredniczący podmiot węglowy nie uzależniają tego zwolnienia od sposobu dostarczenia wyrobu węglowego do nabywcy, tj. czy pośredniczący podmiot węglowy sam fizycznie dostarczy wyroby węglowe z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, czy to nabywca dokona przemieszczenia wyrobów węglowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, a sprzedaży dokonał pośredniczący podmiot węglowy.

W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy w myśl przepisów o podatku akcyzowym, dokumentem warunkującym zastosowanie zwolnienia od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy lub faktury zawierającej w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, a także podpis podmiotu dokonującego tej dostawy lub osoby reprezentującej ten podmiot wraz z adnotacją o dokonaniu dostawy, na egzemplarzu faktury przeznaczonym dla tego podmiotu.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia) i zawiera pola (pozycje) od nr 1 do nr 15. Dokonując oceny zasad wypełnienia przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy, tutejszy Organ stwierdza, iż są one prawidłowe. Przy czym Wnioskodawca w opisie poszczególnych pozycji dokumentu dostawy pominął poz. 15 - "przemieszczane wyroby węglowe zwolnione od akcyzy". Zgodnie z opisem pozycja 15 dokumentu dostawy zawiera m.in. takie informacja jak: Nazwa wyrobu (kolumna nr 2), kod CN wyrobu (kolumna nr 3), ilość w 1000kg (kolumna nr 4 - w której należy wpisać ilość wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy), przeznaczenie uprawniające do zwolnienia zawierające krótki opis i podstawę prawną (kolumna nr 5) oraz adnotacje dotyczące odbioru wyrobów węglowych (kolumna nr 6 - w której można wpisać ilość wyrobu faktycznie dostarczonego).

Wobec powyższego z uwagi, iż Zainteresowany pominął w przedstawionym opisie wypełnienie poz. 15 dokumentu dostawy, Organ dokonując całościowo oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dokumentu dostawy, uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

Dokument dostawy powinien zostać wystawiony w dwóch egzemplarzach, oraz wypełniony w następujący sposób:

* w poz. 1 - nazwa Spółki.

* w poz. 2 - adres Spółki.

* w poz. 3 - nazwa Spółki.

* w poz. 4 - adres Spółki.

* w poz. 5 - adres miejsca wydania węgla do przemieszczania. (adres Spółki/adres stacji kolejowej),

* w poz. 6 - data rozpoczęcia przemieszczania węgla.

* w poz. 7 - data i podpis osoby wystawiającej dokument dostawy w imieniu Spółki.

* w poz. 8 - data i podpis osoby wydającej węgiel (może być również osoba wskazana poz. 7).

* w poz. 9 - nazwa / nazwisko i imię kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 10 - adres siedziby / miejsca zamieszkania kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 11 - miejsce faktycznego odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę, np.: adres kopalni, adres stacji kolejowej, adres kontrahenta.

* w poz. 12 - data odbioru wyrobów węglowych zgodna z datą przekazania wyrobów węglowych nabywcy

* poz. 13 - nie stosuje się.

* w poz. 14 - potwierdzenie przez Spółkę przekazania wyrobów węglowych do nabywcy na przeznaczonym dla niej egzemplarzu dokumentu dostawy. Potwierdzenie może zostać dokonane w oparciu o kartę listu przewozowego z potwierdzeniem dostarczenia towaru do odbiorcy oraz / lub oświadczeniu odbiorcy o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia (np.: kopia faktury)

* w poz. 15 - przemieszczane wyroby węglowe zwolnione od akcyzy.

Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy wobec czego uznał stanowisko w tym zakresie za nieprawidłowe.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy jednym z warunków zwolnienia od akcyzy wynikającym z art. 31a ust. 3 ustawy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Dokumentami uprawniającymi do zastosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy jest dokument dostawy lub faktura VAT zawierająca dodatkowe elementy o których mowa w § 2 ust. 6i rozporządzenia. Wobec powyższego Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych wystawiając taką fakturę VAT lub dokument dostawy będzie uprawniona do zwolnienia od akcyzy.

List przewozowy (CMR) lub oświadczenie odbiorcy są dokumentami poświadczającymi o otrzymaniu towaru w miejscu przeznaczenia, na podstawie tych dokumentów pośredniczący podmiot węglowy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych potwierdza w poz. 14 dokumentu dostawy dostarczenie przemieszczanych wyrobów do odbiorcy.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy eksportu wyrobów węglowych; dokumentu dostawy; uznania dokumentu SAD lub IE-599 za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy., zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-117/12-2/k.k.

* zwolnienia od akcyzy eksportu wyrobów węglowych z udziałem pośredników handlowych, zwolnienia od akcyzy sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych, dokumentu dostawy, uznania dokumentu SAD lub IE-599 za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie IPTPP3/443A-117/12-3/k.k.

* zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych z udziałem pośredników handlowych, zwolnienia od akcyzy sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych, dokumentu dostawy, uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-117/12-5/k.k.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a) Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z treścią wniosku i zastosowanym przez Spółkę trybem postępowania sprawa niniejsza w swoim rozstrzygnięciu dotyczy wyłącznie kwestii związanej z interpretacją prawa podatkowego i nie zawiera informacji o stosowaniu przepisów wynikających z prawa celnego. Zgodnie bowiem przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ze względu na treść art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, iż interpretacja została wydana dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi,

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl