IPTPP3/443A-117/12-2/KK - Zwolnienie od akcyzy eksportu wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-117/12-2/KK Zwolnienie od akcyzy eksportu wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy eksportu wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych - jest prawidłowe;

* dokumentu dostawy - jest nieprawidłowe;

* uznania dokumentu SAD lub IE-599 za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy eksportu, wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych z udziałem lub bez udziału pośredników handlowych; dokumentu dostawy; uznania dokumentu SAD lub IE-599 bądź dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)", oświadczenia odbiorcy za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wydobycie oraz obrót węglem kamiennym (sklasyfikowanym według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 2701). Ze względu na zakres prowadzonej działalności, w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy akcyzowej (tekst jedn.: ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) Spółka złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego pisemne powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy oraz otrzymała potwierdzenie przyjęcia tegoż powiadomienia.

Odbiorcami wydobywanego przez Spółkę węgla są w głównej mierze krajowe podmiotyprzemysłowe. Jednocześnie Spółka zawiera transakcje z podmiotami zagranicznymi, w tym zarówno z podmiotami z innych krajów Unii Europejskiej, jak i z krajów trzecich. Mając na uwadze dalszy rozwój prowadzonej działalności nie można wykluczyć, iż liczba tego rodzaju transakcji będzie wzrastać w przyszłości. Spółka nie jest przy tym w stanie z góry określić jednego modelu transakcyjnego, według którego realizowane będą dostawy do podmiotów zagranicznych. W szczególności, zależnie od ustaleń z przyszłymi kontrahentami, mogą zdarzyć się sytuacje, w których w wyniku sprzedaży węgla do podmiotu zagranicznego, to Spółka będzie odpowiedzialna za jego transport do odbiorcy, odbiorca może samodzielnie odbierać węgiel od Spółki, bądź też strony mogą korzystać w tym zakresie z usług transportowych podmiotów trzecich. Możliwe są również warianty, w których w transakcji uczestniczyć będą pośrednicy handlowi. Mając na uwadze wejście w życie nowelizacji ustawy akcyzowej, którą szczegółowo uregulowano zarówno zakres czynności dotyczących wyrobów węglowych podlegających opodatkowaniu akcyzą, jak i zakres zwolnień oraz warunków formalnych dla skorzystania z tychże zwolnień, Spółka zwraca się do Ministra Finansów o potwierdzenie jej stanowiska w zakresie zasad rozliczania na gruncie akcyzy poszczególnych rodzajów planowanych przez Spółkę scenariuszy transakcyjnych, w tym w odniesieniu do zasad wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentów dostawy.

Dostawy na rzecz podmiotów z siedzibą poza UE (eksport) - bez udziału pośrednikówhandlowych (oznaczenie pkt I wniosku)

W odniesieniu do transakcji, w wyniku których węgiel dostarczany będzie do podmiotów spoza Unii Europejskiej, Spółka rozważa zarówno scenariusze, kiedy to Spółka (bądź działający na jej zlecenie przewoźnik) będzie dostarczał węgiel bezpośrednio do nabywcy lub na umówiony punkt przekazania własności (np. na podstawie umów zawieranych na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych, tj. innych przy których można przyjąć uogólnienie, iż za transport odpowiedzialny jest dostawca), jak również przypadki, kiedy nabywca odbierał będzie węgiel samodzielnie (ewentualnie zlecał transport przewoźnikowi) z magazynu w siedzibie Spółki lub na kolejowej stacji nadania właściwej dla siedziby Spółki - jak chociażby dla umów zawieranych w oparciu o warunki Incoterms 2000 EXW, FCA Incoterms 2010 EXW, FCA lub do nich podobne, tj. innych przy których można przyjąć uogólnienie, iż za transport odpowiedzialny jest odbiorca. W obu wskazanych przypadkach, niezależnie od momentu przejścia na nabywcę własności oraz ryzyk związanych z towarem, w składanych do organów celnych zgłoszeniach celnych wywozowych jako eksporter wskazywana będzie Spółka, zgodnie z art. 788 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm., dalej: " RWKC"). zgodnie z którym eksporterem w rozumieniu przepisów celnych jest osoba która w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego jest właścicielem towarów (ewentualnie posiada podobne do nich prawo), a jeżeli własność (lub podobne prawo) posiada osoba mająca siedzibę poza Wspólnotą to za eksportera uważana jest strona umowy (na podstawie której odbywa się wywóz) mająca swoją siedzibę we Wspólnocie.

Z tytułu tego rodzaju transakcji Spółka zamierza wystawiać dokument dostawy w dwóch egzemplarzach, który zostanie wypełniony w następujący sposób:

* w poz. 1 - nazwa Spółki.

* w poz. 2 - adres Spółki.

* w poz. 3 - nazwa Spółki.

* w poz. 4 - adres Spółki.

* w poz. 5 - adres miejsca wydania węgla do przemieszczania. W zależności od tego, gdzie nastąpi faktyczne wydanie węgla do przemieszczania, najczęściej będzie to adres Spółki (w przypadku transportu samochodowego) bądź adres stacji kolejowej, do której Spółka będzie dostarczać węgiel własnymi środkami (w przypadku transportu kolejowego).

* w poz. 6 - data rozpoczęcia przemieszczania węgla.

* w poz. 7 - data i podpis osoby wystawiającej dokument dostawy w imieniu Spółki.

* w poz. 8 - data i podpis osoby wydającej węgiel (może być również osoba wskazana poz. 7).

* w poz. 9 - nazwa / nazwisko i imię kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 10 - adres siedziby/miejsca zamieszkania kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 11 - zależnie od tego, na jakich warunkach będzie realizowana dana transakcja. Jeżeli własność i ryzyka związane z węglem przejdą na nabywcę w miejscu wydania (np. na warunkach Incoterms 2000: EXW, FCA, Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych) - wówczas w dokumencie dostawy jako miejsce odbioru wskazane będzie miejsce tożsame z miejscem wydania. Jeżeli dostawa realizowana będzie na innych warunkach - wówczas jako miejsce odbioru wskazane zostanie miejsce, gdzie dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem (np. przy dostawach na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych).

* w poz. 12 - zależnie od tego, na jakich warunkach będzie realizowana dana transakcja. Jeżeli własność i ryzyka związane z węglem przejdą na nabywcę w momencie wydania (np. na warunkach Incoterms 2000: EXW, FCA Incoterms 2010: FXW, FCA lub do nich podobnych) - wówczas w dokumencie dostawy data odbioru będzie tożsama z datą rozpoczęcia przemieszczania. Jeżeli dostawa realizowana będzie na innych warunkach - wówczas jako data odbioru wskazany zostanie dzień, kiedy dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem (np. przy dostawach na warunkach Incoterms 2000: DDU, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DAP, FOB, CPT lub do nich zbliżonych).

* poz. 13 - nie stosuje się.

* w poz. 14 - Spółka potwierdzać będzie przekazanie węgla do nabywcy na przeznaczonym dla niej egzemplarzu dokumentu dostawy. Analogicznie jak w poz. 12 potwierdzenie nastąpi w momencie zgodnym z przejściem własności i ryzyk związanych z towarem na nabywcę. Potwierdzenie dokonywane będzie na podstawie zrealizowanej odprawy celnej, tj. w oparciu o potwierdzenie wywozu na pisemnym zgłoszeniu celnym (dokumencie SAD) lub w oparciu o elektroniczny komunikat potwierdzenia wywozu (IE-599) generowany z tzw. systemu ECS (Export Control System).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W odniesieniu do zdarzeń przyszłych opisanych w pkt I.

a.

Czy transakcje opisane w pkt I. będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.

b.

Czy wskazane przez Spółkę zasady wystawiania wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt I. są prawidłowe.

c.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów, iż wskazane przez Spółkę zasady wystawiania, wypełniania bądź dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt I. nie są prawidłowe - Spółka zwraca się o wskazanie zakresu nieprawidłowości, tj. w odniesieniu do których z poz. dokumentu jej stanowisko jest nieprawidłowe oraz jakie informacje powinny być w tych poz. zawarte, ewentualnie jak powinien wyglądać obieg poszczególnych egzemplarzy dokumentu, aby spełnione zostały przesłanki stosowania zwolnienia z akcyzy.

d.

Czy wskazane przez Spółkę dokumenty, w oparciu o które będzie ona kwalifikowała daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta zgłoszenia celnego SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 z systemu ECS) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia.

e.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów wskazanych przez. Spółkę dokumentów, w oparciu o które zamierza ona kwalifikować daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: kart zgłoszenia celnego SAD lub komunikatów elektronicznych IE-599 z systemu ECS) za niewystarczające dla zastosowania zwolnienia - Spółka zwraca się o wyjaśnienie jakie dokumenty powinna posiadać dla dokonania takiej kwalifikacji.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na następującym stanowisku, odnośnie poszczególnych kwestii:

W odniesieniu do zdarzeń przyszłych opisanych w pkt I.

a.

Transakcje opisane w pkt I. będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.

b.

Wskazane przez Spółkę zasady wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt I. są prawidłowe.

c.

Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania I.b.za prawidłowe, udzielanie odpowiedzi na pytanie I.c. stanie się niecelowe. Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie sposób wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy powinien przebiegać zgodnie z zasadami opisanymi w pkt I.

d.

Wskazane przez Spółkę dokumenty, w oparciu o które będzie ona kwalifikowała daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta zgłoszenia celnego SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 z systemu ECS) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia.

e.

Zakładając, iż Minister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania I.d. za prawidłowe, udzielanie odpowiedzi na pytanie I.e. stanie się niecelowe. Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie wskazane dokumenty (tekst jedn.: karta zgłoszenia celnego SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 z systemu ECS) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia z akcyzy.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, iż we wszystkich rozważanych scenariuszach transakcyjnych wydobywany przez Spółkę węgiel zostanie dostarczony oraz zużyty poza terytorium Polski. W związku z powyższym, zgodnie z zasadą konsumpcyjności (terytorialności) podatku akcyzowego oraz przyjętą w ustawie akcyzowej koncepcją opodatkowywania wyrobów węglowych na ostatnim szczeblu obrotu - od wyrobów tych nie powinno się pobierać podatku akcyzowego.

Wspomniane zasady wyrażają art. 31a ust. 1 pkt 2 oraz pkt 5 ustawy akcyzowej przewidujące zwolnienie z akcyzy odpowiednio dla dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu wyrobów węglowych (por: Zwalnia się od akcyzy: (2) dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy (5) eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy).

Wskazać należy również, że powyższe zwolnienia stanowią tzw. zwolnienia konstrukcyjne w systemie akcyzy (odpowiadające instytucjom zerowej stawki VAT dla WDT oraz eksportu jak również szeregów mechanizmów przewidzianych w prawie celnym). Innymi słowy, celem tych przepisów nie jest uprzywilejowanie żadnej konkretnej grupy podatników (jak chociażby przy zwolnieniach przewidzianych w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej), ale zapewnienie prawidłowego działania systemu akcyzy.

Jednoznacznie potwierdza to uzasadnienie do projektu nowelizacji ustawy akcyzowej, którym wprowadzono omawiane regulacje. W uzasadnieniu tym wskazuje się wprost, iż: "Zamiarem prawodawcy jest również nieopodatkowywanie tych wyrobów węglowych, które nie są zużywane na terytorium kraju. Odpowiada temu zatem, zwolnienie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy jak również eksportu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy. Korzystanie z powyżej wymienionych zwolnień wynikających z konstrukcji podatku ograniczone jest warunkami wymienionymi w ust. 3 dodawanego art. 31a" (por. s. 5 uzasadnienia do projektu z dnia 12 sierpnia 2011 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym).

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska w zakresie poszczególnych sformułowanych pytań.

Uzasadnienie w zakresie zdarzeń (opisanych w pkt I. wniosku) - eksport bez udziału pośredników handlowych.

Ad. I.a

Spółka stoi na stanowisku, iż opisane przez nią w pkt I transakcje, tj. dostawy węgla na rzecz, podmiotów z krajów spoza UE podlegają zwolnieniu z akcyzy jako eksport wyrobów węglowych (zgodnie z cytowanym już art. 31a ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej).

Ad. I.b.

Zdaniem Spółki, opisane zasady wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentów dostawy w związku z realizowanym eksportem węgla są zgodne z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11. z późn. zm., dalej: "ustawa akcyzowa") i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy, (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie").

Rozporządzenie określa m.in. ogólne zasady wystawiania, wypełniania oraz obiegu dokumentu dostawy, jak również szczególne sytuacje dotyczące dokumentowania dostaw wyrobów węglowych.

Samo Rozporządzenie nie wprowadza co prawda rozróżnienia dla warunków handlowych, w oparciu o które realizowane są poszczególne dostawy, tym niemniej zasady te zostały wyjaśnione w opublikowanej przez Ministra Finansów Instrukcji "Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju przykłady" dostępny na: http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/podatek_akcyzowy/2012/obieg_dokumentu_dostawy_dla_wyrobów_wnoglowych_18.01.2012.pdf dalej: "Instrukcja MF" oraz w szeregu wydanych już interpretacji indywidualnych.

W odniesieniu do transakcji eksportowych realizowanych bez udziału pośredników handlowych Rozporządzenie jasno wskazuje, iż pośredniczący podmiot węglowy (tutaj: Spółka) powinien wystawić dokument dostawy w dwóch egzemplarzach (§ 2 ust. 5 lit. b) w zw. z ust. 6d Rozporządzenia).

W tej sytuacji Spółka powinna widnieć w dokumencie zarówno jako podmiot wystawiający dokument (poz. 1-2) jak i podmiot wydający do przemieszczenia wyroby węglowe (poz. 3 - 4). Jasne wydaje się również, że adresem miejsca wydania węgla do przemieszczania (poz. 5) powinien być zależnie od tego, gdzie nastąpi faktyczne wydanie węgla do przemieszczania, adres Spółki (w przypadku transportu samochodowego) bądź adres stacji kolejowej, do której Spółka będzie dostarczać węgiel własnymi środkami (w przypadku transportu kolejowego). Wątpliwości nie wiążą się również z datą rozpoczęcia przemieszczania węgla (poz. 6) osobami uprawnionymi wpisywanymi co poz. 7 i 8 oraz danymi kontrahenta do poz. 9 i 10.

Jeżeli zaś chodzi o adres miejsca odbioru (poz. 11) oraz datę odbioru (poz. 12) to zgodnie z wytycznymi zawartymi w Instrukcji MF uzależnione są one od warunków na jakich realizowana jest dostawa, tj. momentu w którym na odbiorcę przekazane jest władztwo na daną partią towaru - por. Sytuacja I Przykład 4 Instrukcji MF, gdzie dla odbioru węgla z kopalni własnym transportem nabywcy wprost wskazano, iż miejscem odbioru węgla wpisywanym w dokumencie dostawy wystawianym przez kopalnię jest właśnie kopalnia, a sam odbiór następuje i jest potwierdzany również w kopalni. W opisanym w Instrukcji MF przykładzie egzemplarz drugi dokumentu dostawy, który zazwyczaj jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych celem potwierdzenia odbioru - w związku z faktem, iż potwierdzenie miało już miejsce, pozostaje w kopalni, a nabywcy towarzyszy jedynie egzemplarz przeznaczony dla niego (analogiczne zasady stosuje się dla odbioru przez nabywcę wyrobów poprzez upoważnionego zleceniobiorcę np. przewoźnika - por. Przykład 5 Instrukcji MF). Konsekwentnie, w takich przypadkach data odbioru pokrywa się z datą wydania wyrobów węglowych. Opisane zasady znajdą zastosowanie m.in. do dostaw realizowanych na zasadach Incoterms 2000: EXW, FCA, Incoterms 2010: EXW, FCA lub do nich podobnych.

Jeżeli zaś za transport do nabywcy odpowiedzialna będzie Spółka (ewentualnie podmiot działający na jej rzecz), wówczas adresem miejsca odbioru (poz. 11) będzie miejsce, gdzie dojdzie do przejścia na kontrahenta własności i ryzyk związanych z towarem. Konsekwentnie datą odbioru (poz. 12) będzie dzień, gdy dojdzie do takiego przejścia. Sam fakt potwierdzenia nastąpi również w momencie zgodnym z przejściem własności i ryzyk związanych z towarem na nabywcę. Opisane zasady znajdą zastosowanie m.in. do dostaw realizowanych na zasadach Incoterms 2000: DDL, DDP, FOB, CPT, Incoterms 2010: DDP, DA.P, FOB, CPT lub do nich zbliżonych.

Ad. I.c

Spółka przedstawiła osnowę swojego stanowiska w pkt I. b niniejszego wniosku Zakładając, iżMinister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania I.b. za prawidłowe, udzielanieodpowiedzi na pytanie I.c będzie niecelowe.

Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne, Spółka pragnie uczynić zadość również wymogowi przedstawienia własnego stanowiska w zakresie pytania I.c.

Spółka wskazuje zatem, iż w jej ocenie sposób wystawiania, wypełniania oraz. obiegu dokumentu dostawy powinien przebiegać zgodnie z zasadami opisanymi w pkt 1. (oraz w uzasadnieniu do jej stanowiska przedstawionego w odpowiedzi na pytanie I. b).

Tym niemniej, w przypadku uznania przez Ministra Finansów, iż wskazane przez Spółkę zasadywystawiania, wypełniania bądź obiegu dokumentu dostawy dotyczącego transakcji opisanych w pkt I. nie są prawidłowe - Spółka zwraca się o wskazanie zakresu nieprawidłowości, tj. w odniesieniu do których z poz. dokumentu jej stanowisko jest nieprawidłowe oraz jakie informacje powinny być w tych poz. zawarte, ewentualnie jak powinien wyglądać obieg poszczególnych egzemplarzy dokumentu, aby spełnione zostały przesłanki stosowania zwolnienia z akcyzy.

Ad. I.d

Spółka stoi do stanowisku, iż wskazane dokumenty w oparciu, o które będzie ona kwalifikowała daną transakcję jako zwolnioną z akcyzy (tekst jedn.: karta zgłoszenia celnego SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 z systemu ECS) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia.

Zgodnie z obowiązującymi procedurami w zakresie prawa celnego, uzyskanie przez Spółkę bądź. potwierdzenia na jednej z kart pisemnego zgłoszenia celnego (karta 3 SAD) bądź otrzymanie elektronicznego komunikatu IE-599 z systemu ECS stanowią potwierdzenie, iż towar faktycznie opuścił terytorium Wspólnoty, w związku z czym zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Powyższe dokumenty odpowiadają również rynkowej praktyce potwierdzania dostaw eksportowych.

Ad. I.e

Spółka przedstawia osnowę swojego stanowiska w pkt I. d. niniejszego wniosku. Zakładając, iżMinister Finansów uzna stanowisko Spółki w zakresie pytania I.d. za prawidłowe, udzielanieodpowiedzi na pytanie I.e. będzie niecelowe.

Niemniej jednak mając na uwadze wymogi konstrukcyjne przewidziane w Ordynacji podatkowej dla kierowanych do Ministra Finansów wniosków o interpretacje indywidualne. Spółka pragnie uczynić zadość również wymogowi przedstawienia własnego stanowiska w zakresie pytania I.e.

Spółka wskazuje zatem, iż w jej ocenie wskazane dokumenty (tekst jedn.: karta zgłoszenia celnego SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 z systemu ECS) są wystarczające dla zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Tym niemniej, w przypadku uznania przez Ministra Finansów wskazanych przez Spółkę dokumentów, za niewystarczające dla zastosowania zwolnienia - Spółka zwraca się o wyjaśnienie, jakie dokumenty powinna ona posiadać dla dokonania takiej kwalifikacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zwolnienia od akcyzy eksportu wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych,

* nieprawidłowe w zakresie dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w zakresie uznania dokumentu SAD lub IE-599 za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 o C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

1.

23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;

2.

8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;

3.

27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy (art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych.

Stosownie do § 2 ust. 6d W przypadku o którym mowa w ust. 1 lit. b i c oraz pkt 6, dokument dostawy wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy:

1.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy,

2.

podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów węglowych do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy za eksport uważa się wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej.

Należy nadmienić, iż Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł określających warunki sprzedaży, dzielących koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms zajmują się kwestiami związanymi z transportem produktów od sprzedawcy do nabywcy. Obejmuje to m.in. przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego.

Reguła DAP (wg Incoterms 2010) (Delivered at Place - Dostarczone do miejsca) oznacza, że sprzedający zawiera umowę przewozu do określonego miejsca, ponosząc jej koszt oraz ryzyko utraty, czy uszkodzenia ładunku; wyładunek jest po stronie kupującego; za odprawę celną eksportową oraz tranzytową przez kraje poprzedzające kraj dostawy odpowiada sprzedający; za odprawę celną importową z cłem, podatkami i innymi kosztami towarzyszącymi - kupujący.

Reguła Incoterms FCA (Free Carrier (...named place) - Franco przewoźnik (... określone miejsce) (należącą do Grupy F, zobowiązującej sprzedającego do dokonania odprawy celnej eksportowej) oznacza, ze sprzedający ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu. Towar uważa się za dostarczony w momencie załadunku przez przewoźnika, w tym momencie następuje przeniesienie ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy w ramach swojej działalności dokonuje obrotu wyrobami węglowymi objętymi pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 2701. Spółka zamierza eksportować wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni poza obszar UE bez udziału pośredników handlowych. Spółka dokonuje dostaw wyrobów węglowych w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące transportu wyrobów węglowych. Zatem opisana powyżej transakcja eksportu wyrobów węglowych w myśl wyżej powołanej definicji będzie podlegała zwolnieniu od akcyzy, o ile Spółka wypełni warunki zwolnienia dla eksportu wyrobów węglowych, określone w art. 31a ust. 3 ustawy.

Zatem aby mówić o czynności zwolnionej od akcyzy w związku z art. 31a ust. 1 pkt 5 ustawy, eksportu powinien dokonać pośredniczący podmiot węglowy, który będzie posiadał dokument dostawy dla wyrobów węglowych będących przedmiotem eksportu.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka pisemnie powiadomiła właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy oraz posiada pisemne potwierdzenie takiego powiadomienia. W przypadku eksportu w myśl przepisów o podatku akcyzowym, dokumentem warunkującym zastosowanie zwolnienia od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia) i zawiera pola (pozycje) od nr 1 do nr 15. Dokonując oceny zasad wypełnienia przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy, tutejszy Organ stwierdza, iż są one prawidłowe. Przy czym Wnioskodawca w opisie poszczególnych pozycji dokumentu dostawy pominął poz. 15 - "przemieszczane wyroby węglowe zwolnione od akcyzy". Zgodnie z opisem pozycja 15 dokumentu dostawy zawiera m.in. takie informacja jak: Nazwa wyrobu (kolumna nr 2), kod CN wyrobu (kolumna nr 3), ilość w 1000kg (kolumna nr 4 - w której należy wpisać ilość wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy), przeznaczenie uprawniające do zwolnienia zawierające krótki opis i podstawę prawną (kolumna nr 5) oraz adnotacje dotyczące odbioru wyrobów węglowych (kolumna nr 6 - w której można wpisać ilość wyrobu faktycznie dostarczonego).

Wobec powyższego z uwagi, iż Zainteresowany pominął w przedstawionym opisie wypełnienie poz. 15 dokumentu dostawy, Organ dokonując całościowo oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dokumentu dostawy, uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

Dokument dostawy powinien zostać wystawiony w dwóch egzemplarzach, oraz wypełniony w następujący sposób:

* w poz. 1 -nazwa Spółki.

* w poz. 2 - adres Spółki.

* w poz. 3 - nazwa Spółki.

* w poz. 4 - adres Spółki.

* w poz. 5 - adres miejsca wydania węgla do przemieszczania. (adres Spółki/adres stacji kolejowej),

* w poz. 6 - data rozpoczęcia przemieszczania węgla.

* w poz. 7 - data i podpis osoby wystawiającej dokument dostawy w imieniu Spółki.

* w poz. 8 - data i podpis osoby wydającej węgiel (może być również osoba wskazana poz. 7).

* w poz. 9 - nazwa / nazwisko i imię kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 10 - adres siedziby / miejsca zamieszkania kontrahenta (nabywcy).

* w poz. 11 - miejsce faktycznego odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę, np.: adres kopalni, adres stacji kolejowej, adres kontrahenta.

* w poz. 12 - data odbioru wyrobów węglowych zgodna z datą przekazania wyrobów węglowych nabywcy

* poz. 13 - nie stosuje się.

* w poz. 14 - potwierdzenie przez Spółkę dostarczenia (przekazania) wyrobów węglowych do odbiorcy na przeznaczonym dla niej egzemplarzu dokumentu dostawy. Potwierdzenie dokonania eksportu może być dokonywane na podstawie zrealizowanej odprawy celnej.

* w poz. 15 - przemieszczane wyroby węglowe zwolnione od akcyzy.

Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania dokumentu SAD oraz komunikatu elektronicznego IE-599 za dokumenty wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy dla eksportu, wobec czego uznał stanowisko w tym zakresie za nieprawidłowe.

Mając na uwadze powyższe przepisy jednym z warunków zwolnienia od akcyzy wynikającym z art. 31a ust. 3 ustawy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Zatem należy uznać, iż to dokument dostawy jest dokumentem warunkującym zwolnienie od akcyzy. Dokumenty SAD lub komunikat elektroniczny IE-599 są dokumentami poświadczającymi wyprowadzenie towaru poza obszar Wspólnoty Europejskiej, na podstawie tych dokumentów pośredniczący podmiot węglowy dokonujący eksportu potwierdza w poz. 14 dokumentu dostawy dostarczenie przemieszczanych wyrobów węglowych do odbiorcy.

Aby wypełnić wszystkie warunki wynikające z art. 31a ust. 3 ustawy Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy winna posiadać wypełniony dokument dostawy dla przemieszczanych wyrobów węglowych wraz z poz. 15.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy eksportu wyrobów węglowych z udziałem pośredników handlowych, zwolnienia od akcyzy sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych, dokumentu dostawy, uznania dokumentu SAD lub IE-599 za wystarczające do zastosowania zwolnienia od akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie IPTPP3/443A-117/12-3/k.k.

* zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych bez udziału pośredników handlowych, dokumentu dostawy, uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-117/12-4/k.k.

* zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych z udziałem pośredników handlowych, zwolnienia od akcyzy sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych, dokumentu dostawy, uznania dokumentu "karta listu przewozowego (CMR)" lub oświadczenia odbiorcy za wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-117/12-5/k.k.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z treścią wniosku i zastosowanym przez Spółkę trybem postępowania sprawa niniejsza w swoim rozstrzygnięciu dotyczy wyłącznie kwestii związanej z interpretacją prawa podatkowego i nie zawiera informacji o stosowaniu przepisów wynikających z prawa celnego. Zgodnie bowiem przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ze względu na treść art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stanowisko organu będące odpowiedzą na pytanie podatnika odnosi się do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez stronę w ramach uregulowań podatkowych. Przez przepisy prawa podatkowego - w myśl art. 3 pkt 2 wymienionej ustawy, należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast ustawy podatkowe - zgodnie z definicją art. 3 pkt 1 cyt. ustawy - to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W tym kontekście stwierdzić należy, iż kwestia postępowania celnego w przypadku eksportu oraz dokumentowanie wywozu poza obszar Wspólnoty Europejskiej wyrobów węglowych w rozumieniu tych przepisów nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy podatkowe w rozumieniu art. 3 pkt 2 powołanej ustawy. W kraju organami właściwymi w sprawach udzielania informacji dotyczących stosowania przepisów wynikających z prawa celnego są właściwe organy celne. To przepisy dotyczące tej dziedziny prawa regulują kwestie związane z obowiązkiem i trybem udzielania informacji z zakresu unormowań celnych.

Wnioskodawca chcąc uzyskać informację na temat stosowania przepisów celnych powinien zwrócić się z odrębnym wnioskiem do właściwego organu celnego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, iż interpretacja została wydana dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl