IPTPP3/443A-10/11-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-10/11-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości złożenia oświadczenia o przeznaczeniu gazu przez osobę reprezentującą podmiot odbierający - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości złożenia oświadczenia o przeznaczeniu gazu przez osobę reprezentującą podmiot odbierający.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi skład podatkowy. W związku z tą działalnością podatnik sprzedaje odbiorcom, w tym także osobom fizycznym gaz do celów opałowych. Przy dostawie gazu, od odbiorcy jest odbierane oświadczenie o przeznaczeniu gazu na cele opałowe, z wyłączeniem przeznaczenia do napędu pojazdów samochodowych, na formularzu według wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do Rozporządzenia, o którym mowa w pkt E.3. niniejszego wniosku.

W wyniku przeprowadzonej w dniu 5 maja 2011 r. przez pracowników Urzędu II Celnego w Łodzi kontroli obrotu gazem zakwestionowano prawidłowość dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy z uwagi na to, iż oświadczenie o przeznaczeniu gazu (pkt 10) zostało podpisane nie przez podmiot odbierający, lecz przez osobę przez niego upoważnią do odbioru gazu, tj. sąsiada. Wskazać przy tym należy, że dostawa w ilości 1200 I nastąpiła do cysterny znajdującej się na nieruchomości odbierającego, a składający oświadczenie dysponował kluczami od posesji przekazanymi przez odbierającego, umożliwiając przetoczenie gazu do cysterny.

W uzupełnieniu z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu) Wnioskodawca dodał, iż kontrola podatkowa przeprowadzona została przez pracowników Urzędu Celnego w siedzibie Wnioskodawcy w dniu 5 maja 2011 r. W wyniku kontroli nie została wydana decyzja administracyjna. Podatnik nie został w żaden sposób ukarany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy oświadczenie o przeznaczeniu gazu (pkt 10 dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy) może zostać złożone wyłącznie przez podmiot odbierający, czy także przez osobę reprezentującą podmiot odbierający.

Zdaniem Wnioskodawcy, w pkt 10 wzoru dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, stanowiący Załącznik nr 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075), po treści oświadczenia, że zakupiony gaz jest przeznaczony na cele opałowe (grzewcze) i technologiczne i nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych podpis winien złożyć podmiot odbierający lub osoba reprezentująca podmiot odbierający.

Dopuszczalne jest zatem złożenie oświadczenia nie tylko przez podmiot odbierający.

W ocenie Wnioskodawcy, osoba fizyczna zużywająca gaz na cele grzewcze, może prosić domownika lub sąsiada, aby pod jego nieobecność (czasem wielogodzinną) umożliwił odbiór gazu i przetoczenie go do cysterny znajdującej się na posesji podmiotu odbierającego, a w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać owego sąsiada za osobę reprezentującą podmiot odbierający w rozumieniu pkt 10 Załącznika nr 1 do przedmiotowego Rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sytuacji prawidłowości oświadczenia stanowiącego Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) w sytuacji gdy oświadczenie o przeznaczeniu gazu (pkt 10) zostało podpisane nie przez podmiot odbierający, tj. Pana Zygmunta J. - osobę fizyczną nieprowadzącą działalności, lecz przez osobę przez niego upoważnią do odbioru gazu - posiadającą klucze do posesji, tj. sąsiada Pana Piotra A.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, podmiot zużywający, to między innymi, podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wyjaśnić należy, iż w świetle art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w myśl art. 32 ust. 5 pkt 2 jest również dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy".

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10).

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11).

Wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.). Natomiast instrukcję jego wypełnienia zawarto w treści samego dokumentu.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości (art. 32 ust. 12).

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość (art. 32 ust. 13).

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W przypadku prowadzącego skład podatkowy prawo do korzystania ze zwolnienia zostało związane bezpośrednio z faktem dostarczenia wyrobu do podmiotu wskazanego w dokumencie dostawy.

Natomiast wskazać należy, iż celem stosowania dokumentu dostawy nie jest wyłącznie dokumentowanie faktu przemieszczenia wyrobu zwolnionego. Zadaniem tego dokumentu jest również potwierdzenie faktu odbioru tego wyrobu przez wskazany w dokumencie dostawy podmiot.

Podmiot nabywający wyroby i cel na który zostaną one zużyte, są określane w dokumencie dostawy. Dokument dostawy stanowi więc oświadczenie woli nabywcy, określające zamiar przeznaczenia wyrobu na wskazane cele. To dane zawarte w tym dokumencie, oraz w prowadzonej ewidencji przesądzają o spełnieniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy warunków do uzyskania zwolnienia. Jeżeli wyroby zostaną dostarczone innemu podmiotowi, to należałoby uznać, że nie zostały one dostarczone na cele zwolnione.

Z treści wniosku wynika, iż wątpliwości Wnioskodawcy budzi zagadnienie sposobu reprezentacji osób fizycznych, w celu prawidłowego złożenia oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych.

Zatem odnosząc się do powyższego zagadnienia wskazać należy, iż reprezentacja osób fizycznych składających w dokumencie dostawy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych regulują odrębne przepisy leżące w sferze stosunków cywilnoprawnych, które to przepisy nie są przedmiotem interpretacji w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Tak więc tutejszy Organ nie oceniając regulacji w zakresie udzielania pełnomocnictw wskazuje, iż przytoczone przepisy prawa podatkowego dotyczące obowiązku uzyskania dokumentu dostawy stanowiącego również oświadczenie o przeznaczeniu wyrobów na cele opałowe, nie stoją na przeszkodzie w celu ustanowienia pełnomocnika do złożenia przedmiotowego oświadczenia.

Nabywca będący osobą fizyczną może zatem upoważnić do wykonania określonych czynności w swoim imieniu, w tym również upoważnić określoną osobę do odbioru wyrobów będących przedmiotem wniosku, jak również do składania oświadczeń na dokumencie dostawy.

W takim przypadku dopuszczalne będzie przy zachowaniu warunków zawartych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, złożenie podpisu na dokumencie dostawy przez osobę upoważnioną przez nabywcę do odbioru wyrobów.

W przypadku składania oświadczenia w imieniu nabywcy przez osobę przez niego upoważnioną, prawo do weryfikacji jej tożsamości przez sprzedawcę wyrobów wynika z art. 32 ust. 12 ustawy, a w przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości przez tę osobę, sprzedawca winien postąpić zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 32 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z treścią wzoru dokumentu dostawy, w polu 3 wskazuje się nazwę lub nazwisko i imię podmiotu odbierającego wyroby zwolnione. Natomiast w polu 4, prowadzący skład podatkowy, wpisuje siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby zwolnione. Potwierdzenie odbioru wyrobów wymienionych w dokumencie dostawy w polu 11 następuje poprzez wskazanie daty i złożenie podpisu przez podmiot uprawniony w polu 10.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż złożenie podpisu na dokumencie dostawy zawierającym oświadczenie o przeznaczeniu przez nieupoważnioną (nieuprawnioną osobę) do tej czynności, należy traktować jako złamanie warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Analizując oświadczenie w dokumencie dostawy podpisane przez pełnomocnika reprezentującego nabywcę, należy sprawdzić zarówno czy osobie składającej podpis na dokumencie dostawy zawierającej oświadczenie udzielono pełnomocnictwa oraz czy udzielono go skutecznie.

Podkreślenia wymaga, iż w interesie Wnioskodawcy jest posiadanie prawidłowych dokumentów dostawy zawierających oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów upoważniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. W celu zabezpieczenia swoich interesów Wnioskodawca może np. żądać od nabywcy przedstawienia dokumentów (pełnomocnictwa) upoważniających osobę (y) do występowania w imieniu nabywcy. W przypadku bowiem oświadczenia w dokumencie dostawy podpisanego w imieniu nabywcy przez osoby nieuprawnione może zostać ono zakwestionowane np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego jako nieuprawniające do zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia od akcyzy.

Reasumując, tutejszy Organ stwierdza, iż oświadczenie o przeznaczeniu gazu (pole nr 10 dokumentu dostawy), może być podpisane przez podmiot nabywający lub przez osobę właściwie umocowaną do reprezentacji nabywcy. Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za nieprawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl