IPTPP3/443-85/14-4/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-85/14-4/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wymogów stawianych fakturze zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

1.

podatku akcyzowego w zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym;

2.

podatku od towarów i usług w zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług.

Wezwanie w sprawie uzupełnienia braków formalnych wniosku doręczono pełnomocnikowi Wnioskodawcy w dniu 3 września 2014 r. Wniosek uzupełniono w ustawowym terminie.

Niniejsza interpretacja dotyczy wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług,

W zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pod nazwą..., m.in. w zakresie obrotu (sprzedaży) wyrobów węglowych. Jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi Wnioskodawca musi spełnić szereg obowiązków związanych z właściwym dokumentowaniem sprzedaży ww. wyrobów, które nakłada na Wnioskodawcę ustawa o podatku akcyzowym.

W związku z ułatwieniem obrotu wyrobami węglowymi, Wnioskodawca chciałby zastosować zaprojektowany przez niego wzór faktury, który zawiera, jako jeden dokument kompleksowy dane, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym w przepisach art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz art. 31a ust. 4 oraz dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto powyższy wzór faktury pozwoli na łatwiejszy obrót paliwami węglowymi, bowiem pozwoli na zmniejszenie ilości dokumentów, które Wnioskodawca powinien zgromadzić.

Dane, o których mowa w ww. przepisach ustawy o podatku akcyzowym dotyczą:

* pozycji CN danego wyrobu węglowego,

* ich ilości w kilogramach,

* przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia z akcyzy,

* potwierdzenia podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę oraz

* kwestii związanej, gdzie powinien być umieszczony podpis nabywcy finalnego (na dokumencie sprzedaży lub fakturze albo w umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą).

Informacje te mają o tyle ważne znaczenie, iż od umieszczenia ich na stosownych dokumentach przez podmiot sprzedający, zależy prawo do uzyskania zwolnienia w podatku akcyzowym wyrobów węglowych do celów opałowych.

Zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera następujące informacje:

* miejsce wystawienia faktury,

* datę sprzedaży towaru,

* datę wystawienia faktury,

* dane wystawiającego fakturę (nazwę, adres, telefon, NIP, nazwę i nr konta wystawiającego),

* dane sprzedawcy (nazwę, adres, NIP),

* dane nabywcy faktury (imię i nazwisko, adres, PESEL),

* dane odbiorcy (imię i nazwisko, adres, PESEL),

* nr faktury,

* nazwę sprzedawanego towaru,

* kod CN sprzedawanego towaru,

* ilość sprzedawanego towaru,

* jednostkę miary,

* cenę brutto,

* stawkę podatku VAT,

* wartość netto towaru,

* kwotę podatku VAT,

* wartość brutto towaru,

* formę zapłaty za towar (np. zapłacono gotówką),

* oświadczenie, że osoba nabywająca wyrób węglowy jest uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3, np. gospodarstwo domowe,

* oświadczenie, iż nabywcy wyrobu węglowego znane są przepisy kodeksu karnego skarbowego, dotyczące odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością,

* zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych, związanych z dostawą opału,

* dane i podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury,

* podpis odbiorcy towaru, tj. podpis osoby upoważnionej do odbioru towaru, faktury i złożenia oświadczenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do kwestii, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, Wnioskodawca może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić jednocześnie informacje, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę, o którym mowa w art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto, czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, zawierający dane, o których Wnioskodawca wspomniał powyżej, spełnia wszystkie wymagania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących faktur (w szczególności art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług).

Zaprojektowany wzór faktury zawierający powyższe informacje, Wnioskodawca chciałby zacząć stosować w 2014 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera ponadto zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.

Ponadto zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera dodatkowo następujące informacje:

* pozycję CN danego wyrobu węglowego,

* ilość wyrobu węglowego w kg,

* przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy,

* potwierdzenie podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę,

* oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe,

* oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż znane mi są przepisy kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością, zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.

Wnioskodawca wyjaśnił, że oświadczenie umieszczone na fakturze o następującej treści: "Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe", ma takie znaczenie, że podpisujący się pod nim nabywca wyrobu węglowego oświadcza, iż wykorzysta wyrób akcyzowy w gospodarstwie domowym. Tym samym podmiot pośredniczący zastosuje wobec nabywcy zwolnienie z podatku akcyzowego. Jeżeli nabywca nie złoży podpisu pod powyższym oświadczeniem, podmiot pośredniczący nie zastosuje zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do tego, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić informacje wyczerpujące elementy faktury, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług oraz oświadczenie, o którym mowa powyżej, a które odnosi się do art. 31a ust. 3 pkt 1 w związku z art. 3la ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 sierpnia 2014 r., Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny

I. w zakresie podatku akcyzowego o następujące informacje:

1. Wnioskodawca posiada status PPW (Pośredniczący Podmiot Węglowy) w myśl art. 16 ust. 3a, 3b i 3c ustawy o podatku akcyzowym,

2.

faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym,

3.

faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych wyłącznie na terenie kraju,

4.

na fakturze objętej zakresem pytań, ilość sprzedanych wyrobów węglowych jest wyrażona w kilogramach (kg);

II.

w zakresie podatku od towarów i usług o następujące informacje:

1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT,

2.

faktura objęta zakresem pytań nie będzie uwzględniała sprzedaży z rabatami lub upustami zawartymi w cenach netto,

3.

faktura objęta zakresem pytań będzie uwzględniała sprzedaż objętą wyłącznie jedną stawką podatku od towarów i usług,

4.

faktura objęta zakresem pytań nie będzie dotyczyła sprzedaży objętej różnymi stawkami podatku od towarów i usług,

5.

faktura objęta zakresem pytań nie będzie uwzględniała sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług, natomiast będzie obejmowała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną,

6. Wnioskodawca nie stosuje metody kasowej, o której mowa w art. 21 ustawy o podatku od towarów i usług,

7. faktura objęta zakresem pytań jest do stosowania zarówno do sprzedaży przekraczającej kwotę 450,00 PLN (100,00 Euro), jak i do kwot niższych,

8. Wnioskodawca jest podmiotem zbywającym i nie jest zobowiązany do rozliczania podatku z tytułu nabywania towarów sprzedawanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, o którym mowa w części G, jest kompletny (wyczerpuje wymogi stawiane fakturom), uwzględniając regulacje ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać następujące informacje:

* datę wystawienia,

* kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a art. 106,

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b art. 106,

* datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

* nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

* miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

* cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

* kwoty wszelkich upustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

* wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

* stawkę podatku,

* sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

* kwotę należności ogółem,

* w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa",

* w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie",

* w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązany do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie"i inne informacje.

Zdaniem Wnioskodawcy, informacje, które Zainteresowany zawarł w zaprojektowanej fakturze, nie godzą w przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a wręcz przeciwnie zawierają wszystkie potrzebne informacje stawiane fakturom, uwzględniając oczywiście obrót wyrobami węglowymi.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, zaprojektowany wzór faktury nie stoi w sprzeczności z przedmiotowymi regulacjami ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem spełnia jej wszystkie wymagania.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę zawiera dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, a więc wyczerpuje wszystkie elementy stawiane fakturom. Ponadto na przedmiotowej fakturze jako jednym dokumencie znajdują się informacje dotyczące oświadczenia odnoszącego się do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (treść oświadczenia znajduje się w części G niniejszego wniosku) oraz informacje dotyczące kodu CN wyrobu akcyzowego, jego ilości w kg, przeznaczenia uprawniającego do akcyzy oraz potwierdzenie podpisem nabycia wyrobów akcyzowych przez finalnego nabywcę. Umieszczenie powyższych informacji (o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), jest warunkiem zastosowania zwolnienia. Dane te mogą być, zgodnie z powyższym przepisem, umieszczone m.in. na fakturze.

Podsumowując, faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę wyczerpuje dane określone w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, które winny znaleźć się na fakturze oraz zawiera wszystkie elementy, które muszą być spełnione, aby Wnioskodawca, jako podmiot pośredniczący, mógł zastosować zwolnienie w stosunku do nabywcy wyrobu węglowego. Żadne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku akcyzowym nie zakazują Wnioskodawcy umieszczenia elementów, o których mowa powyżej, na jednym dokumencie, jakim jest faktura.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl