IPTPP3/443-83/11-2/BJ - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z termomodernizacją budynku centrum zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-83/11-2/BJ Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z termomodernizacją budynku centrum zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację termomodernizacji budynku Przychodni Rejonowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. jest osobą prawną, w której 100% udziału posiada Powiat. Spółka prowadzi działalność w zakresie lecznictwa szpitalnego, ratownictwa medycznego, ambulatoryjne> opieki specjalistycznej i podstawowej opieki zdrowotnej. Działalność prowadzona jest w dwóch lokalizacjach. W budynku 1 mieści się NZOZ Przychodnia Rejonowa. W tym budynku są wykonywane wyłącznie świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej, zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Spółka planuje dokonać termomodernizacji budynku, polegającej na zakupie i wymianie okien oraz drzwi wejściowych, dociepleniu ścian zewnętrznych, dociepleniu stropodachu oraz wymianie instalacji c.o.

W zmodernizowanym obiekcie Spółka będzie nadal prowadziła działalność wyłącznie w zakresie świadczenia usług zdrowotnych w rodzaju podstawowej opieki medycznej i ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej.

Spółka nie prowadzi działalności zaliczanej do działalności pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn.zm).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku dokonania opisanej termomodernizacji budynku, Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację opisanego zadania termomodernizacji budynku, w którymkolwiek z trybów określonych w ustawie o VAT albo w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku poniesienia nakładów inwestycyjnych na realizację opisanego wyżej zadania termomodernizacji budynku, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych, w żadnym z trybów określonych w ustawie o VAT albo przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o VAT, ponieważ cała inwestycja jest związana z wykonywaniem przez Spółkę usług zwolnionych z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Powyższe uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje podatnikowi w przypadkach określonych w art. 88 ustawy.

Konstrukcja podatku od towarów i usług pozwala na neutralny charakter tego podatku w odniesieniu do tych podatników, którzy wykorzystują zakupy do działalności opodatkowanej, gdyż tacy podatnicy mają możliwość przerzucenia ekonomicznego ciężaru podatku VAT na kolejnych nabywców, a finalnie na konsumentów.

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest więc z wykonywaniem przez podatnika takich czynności, które przede wszystkim podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i nie są to czynności zwolnione od podatku VAT.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uzależnione od wypełnienia kilku ustawowych warunków.

I tak prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko wtedy, gdy nabywane towary i usługi mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, iż podatnik VAT może w całości odliczyć podatek naliczony, który jest związany z dokonanymi przez niego transakcjami opodatkowanymi.

Poprzez transakcje opodatkowane należy rozumieć takie czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego czyli powstanie zobowiązania podatkowego.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub też są wykorzystywane do wykonania czynności niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Krajowe przepisy ustawy w przedmiotowym zakresie są zgodne z Dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), w której prawo do odliczenia podatku jest również uzależnione od istnienia związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego podał, iż zamierza ponieść nakłady inwestycyjne na realizację termomodernizacji budynku, w którym prowadzi i zamierza prowadzić działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

W związku z powyższym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 87 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z podatku VAT, a zatem nie występuje podatek należny w związku z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością i co za tym idzie, Wnioskodawca nie dysponuje prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani też prawem do zwrotu podatku VAT na rachunek bankowy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ - jak wynika ze złożonego wniosku - towary i usługi w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., bowiem przepisy powyższe określają przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika możliwość zastosowania ww. przepisów w przypadku Wnioskodawcy.

Jak wykazano wyżej, dokonanie odliczenia podatku w przypadku gdy przedmiotem działalności Wnioskodawcy są wyłącznie czynności zwolnione z podatku, w związku z którymi nie powstaje podatek należny byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku VAT, bowiem zarówno w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy, jak i w odniesieniu do czynności zwolnionych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, polegające na stwierdzeniu, iż w przedmiotowym zakresie nie przysługuje mu uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl