IPTPP3/443-80/11-3/IB - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących świadczenie usług gastronomicznych będących elementem usługi kompleksowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-80/11-3/IB Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących świadczenie usług gastronomicznych będących elementem usługi kompleksowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi kompleksowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi kompleksowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem wyrobów z włókien naturalnych. Zatrudnia ok. 190 pracowników. Przed kilku laty Wnioskodawca borykał się z problemami wydajności, problemem kosztów produkcji. Problemy te w znaczny sposób wpływały na słaby wynik finansowy. Wnioskodawca próbował wprowadzić zmiany organizacyjne i funkcjonalne. Niestety decyzje podjęte przez Zarząd spowodowały, że podjęte procedury miały charakter administracyjny i nie spowodowały zwiększenia aktywności pracowników, a co za tym idzie nie przyniosły spodziewanych rezultatów w zakresie efektywności pracy w zakresie wykorzystania środków produkcji.

Szansę na osiągnięcie pozytywnych rezultatów w przedstawionym zakresie Wnioskodawca dostrzegł w sprawdzonych i realizowanych w wielu krajach technikach inżynierii procesowej takich jak: XXX itp.

Od kilku lat Wnioskodawca wdraża system TPM. Technika ta zakłada, że pracownik musi być świadomy, że od jego działania uzależnione są relacje międzystanowiskowe, międzywydziałowe i międzydziałowe, że to On ma wpływ na poprawę organizacji swojego stanowiska pracy, wydajności i efektywności pracy.

Pracodawca powinien dbać o to by stworzyć jak najlepsze warunki do pracy dla swoich pracowników, by poczuli, że oni także są ważną częścią firmy. Realizując to Spółka prowadzi wiele kursów, szkoleń, organizuje spotkania m.in. z Zarządem, Kierownikami Działów. Często też w spotkaniach uczestniczą akcjonariusze. Część spotkań, szkoleń jest organizowana przez podmioty zewnętrzne.

Spotkania takie mają przede wszystkim cele szkoleniowe, informacyjne, integracyjne. Spotkania takie odbywają się zarówno na terenie przedsiębiorstwa jak i poza nim. Udział pracowników w tych spotkaniach jest obowiązkowy. Spółka organizuje też spotkania o charakterze integracyjnym. Tu obecność nie jest obowiązkowa. Każdy z pracowników podejmuje decyzje o uczestnictwie w takim spotkaniu. Na spotkania integracyjnych zawsze poza częścią "rozrywkową" jest część informacyjna służąca przekazaniu informacji o osiągniętych sukcesach i planach na przyszłość. Wszystkie spotkania finansowane są ze środków obrotowych przedsiębiorstwa.

Wprowadzana od kilku lat technika XXX w przedsiębiorstwie przyniosła widoczne pozytywne rezultaty. W wyniku działań XXX udało się dotychczas bardzo istotnie zwiększyć wydajność pracy w Spółce. Zwiększone zostało zaangażowanie załogi w celu poszukiwania rozwiązań technologicznych i technicznych dla lepszego przebiegu procesów. Utrzymano poziom produkcji przy istotnym zmniejszeniu zatrudnienia. Udało się utrzymać konkurencyjność cenową wyrobów na rynkach międzynarodowych. Założenia podjęte przy decyzji o wprowadzeniu XXX zostały zrealizowane.

Jednym z elementów występujących w czasie organizowanych spotkań szkoleniowych, informacyjnych czy integracyjnych jest posiłek, z którego może skorzystać każdy z pracowników. W czasie spotkań na terenie przedsiębiorstwa często Wnioskodawca zamawia usługę cateringową. Często również, a szczególnie gdy spotkania są poza siedzibą firmy Zainteresowany zleca ich organizację firmie zewnętrznej. Wówczas poza podstawowym przedmiotem spotkania, korzystają również z usługi gastronomicznej, przy czym podkreśleniu wymaga fakt, że usługa ta jest elementem składowym kompleksowej usługi organizacji imprezy czy też spotkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług od usług gastronomicznych, podlega odliczeniu, gdy usługa ta jest elementem składowym kompleksowej usługi nabywanej od wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych nie podlega odliczeniu. Jednak powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji, organizacji szkoleń, czy też organizacji spotkań integracyjnych, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne, hotelowe.

Koncepcja świadczenia złożonego była wielokrotnie rozpatrywana przez ETS jak i przez polskie sądownictwo. Zasadę tą również respektują organa podatkowe (np. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 października 2010 r.). Zdaniem Wnioskodawcy dwa lub więcej niż dwa świadczenia, które są ze sobą ściśle związane, które obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o VAT i jeżeli są opodatkowane to zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, odliczenie VAT naliczonego nie przysługuje w odniesieniu do nabywanych usług gastronomicznych i noclegowych.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest producentem wyrobów z włókien naturalnych. Zatrudnia ok. 190 pracowników.

Od kilku lat Wnioskodawca wdraża system XXX. Technika ta zakłada, że pracownik musi być świadomy, że od jego działania uzależnione są relacje międzystanowiskowe, międzywydziałowe i międzydziałowe, że to On ma wpływ na poprawę organizacji swojego stanowiska pracy, wydajności i efektywności pracy.

Pracodawca powinien dbać o to by stworzyć jak najlepsze warunki do pracy dla swoich pracowników, by poczuli, że oni także są ważną częścią firmy. Realizując to Spółka prowadzi wiele kursów, szkoleń, organizuje spotkania m.in. z Zarządem, Kierownikami Działów. Często też w spotkaniach uczestniczą akcjonariusze. Część spotkań, szkoleń jest organizowana przez podmioty zewnętrzne.

Spotkania takie mają przede wszystkim cele szkoleniowe, informacyjne, integracyjne. Spotkania takie odbywają się zarówno na terenie przedsiębiorstwa jak i poza nim. Udział pracowników w tych spotkaniach jest obowiązkowy. Spółka organizuje też spotkania o charakterze integracyjnym. Tu obecność nie jest obowiązkowa. Każdy z pracowników podejmuje decyzje o uczestnictwie w takim spotkaniu. Na spotkania integracyjnych zawsze poza częścią "rozrywkową" jest część informacyjna służąca przekazaniu informacji o osiągniętych sukcesach i planach na przyszłość. Wszystkie spotkania finansowane są ze środków obrotowych przedsiębiorstwa.

Wprowadzana od kilku lat technika w przedsiębiorstwie przyniosła widoczne pozytywne rezultaty. W wyniku działań TPM udało się dotychczas bardzo istotnie zwiększyć wydajność pracy w Spółce. Zwiększone zostało zaangażowanie załogi w celu poszukiwania rozwiązań technologicznych i technicznych dla lepszego przebiegu procesów. Utrzymano poziom produkcji przy istotnym zmniejszeniu zatrudnienia. Udało się utrzymać konkurencyjność cenową wyrobów na rynkach międzynarodowych. Założenia podjęte przy decyzji o wprowadzeniu XXX zostały zrealizowane.

Jednym z elementów występujących w czasie organizowanych spotkań szkoleniowych, informacyjnych czy integracyjnych jest posiłek, z którego może skorzystać każdy z pracowników. W czasie spotkań na terenie przedsiębiorstwa często Wnioskodawca zamawia usługę cateringową. Często również, a szczególnie gdy spotkania są poza siedzibą firmy Zainteresowany zleca ich organizację firmie zewnętrznej. Wówczas poza podstawowym przedmiotem spotkania, korzystają również z usługi gastronomicznej, przy czym podkreśleniu wymaga fakt, że usługa ta jest elementem składowym kompleksowej usługi organizacji imprezy czy też spotkania.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli nabyta usługa obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej wykonanie, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy oraz faktycznie nabyta usługa kompleksowa dla pracowników przekłada się na całokształt działalności Wnioskodawcy i jest związana z opodatkowanymi czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji spotkań szkoleniowych, informacyjnych czy integracyjnych, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne.

Reasumując, w sytuacji otrzymania od podmiotu zewnętrznego świadczącego usługę - faktury VAT za kompleksowa usługę, w której usługa gastronomiczna stanowi integralny element usługi kompleksowej, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, pod warunkiem, iż poniesione wydatki związane będą z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi kompleksowe. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT za usługi cateringowe został załatwiony interpretacją, zaś w części dotyczącej opodatkowania przekazania usług cateringowych i gastronomicznych związanych z prowadzona działalnością.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl