IPTPP3/443-77/14-2/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-77/14-2/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "<...>" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "<...>".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Ochotnicza Straż Pożarna została utworzona w 1993 r.

Na siedzibę OSP Urząd Gminy przekazał do użytkowania obiekty i teren po byłej Spółdzielni Kółek Rolniczych w miejscowości <...>.

OSP działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 855 z późn. zm.);

2.

ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 1991 r. Nr 81, poz. 351 z późn. zm.);

3.

ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.);

4. Statutu OSP.

Bezpośrednim obszarem działania OSP stały się miejscowości: <...>. Pośrednio w dużej mierze OSP uczestniczy w działaniach na terenie powiatu <...>. W 2010 r. Rada Gminy w J. przekazała na własność OSP dotychczas użytkowane teren i obiekty. W 2011 r. Wnioskodawca uzyskał status organizacji pożytku publicznego. Głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje oraz darowizny.

Mając na uwadze poprawę jakości życia mieszkańców, począwszy od 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację zadania pt. "<...>". W dniu <...> r., decyzją nr <...> Starosty projekt budowlany na ww. zadanie uzyskał pozwolenie na budowę. W dniu <...>r. do Urzędu Marszałkowskiego w <...> Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na ww. zadanie w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi". W dniu <...> r. pomiędzy Samorządem Województwa a OSP została podpisana umowa o przyznaniu pomocy na ww. zadanie. Zgodnie z przedmiotową umową, kosztem kwalifikowalnym są działania modernizacyjne w części wiejskiej, natomiast budowa garaży została uwzględniona jako koszt niekwalifikowalny. Ponadto to zadanie zostało podzielone na 2 etapy, z terminami rozliczenia w Urzędzie Marszałkowskim <...> I etap do <...> r. (obecnie zawieszone ze względu na brak interpretacji indywidualnej) oraz II etap do <...> r. Zmodernizowany budynek będzie stanowił centrum życia społecznego społeczności Gminy <..>. W ramach projektu na terenie i w obiektach przejętych po byłej Spółdzielni Kółek Rolniczych przewidziano budowę dwóch boksów garażowych z przeznaczeniem na siły i środki niezbędne do niesienia pomocy humanitarnej ofiarom pożarów i innych miejscowych zagrożeń, w tym klęsk żywiołowych. Natomiast istniejący budynek po modernizacji będzie przeznaczony na cele edukacyjne, kulturalno - rekreacyjne oraz rozwijania i upowszechniania sztuki i tradycji.

W ramach tych celów będą realizowane następujące działania: niesienie pomocy innym osobom, na rzecz ochrony środowiska, edukacji przeciwpożarowej, podnoszenia sprawności fizycznej mieszkańców, organizowania wystaw i imprez kulturalnych oraz rozrywkowych dla lokalnej społeczności, prowadzenie sali tradycji oraz organizowanie zajęć dla osób w wieku emerytalnym.

Uogólniając OSP świadczy usługi oznaczone symbolami 84.25.Z oraz 94.99.Z, jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), które zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT oraz są świadczone przez Straż nieodpłatnie czyli bez wynagrodzenia. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym, OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury na budowę boksów garażowych oraz modernizację budynku świetlicy wiejskiej za I etap prac zostały wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną. W II etapie faktury zostaną wystawione również na Ochotniczą Straż Pożarną.

Zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

OSP nie składała i nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji ww. projektu, OSP nie osiągnęło żadnego dochodu.

Ponieważ OSP nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, dlatego poniesione wydatki brutto może zaliczyć jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Do niniejszego wniosku załączono ksero aktualnego wypisu z KRS Wnioskodawcy. Oryginał przedmiotowego wypisu został przesłany do Izby Skarbowej i, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej. wraz z wnioskiem uzupełniającym z dnia <...> r., który jak wynika z postanowienia nr IPTPP3/443-22/14-4/BJ z dnia 27 maja 2014 r., został przesłany po terminie wyznaczonym w wezwaniu z dnia 9 maja 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy OSP ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "<...>" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi", objętego PROW na lata 2007 -2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. W związku z tym przepisem, OSP wykonująca wyłącznie czynności statutowe (zwolnione) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług.

OSP, w tym momencie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w I etapie oraz w przyszłości w II etapie zadania.

Otrzymanie pozytywnej interpretacji podatkowej pozwoli odzyskać podatek w ramach przyznanej pomocy dotyczącym działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi", objętego PROW na lata 2007 -2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej oraz związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął realizację zadania pt. "<...>" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi". Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury za I etap prac zostały wystawione na Wnioskodawcę. W II etapie faktury zostaną wystawione również na Wnioskodawcę. Zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. OSP nie składała i nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji ww. projektu, OSP nie osiągnęło żadnego dochodu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "<...>", ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl