IPTPP3/443-72/11-7/IB - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży suplementów diety.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-72/11-7/IB Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży suplementów diety.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT do sprzedaży suplementów diety - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT do sprzedaży suplementów diety.

Ww wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.),będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 28 września 2011 r. znak: IPTPP3/443-72/11-3/IB oraz pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 25 października 2011 r.,

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest podmiotem działającym w branży chemicznej i spożywczej. Spółka zajmuje się dystrybucją surowców chemicznych dla przemysłu, produktów dla przemysłu spożywczego, dystrybucją opakowań przemysłowych, a także działalnością usługową m.in. konfekcjonowaniem wyrobów, gospodarką odpadami opakowaniowymi i chemicznymi odpadami poprodukcyjnymi. Spółka posiada w asortymencie m.in. produkty o nazwie kapsułki żelowe z astaksantyną 4 mg oraz miękkie kapsułki żelowe z lecytyną 500 mg. Wyroby te dystrybuowane są jako suplementy diety.

Spółka posiada decyzję wydaną w dniu 28 czerwca 2011 r. przez Naczelnika Urzędu Celnego, w której Naczelnik uznał, że powyższe wyroby powinny być klasyfikowane do kodu TARIC 2106 90 92 60, tj. jako pozostałe przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, niezawierające tłuszczu, mleka, sacharozy, izoglukozy, glukozy lub skrobi, lub zawierające mniej niż 1,5% masy tłuszczu mleka, 5% masy sacharozy lub izoglukozy, 5% masy glukozy lub skrobi.

W uzupełnieniu wniosku Spółka oświadczyła, że towary będące przedmiotem wniosku nie są ekstraktami słodowymi oraz nie stanowią produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, co do prawidłowości stawki VAT jaka powinna być stosowana do dostawy tych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka dla dostawy wskazanych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe towary powinny zostać opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%, z uwagi na przynależność do grupowania PKWiU 10.89.19.0.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi, o których mowa w art. 5 tejże ustawy, powinny być identyfikowane na podstawie klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, o ile towary lub usługi są w takiej klasyfikacji ujęte.

Stosowanie dla celów podatku VAT klasyfikacji statystycznej PKWiU 2008 (tj. wprowadzonej rozporządzeniem w sprawie PKWiU) wynika z brzmienia § 3 rozporządzenia w sprawie PKWiU. Metodologia przypisywania towarom lub usługom konkretnych grupowań PKWiU została przedstawiona w "Zasadach metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" (dalej: zasady metodyczne), które stanowią załącznik do rozporządzenia w sprawie PKWiU. Zgodnie z punktem 5.2.1 zasad metodycznych "W celu maksymalnego zharmonizowania międzynarodowych klasyfikacji wyrobów na potrzeby statystyki produkcji z wcześniej opracowanymi międzynarodowymi klasyfikacjami towarów na potrzeby handlu zagranicznego - przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się jako "blokami konstrukcyjnymi" pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN). Z tych względów, w PKWiU 2008 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU 2008 odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ich symbole podano w kolumnie 3 schematu klasyfikacji."

Spółka klasyfikuje przedmiotowe towary do kodu CN 2106 90 92, a prawidłowość tej klasyfikacji potwierdzają działania Naczelnika Urzędu Celnego, który w decyzji również zaklasyfikował powyższe towary do tego kodu CN.

Zasada, o której mowa powyżej oznacza konieczność takiego sformułowania danego grupowania PKWiU, aby zawierało ono co najmniej część pozycji kodu CN. Tym samym posiadanie przez Spółkę decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, w której określił on kod TARIC (dziesięciocyfrowy, kod CN to pierwsze osiem cyfr kodu TARIC) dla przedmiotowych wyrobów winno stanowić dla Spółki istotną wytyczną w kwestii nadania towarom odpowiedniego grupowania PKWiU.

Przejście z kodu CN na odpowiednie grupowanie PKWiU umożliwia klucz powiązań, stanowiący załącznik do rozporządzenia w sprawie PKWiU. Zgodnie z tym kluczem, wyrób o kodzie CN 2106 90 92 został przyporządkowany do grupowania PKWiU 10.89.19.0, tj. Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane. Trzeba jednocześnie podkreślić, że kod CN 2106 został w całości przyporządkowany do PKWiU 10.89.19.0. Z tego przyporządkowania wyłączone zostały jedynie towary zaliczane do kodu CN 2106 90 98. Towary z tego kodu CN zostały przyporządkowane do grupowania PKWiU 10.85.19,0. W rezultacie wszystkie pozostałe towary zaliczane do kodu CN 2106 powinny się mieścić w grupowaniu PKWIU 10.89.19.0 - Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Nadanie wyrobom o kodzie CN odpowiedniego grupowania PKWiU jest kluczowe dla podatku VAT, ponieważ m.in. katalog towarów i usług, do których ma zastosowanie inna niż podstawowa stawka podatku VAT jest określony właśnie poprzez wskazanie PKWiU towarów i usług. Przyporządkowanie przez Naczelnika Urzędu Celnego, jako upoważnionego organu, kodu TARIC na potrzeby obrotu celnego przedmiotowymi towarami Spółka traktuje jako wiążące, także jeśli chodzi o stosowanie odpowiedniego kodu CN (pierwsze 8 cyfr kodu TARIC). Zatem konsekwentnie Spółka uznaje, iż użycie kodu CN wynikającego z powoływanej decyzji do określenia odpowiedniego grupowania PKWiU jest prawidłowe.

Wyrób zaklasyfikowany do grupowania PKWiU 10.89.19.0 został umieszczony pod pozycją 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, który zgodnie z art. 146a pkt 2 tejże ustawy zawiera katalog towarów i usług opodatkowanych stawką 8%. Stosownie zatem do nadanego w drodze decyzji kodu CN i oficjalnego klucza powiązań kodów CN oraz PKWiU 2008, Spółka stoi na stanowisku, iż w stosunku do kapsułek żelowych z astaksantyną 4 mg oraz miękkich kapsułek żelowych z lecytyną 500 mg powinna mieć zastosowanie stawka VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, natomiast ust. 2 powołanego przepisu stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto, z dniem 1 stycznia 201 1 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy.

W pozycji 48 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0, tj. "pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%."

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponadto, w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisanego we wniosku i w uzupełnieniach wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w branży chemicznej i spożywczej. W swojej ofercie sprzedaży posiada m.in. produkty o nazwie kapsułki żelowe z astaksantyną 4 mg oraz miękkie kapsułki żelowe z lecytyną 500 mg, które są dystrybuowane jako suplementy diety. Wnioskodawca wskazał, iż wyrób ten został przyporządkowany do PKWiU 10.89.19.0 oraz oświadczył, że wyrób nie jest ekstraktem słodowym oraz nie stanowi produktu o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dla prawidłowego określenia stawki podatku VAT w niniejszej sprawie, wymagane jest w świetle art. 5a ww. ustawy o VAT powołanie zapisów rozporządzeń w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. stosuje się symbol PKWiU z 2008 r., określony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W wyniku analizy powołanych we wniosku symbolu PKWiU tut. organ stwierdza, iż sprzedaż produktów o nazwie kapsułki żelowe z astaksantyną 4 mg oraz miękkie kapsułki żelowe z lecytyną 500 mg, które są dystrybuowane jako suplementy diety, dla których Wnioskodawca wskazał PKWiU 10.89.19.0 opodatkowana jest 8% stawką podatku - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym w niniejszej sprawie odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym i obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl