IPTPP3/443-69/11-7/IB - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług organizacji szkoleń zawodowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-69/11-7/IB Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług organizacji szkoleń zawodowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego.

Statutową działalnością Stowarzyszenia jest udzielanie społecznej pomocy osobom chorym oraz innym osobom potrzebującym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym z zaburzeniami psychicznymi. Stowarzyszenie swoją działalność statutową realizuje w różnych formach. Jedną z form działalności statutowej jest prowadzenie policealnej szkoły zawodowej (w fazie organizacji) oraz prowadzenie szkoleń z zakresu pomocy społecznej.

W dniu 1 czerwca 2011 r. Stowarzyszenie otrzymało zlecenie z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej zorganizowania szkolenia w ramach projektu systemowego współfinansowanego przez Unię Europejską - "...".

Na podstawie zawartej umowy Stowarzyszenie zorganizowało i przeprowadziło 13 czerwca 2011 r. jednodniowe szkolenie, w formie konferencji szkoleniowej na temat "...".

W szkoleniu uczestniczyli pracownicy i wolontariusze jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, organizacji pozarządowych działających w obszarze integracji społecznej w województwie, pracownicy samorządu terytorialnego bezpośrednio obsługujący gminne i powiatowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz przedstawiciele innych służb społecznych.

Po przeprowadzeniu szkolenia Stowarzyszenie obciążyło kosztami Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej wystawiając fakturę za wykonaną usługę. W fakturze nie uwzględniono podatku od towarów i usług, przyjmując, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c). ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 z późn. zm.), wykonana usługa jest zwolniona z podatku VAT.

Zwolnienie z podatku VAT wykonanej usługi szkoleniowej, wynika również z Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/3S8/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (rozdz. V, sekcja 1, art. 14).

Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu) Wnioskodawca doprecyzował, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach stowarzyszenia istnieje kilka jednostek organizacyjnych m.in. Środowiskowy Dom Samopomocy, Warsztat Terapii Zajęciowej, Zakład Aktywności Zawodowej, Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza, Policealna Szkoła Zawodowa Terapii i Opieki.

Jednostka organizacyjna stowarzyszenia - Policealna Szkoła Zawodowa Terapii i Opieki - posiada wpis do ewidencji szkół i placówek oświatowych województwa, w związku z tym można stwierdzić, że ta jednostka organizacyjna stowarzyszenia objęta jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenie nie było objęte ww. wpisem.

Ponadto jednostka organizacyjna stowarzyszenia posiada wpis instytucji szkoleniowej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Jednostka organizacyjna stowarzyszenia - Zakład Aktywności Zawodowej - nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenie organizowała ta jednostka organizacyjna, zgodnie z tematyką z tego wpisu.

Przedmiotowe szkolenie nie należało do usług kształcenia i wychowania.

Przedmiotowe szkolenie należało do usług kształcenia zawodowego na podstawie priorytetów zawartych w Szczegółowych Opisach Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, tj. Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, tj. 7.1 Rozwój i Upowszechnienie Aktywniej Integracji, tj. Poddziałanie 7.1.3 Podnoszenie kwalifikacji Kadr Pomocy i Integracji Społecznej.

W ramach tego poddziałania realizowane są następujące projekty: szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadr instytucji pomocy społecznej, działających na terenie regionu, powiązane bezpośrednio z potrzebami oraz ze specyfiką realizowanych zadań w szczególności dotyczące realizacji działań w zakresie aktywnej integracji i rozwoju pracy socjalnej, organizowanie akcji i kampanii promocyjno - informacyjnych o zasięgu i charakterze regionalnym z zakresu stosowania aktywnych form integracji społecznej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz z zakresu integracji społecznej i zawodowej osób wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem społecznie; rozwój dialogu, partnerstwa publicznospołecznego i współpracy na rzecz przeciwdziałania zjawisku wykluczenia społecznego na poziomie regionalnym; prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań i analiz z zakresu polityki społecznej w regionie (w tym działań mających na celu przygotowanie i wdrażanie gminnych lub powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych), opracowanie, realizacja i monitoring wieloletniego regionalnego planu działań na rzecz promocji i upowszechnienia ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w regionie.

Przedmiotowe szkolenie było finansowane ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie Porozumienia Ramowego podpisanego z Wojewódzkim Urzędem Pracy - Instytucją Pośredniczącą realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. (Projekt systemowy "...").

Wykonawcą konferencji było stowarzyszenie Wnioskodawcy w wyniku zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

Podsumowując, przedmiotowe szkolenie było finansowane w całości ze środków publicznych.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 10 listopada (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, iż usługę szkoleniową świadczył Wnioskodawca w wyniku zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawa. z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jako organ prowadzący Policealną Szkołę Terapii i Opieki.

Przeprowadzone przez Wnioskodawcę, szkolenie nie było objęte ww. wpisem.

Do wniosku dołączono Wykaz szkół i placówek oświatowych województwa, w którym szkoła Wnioskodawcy widnieje pod poz. 70.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyjęte zwolnienie z podatku od towarów i usług, wykonanej usługi szkoleniowej opłaconej ze środków publicznych jest uzasadnione.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonana usługa na zlecenie Regionalnego Ośrodka Polityki społecznej opłacona ze środków publicznych, jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenia ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Stosownie do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Należy wyjaśnić, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość. Jedną z form działalności statutowej jest prowadzenie szkoleń z zakresu pomocy społecznej.

W dniu 1 czerwca 2011 r. Stowarzyszenie otrzymało zlecenie z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej zorganizowania szkolenia w ramach projektu systemowego współfinansowanego przez Unię Europejską - "...".

Na podstawie zawartej umowy Stowarzyszenie zorganizowało i przeprowadziło 13 czerwca 2011 r. jednodniowe szkolenie, w formie konferencji szkoleniowej na temat "...".

W szkoleniu uczestniczyli pracownicy i wolontariusze jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, organizacji pozarządowych działających w obszarze integracji społecznej w województwie, pracownicy samorządu terytorialnego bezpośrednio obsługujący gminne i powiatowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz przedstawiciele innych służb społecznych.

Przedmiotowe szkolenie nie należało do usług kształcenia i wychowania, należało do usług kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jako organ prowadzący Policealną Szkołę Terapii i Opieki, jednak przeprowadzone przez Wnioskodawcę, szkolenie nie byto objęte ww. wpisem.

Przedmiotowe szkolenie było finansowane w całości ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenie, jako szkolenie zawodowe finansowane w całości ze środków publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Należy podkreślić, że zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne, tj. np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi, będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl