IPTPP3/443-57/13-2/KK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu świetlicy, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-57/13-2/KK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu świetlicy, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Stowarzyszenie <..> zostało zarejestrowane w 2012 r. pod numerem KRS <...>. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie świetlicy środowiskowej, klubu dla młodzieży i dorosłych mieszkańców wsi, organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa. Stowarzyszenie zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością kulturalną, w tym działaniami na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury.

Stowarzyszenie może podejmować działania w celu pozyskiwania środków na realizację zadań statutowych, dlatego <...> Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "<...>. Umowa podpisana w dniu <...> r. Nr <...> umożliwiła realizację zadań statutowych w oparciu o dofinansowanie zaplanowanych przedsięwzięć mających charakter społeczny. Celem projektu jest zwiększenie aktywności, integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej poprzez stworzenie dogodnego miejsca do kultywowania lokalnej tradycji i zwyczajów oraz stworzenie warunków dla aktywności i integracji społecznej mieszkańców miejscowości <...>.

Projekt zakłada remont świetlicy wiejskiej w <..> poprzez wyposażenie jej w kominkowy system grzewczy. Świetlica będzie wykorzystywana w celu organizacji zajęć edukacyjnych i warsztatowych, a także imprez o charakterze kulturalnym dla mieszkańców gminy m.in. spotkań gospodyń wiejskich, wystaw rękodzielnictwa ludowego, prezentacji lokalnych obrzędów, spotkań świątecznych i okolicznościowych np. Dzień Matki, Dzień Dziecka. Planowany projekt jest realizowany w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców wsi. W ramach realizowanego projektu przewidziano remont świetlicy tj. budowę kominkowego systemu grzewczego, który poza oczywistymi korzyściami w formie ogrzewania dodatkowo stworzy klimat świetlicy, która przyciągnie i skłoni mieszkańców do integracji międzypokoleniowej.

Wartość projektu to <...> zł w tym VAT <...> zł W ramach projektu zaplanowano zakup niezbędnych elementów do zamontowania kominka (wkład żeliwny, obudowa kominkowa, turbina, rura izolacyjna, anemostaty, trójniki, kratki nawiewne, akcesoria montażowe, rura spalinowa, izolacja kominkowa, przewód flex do turbiny oraz usługę montażową. W ramach projektu założono również pracę własną przy przygotowaniu miejsca na budowę kominka. Praca ta ma charakter społeczny i bezpłatny, którą wykonali członkowie Stowarzyszenia, jako wkład własny w ramach realizacji projektu. Prace te polegały na przygotowaniu ścian i podłoża pod zamontowanie kominka. Członkowie Stowarzyszenia wszystkie prace związane z dostosowaniem istniejącej już świetlicy wykonywali w czynie społecznym.

Ponieważ działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności, wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów oraz usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania podjęte w wyniku zakupionego sprzętu nie będą miały charakteru komercyjnego. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych, przede wszystkim w sezonie grzewczym, kiedy ogrzewanie będzie niezbędnym elementem zachęcającym do udziału w spotkaniach mieszkańców. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością komercyjną. Celem operacji jest zwiększenie aktywności, integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z X będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej. Stowarzyszenie w ramach danego projektu nie będzie pobierało żadnych opłat od uczestników planowanych spotkań i wydarzeń kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z czym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "<...>" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców wsi. W ramach realizowanego projektu przewidziano remont świetlicy tj. budowę kominkowego systemu grzewczego, który poza oczywistymi korzyściami w formie ogrzewania dodatkowo stworzy klimat świetlicy, która przyciągnie i skłoni mieszkańców do integracji międzypokoleniowej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane zakupy towarów i usług w ramach działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania podjęte w wyniku zakupionego sprzętu nie będą miały charakteru komercyjnego, zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku należnego w całości ani w części, wynikającego z faktur dotyczących wydatków w związku z realizacją projektu pn. "<...>", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl