IPTPP3/443-31/14-2/KK - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-31/14-2/KK Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<....>" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<....>".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. Ochotnicza Straż Pożarna będzie realizować w bieżącym roku 2014 operację współfinansowaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został złożony przez OSP w roku 2013, a termin realizacji zadania to 31.12.2014. Tytuł operacji "<...>".

Cel operacji to rozwijanie aktywności mieszkańców gminy poprzez remont, modernizację i wyposażenie świetlicy wiejskiej w <...>. Powstanie jeden obiekt pełniący funkcję "<...>", centrum kultury. Po remoncie możliwe będzie kultywowanie dawnych rzemiosł, tradycji, ginących zawodów oraz propagowanie rękodzieła w ramach "<...>" w szczególności: florystyka, bibułkarstwo, tradycyjne rękodzieła i ozdoby. Przedmiotem operacji jest remont, modernizacja i wyposażenie świetlicy w <...>. W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie takie jak: stoły, gablota, szafa. W ramach tego samego projektu zostaną wykonane następujące usługi remontowo-budowlane: ocieplenie elewacji i cokołu, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, obróbki blacharskie, wymiana podłogi i sufitu i wykonanie wentylacji.

2. Towary i usługi zakupione w remach realizacji projektu opodatkowane podatkiem od towarów i pozwolą stworzyć warunki umożliwiające realizację celu a więc nieodpłatne korzystanie ze świetlicy wiejskiej przez społeczność poprzez różne formy spotkań. W wyremontowanej świetlicy przez 5 kolejnych lat tj. do końca 2019 r. odbywać się będą nieodpłatnie warsztaty, szkolenia, spotkania, itp. z użyciem zakupionego wyposażenia. Wszystkie formy działalności społecznej odbywać się będą nieodpłatnie i Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą wykorzystane do następujących celów:

* stoły będą służyły uczestnikom spotkań warsztatowych, szkoleń, itp.

* gablota będzie służyła do ekspozycji wykonanych podczas warsztatów wyrobów artystycznych,

* w szafie przechowywane będą rękodzieła i materiały do prowadzenia warsztatów i szkoleń,

* wyremontowany budynek będzie dostępny nieodpłatnie dla mieszkańców.

Usługa remontowa jest konieczna do wyremontowania lokalu i stworzenia odpowiednich warunków do funkcjonowania świetlicy.

3. Wszystkie faktury na zakup powyższych artykułów i usług wystawione będą na Ochotniczą Straż Pożarną. Wyremontowany budynek, w którym znajduje się świetlica oraz całe wyposażenie będzie ogólnodostępne dla mieszkańców. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu objęte będą podatkiem od towarów i usług jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie wyżej wymienione elementy wyposażenia oraz usługi remontowo-budowlane są niezbędne do realizacji zadania "<...>". Wszystkie wydatki w ramach ww. operacji będą dokonywane zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik do umowy przyznania pomocy zawartej z Urzędem Marszałkiem Województwa. Podatek VAT od zakupów towarów i usług wymienionych w tym harmonogramie zostanie zaliczony do kosztów kwalifikowanych, gdyż Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać podatku VAT w Urzędzie Skarbowym. Ochotnicza Straż Pożarna w trakcie realizacji operacji nie będzie dokonywała żadnych czynności stanowiących sprzedaż opodatkowaną. Ochotnicza Straż Pożarna nie posiada statusu podatnika VAT- czynnego w rozumieniu art. 15, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Wobec OSP nie prowadzone jest postępowanie podatkowe oraz postępowanie karno-skarbowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonanych w związku z realizacją operacji pod nazwą "<...>".

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją operacji pod nazwą "<...>", gdyż nie posiada ona statusu czynnego podatnika VAT oraz nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które byłyby powiązane są z tymi zakupami i usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, pod nazwą: "<...>". W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie takie jak: stoły, gablota, szafa. W ramach tego samego projektu zostaną wykonane następujące usługi remontowo-budowlane: ocieplenie elewacji i cokołu, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, obróbki blacharskie, wymiana podłogi i sufitu i wykonanie wentylacji. Wszystkie faktury na zakup powyższych artykułów i usług wystawione będą na Wnioskodawcę. Wyremontowany budynek, w którym znajduje się świetlica oraz całe wyposażenie będzie ogólnodostępne dla mieszkańców. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu objęte będą podatkiem od towarów i usług jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>", ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl