IPTPP3/443-3/12-4/BJ - Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy nawozu organiczno-mineralnego, zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 20.15.80.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-3/12-4/BJ Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy nawozu organiczno-mineralnego, zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 20.15.80.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu: 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nawozu organiczno-mineralnego o nazwie "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.01. 2012 r. r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% dostawy nawozu organiczno-mineralnego o nazwie "", sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 20.15.80.0. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu: 28 marca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się m.in. produkcją i sprzedażą nawozu organiczno - mineralnego pn. Na wprowadzanie do obrotu tegoż nawozu firma uzyskała pozwolenie wydane decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która określa także minimalne wymagania jakościowe nawozu (Wnioskodawca załączył kserokopię decyzji do wniosku). Ww. nawóz powstaje przy zastosowaniu technologii Fuel Cal i wytwarzany jest na bazie specjalnych gatunków wapna oraz rozdrobnionych produktów ubocznych powstających podczas uboju: przetwórstwa drobiu (głównie pierza). Nawóz posiada właściwości odkwaszające i przeznaczony jest do stosowania na gruntach ornych oraz do rekultywacji gruntów.

W ww. uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż produkowany i sprzedawany nawóz organiczno-mineralny pn. powinien być zaklasyfikowany do grupowania 20.15.80.0 PKWiU z 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż ww. nawozu.

Zdaniem Wnioskodawcy, taki nawóz należy zaklasyfikować pod kodem PKWiU 20.15.80.0, jako nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane i zgodnie z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawką właściwą dla sprzedaży ww. nawozu jest stawka VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części wyrobów - o ile występują w obrocie;

* pod pojęciem usług rozumie się:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących

* działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące

* bezpośrednio nowych dóbr materialnych;wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją i sprzedażą nawozu organiczno - mineralnego pn. "Or-cal", wytwarzanego na bazie specjalnych gatunków wapna oraz rozdrobnionych produktów ubocznych powstających podczas przetwórstwa drobiu (głównie pierza). Nawóz posiada właściwości odkwaszające i przeznaczony jest do stosowania na gruntach ornych oraz do rekultywacji gruntów.

Zainteresowany wskazał, iż taki towar należy zaklasyfikować pod kodem PKWiU 20.15.80.0, jako nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane i zgodnie z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawką właściwą dla sprzedaży ww. nawozu jest stawka VAT 8%.

Pod pozycją 64 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a, 146f - 146i ustawy, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% znajdują się towary o symbolu PKWiU 2008 - 20.15.80.0 o nazwie:

* Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus).

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego oraz opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż w świetle przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% przy dostawie nawozu organiczno-mineralnego o nazwie: "Or-cal", zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 20.15.80.0 - o ile został spełniony warunek prawidłowej klasyfikacji do właściwego grupowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dokonanej przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl