IPTPP3/443-29/14-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-29/14-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania stawką 8% dostawy krajowej tytoniu nieprzetworzonego,

2.

opodatkowania stawką 8% dostawy wewnątrzwspólnotowej tytoniu nieprzetworzonego, w przypadku braku potwierdzenia tej dostawy,

3.

opodatkowania stawką 8% eksportu tytoniu nieprzetworzonego, w przypadku braku potwierdzenia wywozu poza obszar UE.

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 8% dostawy krajowej tytoniu nieprzetworzonego, opodatkowania stawką 8% dostawy wewnątrzwspólnotowej tytoniu nieprzetworzonego, w przypadku braku potwierdzenia tej dostawy, opodatkowania stawką 8% eksportu tytoniu nieprzetworzonego, w przypadku braku potwierdzenia wywozu poza obszar UE.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej skupuje surowiec tytoniowy w postaci suszonych liści tytoniu. Następnie poddaje je wstępnemu przetworzeniu. W przypadku tytoniu nieodżyłowanego proces ten polega na wyrównaniu wilgotności oraz doprowadzeniu jej do takiego poziomu, w którym procesy fermentacyjne przebiegają prawidłowo, a także zapakowanie produktu w opakowania kartonowe o wadze ok. 200 kg.

Natomiast wstępne przetworzenie i uzyskanie tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego polega na:

1.

odżyłowaniu w następstwie częściowego lub całkowitego oddzielenia blaszki liściowej od żył,

2.

wyrównaniu wilgotności oraz doprowadzeniu jej do takiego poziomu, w którym procesy fermentacyjne przebiegają prawidłowo,

3.

zapakowaniu produktu w opakowania kartonowe o wadze ok. 200 kg.

Przetworzony wstępnie tytoń nieodżyłowany, częściowo lub całkowicie odżyłowany stanowi surowiec do dalszej produkcji wyrobów tytoniowych.

Należy zaznaczyć, że opisany powyżej proces wstępnego przetworzenia surowca tytoniowego nie stanowi jego przetworzenia przemysłowego, w szczególności liście tytoniu nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Wobec powyższego produkty te należy zakwalifikować do kodu PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0 (tytoń nieprzetworzony) oraz do kodu CN Taryfy Celnej z 2007 r. 2401 (tytoń nieprzetworzony), 2401 10 (tytoń nieodżyłowany) i 2401 20 (tytoń częściowo lub całkowicie odżyłowany).

Spółka zamierza prowadzić sprzedaż tytoniu nieprzetworzonego (od 1 stycznia 2013 r. suszu tytoniowego) w kraju do składów podatkowych oraz do innych pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz jego eksportu.

Pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu, Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje:

1. Każdy nabywca towaru jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

2. Nabywca towarów nie jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

3. Nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej działającym w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

4. Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

5. Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Natomiast jeżeli w ramach sprzedaży doliczone jest usługowe przechowywanie w magazynie Spółki, to Wnioskodawca nie otrzyma dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Wówczas stosuje się obowiązujące zasady dot. naliczenia podatku VAT w przypadku braku dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE.

6. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE pod numerem PL <...>.

7. Wnioskodawca będzie posiadał w swojej dokumentacji dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju (CMR), z których jednocześnie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi). Będzie również posiadał kopię faktury handlowej oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.

8. Wnioskodawca będzie posiadał i posiada w swojej dokumentacji:

* korespondencję handlową z nabywcą w tym jego zamówienie,

* dokumenty potwierdzające zapłatę za towar,

* potwierdzone dokumenty przewozowe jako dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju,

* posiadanie dokumentów dotyczących ubezpieczenia zależy od warunków dostawy, określonych przez Incoterms 2010.

9. Wywóz będzie dokonywany przez dostawcę lub na jego rzecz w zależności od uzgodnionych warunków dostawy określonych w Incoterms 2010,

10. Wywóz będzie dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, w zależności od uzgodnionych warunków dostawy określonych w Incoterms 2010

11. Wnioskodawca otrzyma komunikat IE 599, tj. dokument potwierdzający wywóz towaru poza obszar Unii Europejskiej.

12. Wnioskodawca będzie posiadał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, będzie to komunikat IE 599. Jest to dokument generowany elektronicznie przez system Celina, wysyłany z Urzędu Celnego w formacie XML.

13. Z komunikatu IE 599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej będzie wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem wywozu.

14. W przypadku gdy towar będzie bezpośrednio transportowany po wystawieniu faktury handlowej, Wnioskodawca otrzyma dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Natomiast jeżeli w ramach sprzedaży doliczone jest usługowe przechowywanie w magazynie Spółki, to Wnioskodawca nie otrzyma dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

15. Każda transakcja dostawy wewnątrzwspólnotowej jak również eksport (objęte zakresem pytania) otrzyma dokumenty potwierdzające faktyczne wyprowadzenie towaru poza terytorium RP. Jeżeli z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy zdarzy się przypadek braku potwierdzenia faktycznego wyprowadzenia towaru poza terytorium kraju wówczas zastosowane będą zasady opodatkowania jak przy sprzedaży krajowej.

16. Spółka powiadomiła właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o swojej działalności i została wpisana na listę pośredniczących podmiotów tytoniowych.

17. Przedmiotem dostaw objętych zakresem pytania będą następujące towary:

* Dostawy krajowe - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej

* Dostawy wewnątrzwspólnotowe - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej

* Eksport - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej.

18. Od towarów będących przedmiotem wniosku nie została zapłacona akcyza, bowiem przedmiotowe dostawy nie są obciążone podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż na terenie kraju produktów wymienionych we wniosku tj. tytoniu nieprzetworzonego oraz poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w przypadku braku potwierdzenia wywozu w eksporcie lub braku potwierdzenia dostawy wewnątrzwspólnotowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Spółki sprzedaż na terenie kraju produktów wymienionych we wniosku tj. tytoniu nieprzetworzonego oraz poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w przypadku braku potwierdzenia wywozu w eksporcie lub braku potwierdzenia dostawy wewnątrzwspólnotowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT stawką 8%. Zgodnie z art. 146a Ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. z zastrzeżeniem art. 146f Ustawy, tzw. stawka podstawowa podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy, stawka podatku wynosi 8% z zastrzeżeniem ust. 12 art. 41 oraz art. 114 ust. 1.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a Ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymieniono w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla danych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) -

Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.

Symbol PKWiU stosowany przez Spółkę do określenia sprzedawanego tytoniu nieprzetworzonego jest ujęty jako ex. 01.1 Rośliny inne niż wieloletnie (w którym zawiera się symbol PKWiU 01.15.10 oraz 01.15.10.0) w dwóch różnych załącznikach do Ustawy:

1.

pod pozycją 1 Załącznika Nr 3 do Ustawy, tj., w "Wykazie towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 8%" - jako ex 01.1 Rośliny inne niż wieloletnie z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego.

2.

pod pozycją I Załącznika Nr 10 do Ustawy, tj. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawka podatku w wysokości 5% - jako ex. 01.1 Rośliny inne niż wieloletnie z kilkoma wymienionymi wyłączeniami.

Z uwagi na fakt, że z Załącznika Nr 10 z pozycji 1 pkt 6 został wyłączony tytoń nieprzetworzony (PKWiU 01.15.10.0) w ocenie Spółki, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy stosować przy sprzedaży tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10 oraz 01.15.10.0 i kodzie CN 2401 (tytoń nieprzetworzony), 2401 10 (tytoń nieodżyłowany) oraz

2401 20 (tytoń częściowo lub całkowicie odżyłowany) znajdzie zastosowanie Załącznik Nr 3 do Ustawy będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%.

Przedmiotem dostaw objętych zakresem pytania będą następujące towary:

* Dostawy krajowe - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej,

* Dostawy wewnątrzwspólnotowe - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej,

* Eksport - tytoń nieprzetworzony w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej.

W świetle postanowień Ustawy 2 dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport tytoniu nieprzetworzonego w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej (susz tytoniowy) nie są obciążone podatkiem akcyzowym. Realizowane przez Wnioskodawcę dostawy krajowe tytoniu nieprzetworzonego w formie odżyłowanej i nieodżyłowanej (susz tytoniowy) na rzecz podmiotów prowadzących skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy nie są również obciążone podatkiem akcyzowym. Podstawa prawna: art. 9b Ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Spółka skupuje surowiec tytoniowy w postaci suszonych liści tytoniu. Następnie poddaje je wstępnemu przetworzeniu. Przetworzony wstępnie tytoń nieodżyłowany, częściowo lub całkowicie odżyłowany stanowi surowiec do dalszej produkcji wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca wskazał, że proces wstępnego przetworzenia surowca tytoniowego nie stanowi jego przetworzenia przemysłowego, w szczególności liście tytoniu nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Wobec powyższego produkty te Wnioskodawca zakwalifikował do kodu PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0 (tytoń nieprzetworzony) oraz do kodu CN Taryfy Celnej z 2007 r. 2401 (tytoń nieprzetworzony), 2401 10 (tytoń nieodżyłowany) i 2401 20 (tytoń częściowo lub całkowicie odżyłowany). Spółka zamierza prowadzić sprzedaż tytoniu nieprzetworzonego (od 1 stycznia 2013 r. suszu tytoniowego) w kraju do składów podatkowych oraz do innych pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy tytoniu nieprzetworzonego oraz jego eksportu w przypadku braku potwierdzenia tego przemieszczenia. Wnioskodawca wskazał, że każdy nabywca towaru jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Również nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej działającym w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Natomiast jeżeli w ramach sprzedaży doliczone jest usługowe przechowywanie w magazynie Spółki, to Wnioskodawca nie otrzyma dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Wówczas stosuje się obowiązujące zasady dot. naliczenia podatku VAT w przypadku braku dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE.

Wnioskodawca będzie posiadał w swojej dokumentacji dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju (CMR), z których jednocześnie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi) będzie również posiadał kopię faktury handlowej oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.

Zainteresowany wskazał, że będzie posiadał i posiada w swojej dokumentacji:

* korespondencję handlową z nabywcą w tym jego zamówienie,

* dokumenty potwierdzające zapłatę za towar,

* potwierdzone dokumenty przewozowe jako dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju,

* posiadanie dokumentów dotyczących ubezpieczenia zależy od warunków dostawy, określonych przez Incoterms 2010.

W przypadku eksportu wywóz towarów będzie dokonywany przez dostawcę lub na jego rzecz w zależności od uzgodnionych warunków dostawy określonych w Incoterms 2010, Wnioskodawca wskazał również, że wywóz będzie dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, w zależności od uzgodnionych warunków dostawy określonych w Incoterms 2010. Wnioskodawca otrzyma komunikat IE 599, tj. dokument potwierdzający wywóz towaru poza obszar Unii Europejskiej, z którego będzie wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem wywozu. W przypadku gdy towar będzie bezpośrednio transportowany po wystawieniu faktury handlowej, Wnioskodawca otrzyma dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Natomiast jeżeli w ramach sprzedaży doliczone jest usługowe przechowywanie w magazynie Spółki, to Wnioskodawca nie otrzyma dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Od wyrobów będących przedmiotem dostaw nie została zapłacona akcyza.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT dostawy krajowej, dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu tytoniu nieprzetworzonego, w przypadkach braku potwierdzenia dokonania wywozu towaru.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, w myśl art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 1 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W pozycji 1 załącznika nr 10 ustawy wymieniono ex 01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1.

(uchylony)

2.

słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3.

nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4.

nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5.

trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6.

tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7.

roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8.

pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (art. 2 pkt 30 ustawy o VAT).

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Zastosowany przez Wnioskodawcę kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

* 01 - Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

* 01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie

* 01.15 - Tytoń nieprzetworzony

* 01.15.10.0 - Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10 jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży tytoniu nieprzetworzonego sklasyfikowanego według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 tego załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%.

W związku z powyższą argumentacją, dostawa krajowa tytoniu nieprzetworzonego przez Spółkę do składów podatkowych oraz innych pośredniczących podmiotów tytoniowych podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle art. 2 pkt 8 ww. ustawy eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych;

- j eżeli wywóz poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych

Stosownie do art. 41 ust. 6 ww. ustawy o VAT, co do zasady stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Jeżeli warunek ten nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

Przepis ust. 7 ustawy, stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Według art. 13 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

W myśl art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Należy zaznaczyć, że stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składający deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 -zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy - są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

(uchylony),

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4.

(uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jak stanowi art. 42 ust. 12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

1.

okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;

2.

okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

W przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 (art. 42 ust. 12a ustawy).

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana.

Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Ten ostatni warunek, od którego spełnienia zależy potraktowanie danej dostawy jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, dotyczy udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia. Koncentruje się on zatem na faktycznych, a nie prawnych aspektach transakcji. Powyższy warunek został określony wprost w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym kraju UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że w przypadku transakcji eksportu i wewnątrzwspólnotowej dostawy, Wnioskodawca nie będzie posiadał dokumentu potwierdzenia wywozu towaru (tytoniu nieprzetworzonego) poza terytorium kraju, z uwagi na fakt, że po sprzedaży nie nastąpi bezpośredni wywóz tego towaru.

Zatem w przypadku gdy towary po ich nabyciu nie są przemieszczane, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy, wówczas miejscem świadczenia dla przedmiotowej dostawy jest terytorium Polski.

Stosownie do powyższych rozważań dostawę przedstawioną we wniosku (której będzie towarzyszyło usługowe przechowywanie w magazynie Spółki) należy potraktować jako dostawę krajową i opodatkować według stawki podatku VAT właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem na kontrahenta następuje bowiem w dniu sprzedaży. Tym samym kontrahent ten będzie dysponował (rozporządzał) nabytym towarem w sposób dowolnie przez siebie uznany (decyduje o przechowywaniu towaru). Zatem wyniku dokonanej dostawy nie nastąpi przemieszczenie towarów poza terytorium kraju.

Tym samym gdy dostawie towarów nie towarzyszy od razu wywóz za granicę w ramach WDT lub eksportu, Wnioskodawca nie dysponując stosownymi dokumentami wywozu, winien rozpoznać u siebie dostawę krajową (por. wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2011 r., sygn. akt I FSK 640/10).

Przy czym jak wyżej wskazano dla transakcji dostawy krajowej tytoniu nieprzetworzonego przez Spółkę znajdzie zastosowanie stawka VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż na terenie kraju tytoniu nieprzetworzonego mieszczącego się według PKWiU w grupowaniu 01.15.10.0. podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług podlega również wewnątrzwspólnotowa dostawa tytoniu nieprzetworzonego, w przypadku braku potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz jego eksport w przypadku braku potwierdzenia dokonania wywozu poza obszar Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte zakresem pytania, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl