IPTPP3/443-27/11-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-27/11-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem - data wpływu - z dnia 1 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą przy sprzedaży zakupionych samochodów używanych - jest nieprawidłowe,

* obowiązku sprawdzania rzetelności stwierdzeń zawartych w umowach kupna-sprzedaży - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania marży przy sprzedaży zakupionych samochodów używanych oraz obowiązku sprawdzania rzetelności stwierdzeń zawartych w umowach kupna-sprzedaży

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi handel samochodami używanymi i jest czynnym podatnikiem VAT. Przedstawione zdarzenia nie są abstrakcyjne i wynikają z konkretnych, zaszłych sytuacji faktycznych.

Samochody używane kupowane są jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży, nie stanowią one środków trwałych spółki.

Spółka bierze w komis samochody używane od komitentów (umowa komisowa), którymi są osoby fizyczne nie będące podatnikami VAT.

Spółka kupuje samochody używane od osób fizycznych nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej zamieszkałych poza granicami kraju na podstawie umowy kupna sprzedaży oraz zagranicznych podmiotów prowadzących sprzedaż samochodów używanych na podstawie umowy kupna sprzedaży lub faktury z adnotacją o niepodleganiu transakcji podatkowi od wartości dodanej.

Spółka kupuje samochody używane od osób fizycznych (nie będących podatnikami VAT) w kraju na podstawie umowy kupna sprzedaży jako towar handlowy celem dalszej odsprzedaży. Tego typu samochody wymagają czasami napraw przed sprzedażą.

Spółka nabywa samochody używane od podatników VAT (podmioty handlujące samochodami używanymi) na podstawie faktury VAT-marża.

Spółka zakupuje od podatników VAT samochody osobowe używane na podstawie faktury VAT ze stawką "zwolniona" w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz w związku z tym przepisem zwolnione na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Sprzedaż komisowa samochodów dokumentowana jest fakturą VAT-marża i w przypadku odbiorcy - osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej także paragonem fiskalnym. Opodatkowaniu podlega wyłącznie prowizja komisowa i tylko ona ujmowana jest w deklaracji VAT.

Wszystkie zakupione samochody używane jako towary handlowe niezależnie od dostawcy i niezależnie od dokumentu zakupu spółka sprzedaje według zasady zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT - każdorazowo wystawiając fakturę VAT-marża. W przypadku odbiorcy - osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej sprzedaż ujmowana jest w kasie fiskalnej. Opodatkowaniu podlega wyłącznie prowizja i tylko ona ujmowana jest w deklaracji VAT.

Procedura ta stosowana jest także w przypadku sprzedaży samochodów używanych zakupionych jako towary handlowe wymagających naprawy przed dokonaniem sprzedaży. VAT naliczony zawarty w zakupie części i innych materiałów do naprawy jest odliczany od należnego, ponieważ prowizja od sprzedaży tych samochodów jest sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zakupione samochody używane jako towar z adnotacją na dowodach zakupu "zwolnione" - niezależnie od kogo zakupiono i niezależnie jak udokumentowano (faktura VAT-marża, umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT) mogą być sprzedawane przy zastosowaniu zasady zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

2.

Czy Spółka ma obowiązek sprawdzać rzetelność stwierdzeń zawartych w umowach kupna - sprzedaży i fakturach VAT, że sprzedawane Spółce samochody odpowiadają definicji samochodów używanych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie samochody odpowiadające definicji samochodów używanych niezależnie od kogo są nabywane i jak dokumentowany jest ich zakup do dalszej odsprzedaży mogą być sprzedawane według zasady zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki - odpowiedzialność za rzetelność danych w dokumentach sprzedaży ponosi wystawca faktury. W przypadku gdy sprzedawany Spółce samochód określono w fakturze jako używany (z powołaniem przepisu art. 43 ustawy o VAT) - a towar ten podlega obowiązkowi opodatkowania - odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na sprzedającym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania marży przy sprzedaży zakupionych samochodów używanych, oraz prawidłowe w zakresie obowiązku sprawdzania rzetelności stwierdzeń zawartych w umowach kupna-sprzedaży.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. stawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

* niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,

* które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

* które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

W przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi handel samochodami używanymi. Samochody używane kupowane są jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży, nie stanowią one środków trwałych spółki.

Wnioskodawca nabywa samochody używane od różnych podmiotów. Część z nich wymaga czasem napraw przed sprzedażą.

Wszystkie zakupione samochody używane jako towary handlowe niezależnie od dostawcy i niezależnie od dokumentu zakupu spółka sprzedaje według zasady zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT - każdorazowo wystawiając fakturę VAT-marża.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania procedury opodatkowania marżą dla sprzedaży (niezależnie od kogo zakupionych) samochodów używanych, zawierających na dowodach zakupu adnotację "zwolnione", obowiązku sprawdzania przez Wnioskodawcę rzetelności stwierdzeń zawartych na dowodach zakupu, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie materiałów zużytych do naprawy przedmiotowych pojazdów.

Nie bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest przepis § 13 ust. 1 pkt 5, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w wysokości 50% lub 60% kwoty podatku:

a.

określonej w fakturze, lub

b.

wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy, lub

c.

należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

d.

należnego od dostawcy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Na podstawie ww. przepisu zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, dokonywaną przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w wysokości 50% lub 60% kwoty podatku określonej w fakturze dokumentującej nabycie danego pojazdu i nie więcej niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, pod warunkiem, że te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy. Zatem dzięki ww. regulacjom, mimo prawa do odliczenia podatku VAT, podatnik może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług przy sprzedaży samochodów uznawanych za używane, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że § 13 rozporządzenia Ministra Finansów zawiera dodatkowy katalog czynności zwolnionych od podatku, a nie rozwinięcie czynności określonych już w art. 43 ustawy, na który powołuje się art. 120 ust. 10 ustawy.

W sytuacji nabycia samochodu osobowego od podmiotu, który dokonał odliczenia podatku naliczonego w części przy jego nabyciu, a przy sprzedaży skorzystał ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Wnioskodawcy, przy jego dostawie nie będzie przysługiwało prawo do określenia podstawy opodatkowania metodą marży, gdyż nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w przepisie art. 120 ust. 10 ustawy. Taką transakcję należy opodatkować na zasadach ogólnych.

Tym samym, powołany wyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów odnosi się w swej treści do przepisu art. 43 ust. 2 ustawy, jednakże skutki podatkowe dla Wnioskodawcy są odmienne, co zostało w powyższej analizie wskazane.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony zaistniały stan faktyczny należy wskazać, iż sprzedaż samochodów spełniających definicję towarów używanych jedynie w przypadku gdy zostały nabyte od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z opodatkowania przedmiotowej sprzedaży w systemie marży.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zastosowania opodatkowania w systemie marży do sprzedaży (niezależnie od kogo zakupionych) samochodów używanych, zawierających na dowodach zakupu adnotację "zwolnione" należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do sprawdzania prawidłowości danych zawartych w dokumentach sprzedaży należy podkreślić, iż Minister Finansów na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Przepisy te określają m.in., iż faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru (§ 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia) i to sprzedawca decyduje jaka adnotacja dotycząca opisu towaru znajduje się na fakturze lub innym dokumencie sprzedaży. Z treści tego dokumentu winno wynikać, jaki towar, w rzeczywistości był przedmiotem dostawy.

Zatem należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż to na wystawcy dokumentu sprzedaży (sprzedawcy) ciąży odpowiedzialność za zawarte w nim dane i prawidłową klasyfikację sprzedawanego towaru lub usługi.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów zużytych do naprawy samochodów używanych, dokonano w interpretacji indywidualnej nr IPTPP3/443-27/11-5/IB.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem wraz z własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl