IPTPP3/443-26/11-4/IB - Stawka podatku VAT dla sprzedaży wafli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-26/11-4/IB Stawka podatku VAT dla sprzedaży wafli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.), uzupełnionego pismem z dni 26 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wafli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wafli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca: Zakład Cukierniczy produkuje wafle przekładane kremem: kakaowym, śmietankowym, cytrynowym, kokosowym i capucino.

Wafel - to wyrób cukierniczy w postaci cienkiego, kruchego ciastka.

W obecnej chwili produkowane w zakładzie Wnioskodawcy wyroby ciastkarskie nie zawierają środków konserwujących, mieszczą się w następujących grupowaniach:

1.

ciastka kruche o nazwie handlowej "wafelki..";

2.

ciastka kruche o nazwie handlowej "wafelki...";

3.

ciastka kruche o nazwie handlowej "wafelki...",

Każde z wyżej wymienionych ciastek jest produkowane na bazie tej samej receptury, w skład której wchodzi: mąka pszenna 500, tłuszcz cukierniczy, cukier puder, mleko w proszku, mąka ziemniaczana, olej roślinny, jaja kurze w proszku, kakao, woda, sól, aromaty, środki spulchniające: wodorowęglan amonu, emulgator-lecytyna. Ciastka różnią się pomiędzy sobą tylko kształtem zewnętrznym.

Wnioskodawca uważa, że przedstawione powyżej wyroby mieszczą się w wyrobach oznaczonych symbolem PKWiU 10.71.12.0 "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże". Zdaniem Wnioskodawcy, o tym czy wyrób jest świeży decyduje technologia jego wytworzenia. To jaka technologia wyrobu zostanie zastosowana ma wpływ na to czy termin trwałości zostanie sztucznie przedłużony przez dodanie szczególnych środków konserwujących. Proces technologiczny stosowany w zakładzie Wnioskodawcy do wszystkich wytwarzanych powyżej grup wyrobów, nie obejmuje żadnych metod przedłużania trwałości wyrobów. Wyroby należą do wyrobów świeżych i są w stanie tę świeżość zachować z uwagi na pakowanie wyrobów w folie ochronne. Ponadto, sposobem na ochronę wyrobów przed utratą świeżości jest obniżenie aktywności wody dostępnej dla mikroorganizmów w danym wyrobie. Dla ww. wyrobów została określona znikoma aktywność wody oraz wilgotności produktów. Znikoma ilość wody występująca w wyrobach zabezpiecza te produkty przed szkodliwym działaniem mikroorganizmów, takich jak: grzyby, pleśnie, dzięki czemu produkty zachowują świeżość bez konieczności sztucznego przedłużania trwałości.

Sposobem na obniżenie zawartości wody jest przede wszystkim temperatura i przedłużenie odpowiednio czasu wypieku. Ponadto używane w produkcji emulgatory oraz środki spulchniające spełniają ważne funkcje w procesie wytwarzania wyrobów przeciwdziałając czerstwieniu produktów. Jednak żaden z wymienionych składników nie stanowi środka sztucznie przedłużającego trwałość wyrobów. Przedstawione grupy wyrobów nie zawierają konserwantów ani innych antyseptyków, mimo podanego terminu przydatności i zawartości wody. Wnioskodawca podkreśla, że okres przydatności do spożycia ww. wyrobów jest determinowany właściwością wyrobów, a nie dzięki dodanym środkom konserwującym.

Wnioskodawca jest więc zdania, że ww. wyroby powinny być klasyfikowane jako świeże, ponieważ wyroby te są wytwarzane w sposób, który nie dopuszcza sztucznego przedłużania ich trwałości, a tylko umożliwia im zachowanie świeżości.

Zakład Wnioskodawcy zatrudnia 4 osoby, a produkcja ma charakter recepturowo zbliżony do domowej technologii produkcji z zachowaniem odpowiednich warunków pieczenia i pakowania.

W piśmie z dnia 26 lipca 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż data minimalnej trwałości oraz termin przydatności do spożycia przedmiotowych ciastek waflowych nie przekracza 45 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym wyżej stanie faktycznym Wnioskodawca - Zakład Cukierniczy będzie mógł sprzedawać wyżej opisane produkty (do których nie będą stosowane środki konserwujące) z zastosowaniem 8% stawki podatku od towarów i usług, w miejsce stosowanej aktualnie stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. grupy wyrobów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0 jako "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże", których data minimalnej trwałości oznacza zgodnie z przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycie, termin ten również nie przekracza 45 dni. Wyroby te objęte są zgodnie z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. 8% stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zasadą jednoznaczności grupowań, wynikających z punktu 5.1.5 zasad metodycznych zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie, tzn. nie może powstać sytuacja, w której wyrób może być przyporządkowany więcej niż jednemu grupowaniu PKWiU. Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę kryteriami surowcowymi i technologią wytwarzania ww. grupy wyrobów należy zaliczyć do wyrobów świeżych i tym samym nie będzie można zaliczyć ich do innej grupy wyrobów. W wyniku zakwalifikowania ww. grup wyrobów do wyrobów ciastkarskich świeżych jest objęcie ich zakresem grupowania PKWiU 10.71.12.0 - "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże", które wymienione zostały w poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stąd zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0, tj. "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni".

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z powyższym, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, preferencyjnej, tj. 8% stawce podatku od towarów i usług, podlegają wyroby ciastkarskie i ciastka sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, ale tylko takie, których minimalna data trwałości lub termin przydatności do spożycia, oznaczone zgodnie z właściwymi przepisami, nie przekraczają 45 dni.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca produkuje wafle przekładane kremem: kakaowym, śmietankowym, cytrynowym, kokosowym i capucino. W obecnej chwili produkowane w zakładzie Wnioskodawcy wyroby ciastkarskie nie zawierają środków konserwujących. Wszystkie produkowane ciastka produkowane na bazie tej samej receptury - różnią się pomiędzy sobą tylko kształtem zewnętrznym. Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowe ciastka w wyrobach oznaczonych symbolem PKWiU 10.71.12.0 "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże". Data minimalnej trwałości oraz termin przydatności do spożycia przedmiotowych ciastek waflowych nie przekracza 45 dni.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż produkowane przez Wnioskodawcę wyroby (wafle przekładane), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, tj. "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże", których data minimalnej trwałości oraz termin przydatności do spożycia nie przekracza 45 dni, od dnia 1 kwietnia 2011 r. są opodatkowane preferencyjną, tj. 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy,

Dodatkowo zaznacza się, iż przed dniem 1 kwietnia 2011 r. poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), obowiązywała w brzmieniu: "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni" - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

A zatem, tut. Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Wskazać również należy, iż tut. Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl