IPTPP3/443-197/14-3/BJ - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-197/14-3/BJ Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2014 r. (data wpływu 17 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2015 r. (data wpływu 9 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

Pismem z dnia 7 stycznia 2015 r. uzupełniono wniosek poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie... jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz obszarów wiejskich, a w szczególności: aktywację mieszkańców tych obszarów polegającą na budowaniu potencjału społecznego, zwiększenie potencjału zdobywania środków finansowych i ich wykorzystanie, a także polepszenie zarządzania zasobami i ich waloryzacja.

Podstawy prawne działania Stowarzyszenia...:

1. Statut

2. Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Stowarzyszenie... złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania "..." o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, będącego elementem osi 4 - leader Programu Rozwojowego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Realizowane przedsięwzięcie nosi tytuł "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

Przedsięwzięcie będzie polegało na: środki finansowe pozyskane w ramach realizacji ww. operacji będą wykorzystane do rozwijania umiejętności sportowych i zwiększenia aktywności fizycznej dzieci i młodzieży poprzez zorganizowanie 500 godzin zajęć sportowo-rekreacyjnych (140 godzin piłki ręcznej, 140 godzin piłki siatkowej, 140 godzin piłki nożnej oraz 80 godzin nauki pływania). Do pracy z dziećmi i młodzieżą zostały zatrudnione osoby legitymujące się wyższym wykształceniem, posiadające odpowiednie przygotowanie i doświadczenie w tym zakresie, a także posiadające doświadczenie w pracy instruktora/trenera. Realizację ww. przedsięwzięcia umożliwił zakup piłek: do piłki siatkowej, ręcznej i nożnej.

Uczestnikami projektu są dzieci i młodzież z terenu gminy..., co jest zgodne z celem szczegółowym 2.5 LSR "Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży zamieszkującej obszar LSR w celu podniesienia ich aktywności".

Osoby te mają możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych i rekreacyjnych. Została przeprowadzona otwarta rekrutacja - uczestnikami zajęć mogły być dzieci klas IV - VI szkół podstawowych oraz młodzież gimnazjalna. Założono, że w każdego rodzaju zajęciach weźmie udział ok. 20 osób.

Ograniczenie liczebności poszczególnych grup było podyktowane względami bezpieczeństwa uczestników oraz komfortu zajęć. Osoby biorące udział w projekcie posiadają bardzo dobry stan zdrowia, potwierdzony zaświadczeniem lekarskim wydanym przez lekarza medycyny sportowej; zaliczyły również próby sprawności fizycznej, ustalonej przez komisję rekrutacyjną oraz otrzymały zgodę rodziców (prawnych opiekunów) na udział w zajęciach.

Uczestnictwo w każdego rodzaju zajęciach w ramach projektu jest nieodpłatne.

Stowarzyszenie z tytułu realizacji projektu nie będzie osiągało żadnych dochodów.

Stowarzyszenie... jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Usługa realizacji zajęć (trenerzy/instruktorzy prowadzący zajęcia), zakup biletów wstępu oraz usługa transportowa uczestników na pływalnię, zakup sprzętu sportowego w ramach realizowanego projektu "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, a w związku z tym podatnikowi nie będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT wynikającego z faktur za wykonane usługi.

W piśmie z dnia 7 stycznia 2015 r. wskazano: Prezes Stowarzyszenia "..." w... przedkłada uzupełnienia do 4 wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2014 r. dotyczących realizacji projektów w ramach PROW 2007-2013 pn.: "Zakup energoroweru", "...", "Szansa na zmianę - warsztaty kreowania wizerunku", "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

W ramach ww. projektów wszystkie faktury zakupu wystawiane były na (nabywca/płatnik): Stowarzyszenie "....

Stowarzyszenie... jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy prawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje Stowarzyszeniu prawo odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu towarów i usług, który nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną w ramach realizacji ww. projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stowarzyszeniu... w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo - rekreacyjne dla dzieci i młodzieży" w ramach PROW na lata 2007 - 2013 nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu (usługa realizacji zajęć - trenerzy/instruktorzy prowadzący zajęcia, zakup biletów wstępu oraz usługa transportowa uczestników na pływalnię, zakup sprzętu sportowego), gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi. Podatek uznany jest za kwalifikowalny w sytuacji, gdy nie ma możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym Stowarzyszenie... składa oświadczenie o kwalifikowalności VAT.

Podatek VAT wynikający z faktur za ww. usługi będzie stanowił koszt kwalifikowalny projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej oraz związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako stowarzyszenie o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz obszarów wiejskich złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania "..." o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, w ramach Programu Rozwojowego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży".

Uczestnictwo w każdego rodzaju zajęciach w ramach projektu jest nieodpłatne. Stowarzyszenie z tytułu realizacji projektu nie będzie osiągało żadnych dochodów. Usługa realizacji zajęć (trenerzy/instruktorzy prowadzący zajęcia), zakup biletów wstępu oraz usługa transportowa uczestników na pływalnię, zakup sprzętu sportowego w ramach realizowanego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie faktury zakupu wystawiane były na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest spełnieniem kumulatywnie dwóch przesłanek, to jest wnioskodawca winien być zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywane przez podatnika towary i usługi, powinny być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wynika z wniosku, Stowarzyszenie z tytułu realizacji projektu nie będzie osiągało żadnych dochodów oraz zarówno towary i usługi zakupione przez Stowarzyszenie w ramach realizacji ww. projektu, jak i mienie powstałe w związku z jego realizacją, nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Trzymaj formę - zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży", ponieważ towary i usługi zakupione przez Stowarzyszenie w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl