IPTPP3/443-120/14-2/BJ - Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-120/14-2/BJ Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie... jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania... wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt, który Wnioskodawca chce zrealizować ma na celu wskrzeszenie starej, pięknej tradycji i przeniesienie elementów dawnego święta i jego ludowej obyczajowości na współczesny grunt. Głównym celem jest integracja... społeczności, która w dobie kryzysu relacji międzyludzkich i emigracji zarobkowej potrzebuje wzmocnienia więzi sąsiedzkich i pokoleniowych.

W organizację przedsięwzięcia Wnioskodawca pragnie zaangażować wielu mieszkańców, zarówno młodzież, jak i starsze pokolenie, organizacje lokalne, szkołę oraz działaczy gminnych. Zaktywizowanie tak wielu grup odniesie z pewnością pozytywny skutek w postaci utrwalenia dobrych wzorców działalności lokalnej i zaowocuje w przyszłości kontynuacją współpracy.

"..." to również działanie mające na celu zachowanie własnej tożsamości i wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania. Organizując taką imprezę Wnioskodawca chce ocalić od zapomnienia część spuścizny kulturowej pozostawionej przez dziadków i uświadomić szczególnie młodemu pokoleniu bogatą przeszłość... ziemi. Wstęp na imprezę jest wolny od opłat, podczas imprezy Stowarzyszenie... nie będzie prowadzić żadnej działalności dochodowej (sprzedaży). W ramach projektu zostaną zapłacone: zespoły muzyczne zespoły biesiadne, wynajem namiotu, estrady, toalet, przyłącz energii elektrycznej oraz materiały promocyjne: widokówki i foldery. Nabyte towary i usługi zostaną udokumentowane rachunkami uproszczonymi jak również fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia.... Towary i usługi nabyte w ramach projektu "..." będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT. Prace związane z samą organizacją Wnioskodawca wykona samodzielnie w ramach wkładu własnego niepieniężnego.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu, a także w związku z ogółem swojej działalności, Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury lub rachunki będą przedłożone do refundacji. Stowarzyszenie... nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7 oraz korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o wypłatę dotacji na etapie refundowania wydatków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.), na zasadzie "a contrario", Stowarzyszenie... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakupy towarów i usług w związku z realizacją operacji (projektu) nie będą służyły czynności opodatkowanej VAT. Ze względu na fakt, iż dożynki są imprezą niedochodową (nie będą pobierane bilety wstępu), a zakupione materiały promocyjne nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania... wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wstęp na imprezę jest wolny od opłat, podczas imprezy Stowarzyszenie... nie będzie prowadzić żadnej działalności dochodowej (sprzedaży). W ramach projektu zostaną zapłacone: zespoły muzyczne zespoły biesiadne, wynajem namiotu, estrady, toalet, przyłącz energii elektrycznej oraz materiały promocyjne: widokówki i foldery. Nabyte towary i usługi zostaną udokumentowane rachunkami uproszczonymi jak również fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia. Towary i usługi nabyte w ramach projektu "..." będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl