IPTPP3/443-11/11-6/IB - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT usług stowarzyszenia dotyczących udostępniania wędkarzom wód okręgu oraz przeprowadzania egzaminów ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-11/11-6/IB Możliwość opodatkowania podatkiem VAT usług stowarzyszenia dotyczących udostępniania wędkarzom wód okręgu oraz przeprowadzania egzaminów ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 13 maja 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania usług udostępnienia wędkarzom - członkom innego Okręgu wód Okręgu Wnioskodawcy do wędkowania, na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy tymi Okręgami, w zamian za opłaty wnoszone przez inny Okręg do Okręgu Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania odpłatnych usług przeprowadzania egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb, osób ubiegających się o wydanie karty wędkarskiej, której uzyskanie jest warunkiem wstąpienia do Związku Wędkarskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług udostępnienia wędkarzom - członkom innego Okręgu wód Okręgu Wnioskodawcy do wędkowania, na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy tymi Okręgami, w zamian za opłaty wnoszone przez inny Okręg do Okręgu Wnioskodawcy, oraz opodatkowania odpłatnych usług przeprowadzenia egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb, osób ubiegających się o wydanie karty wędkarskiej, której uzyskanie jest warunkiem wstąpienia do Związku Wędkarskiego.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 10 maja 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 2 maja 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Wędkarski to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z) posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut PZW w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 ust. 3 osobowość prawną mogą posiadać okręgi, jako terenowe jednostki organizacyjne.

Zarząd Okręgu Związku Wędkarskiego posiada osobowość prawną (w załączeniu wypis z KRS) oraz jest podatnikiem podatku od towarów i usług (zaświadczenie NIP w załączeniu).

Obowiązujący statut ZW określa, że "Celem Związku jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej" (§ 6 statutu). Środki prowadzące do osiągnięcia tego celu ściśle wymienione są w § 7 statutu.

W § 37 statutu w pkt 4 określono, że Okręg realizuje cele Związku określone w § 7, natomiast w pkt 3 § 37 statutu zapisano, że "Warunkiem istnienia okręgu jest posiadanie zdolności do samodzielnego finansowania celów statutowych".

W tym samym statucie ZW zawarte są między innymi zapisy, które Wnioskodawca uważa za stosowne ich przywołanie, w związku z zadanym niżej pytaniem:

* § 14 pkt 8) statutu stanowi, że członek Związku ma obowiązek wnosić składką członkowską nie później niż do 30 kwietnia każdego roku, ustalanej przez Zarząd Główny ZW - składka krajowa (§ 30 pkt 9) oraz Zarząd Okręgu ZW - składka okręgowa (§ 46 pkt 8);

* § 46 statutu stanowi, że "Do zakresu działania zarządu okręgu należy: pkt 27) podejmowanie uchwał w sprawie porozumień międzyokręgowych dotyczących dostępu do wód, gospodarki rybacko - wędkarskiej, sportu i turystyki.

Ustawą z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) wprowadzono zmiany w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poz. zmianami), które między innymi dotyczą funkcjonowania organizacji Wnioskodawcy, a w szczególności:

1.

w art. 43 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r., uchylono pkt 1 dotyczący załącznika nr 4 do ustawy stanowiącego "Wykaz usług zwolnionych od podatku", w którym to pkt 10 dotyczył działalności organizacji Wnioskodawcy;

2.

w art. 43 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. dodano nowe punkty, w tym pkt 31b) i 32 dotyczące funkcjonowania organizacji Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy wprowadzone zapisy w art. 43 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. w pkt 31b) i 32 ściśle zastępują pkt 10 w uchylonym załączniku nr 4. Przekonanie Wnioskodawcy potwierdza nowo wprowadzony ust. 17 i 18 do art. 43.

Inaczej mówiąc, zdaniem Wnioskodawcy zmiany wprowadzone ustawą z dnia 29 października 2010 r. do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie zmieniły stanu prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług sprzed 1 stycznia 2011 r.

W uzupełnieniu z dnia 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż podstawowym celem zawieranych - porozumień między Okręgami jest umożliwienie wędkarzom zrzeszonym w danym Okręgu wędkowania na wodach innych Okręgów, posiadających więcej wód atrakcyjny pod względem wędkarskim.

Zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy innym Okręgiem, a Okręgiem Wnioskodawcy, inny Okręg przekazuje na konto Okręgu Wnioskodawcy ustaloną kwotę środków pieniężnych - pochodzących ze składek członkowskich - w tym składki okręgowej na ochronę i zagospodarowanie wód - wędkarzy zrzeszonych w innym Okręgu, a także w określonym terminie. Od tego momentu wszyscy wędkarze zrzeszeni w innym Okręgu mają prawo wędkowania na wodach Okręgu Wnioskodawcy, na takich samych zasadach jak wędkarze zrzeszeni w Okręgu Wnioskodawcy.

Otrzymane pieniądze przeznaczone są w całości na cele statutowe Okręgu Wnioskodawcy. W przypadku nie zawarcia odpowiedniego porozumienia innego Okręgu z Okręgiem Wnioskodawcy, wędkarze będący członkami innego Okręgu mający zamiar wędkowania na wodach Okręgu Wnioskodawcy mogą to czynić dopiero po zapłaceniu w Okręgu Wnioskodawcy składki okręgowej na ochronę i zagospodarowanie wód. Poziom tej składki, jest taki sam jaki obowiązuje wędkarzy zrzeszonych w Okręgu Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu z dnia 4 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż jest związkiem stowarzyszeń, którego jednym z celów statutowych jest organizowanie zawodów sportowych. Opłaty wnoszone przez inny Okręg do Okręgu Wnioskodawcy w zamian za udostępnianie wędkarzom innych Okręgów wód Okręgu Wnioskodawcy nie są konieczne do organizowania, ale są konieczne do uprawiania sportu wędkarskiego.

Ponadto każdy członek związku chcąc wędkować musi zdać egzamin na kartę wędkarską, natomiast nie musi uprawiać sportu wędkarskiego (nie uczestniczy w zawodach).

Wnioskodawca świadcząc usługi będące przedmiotem wniosku nie jest nastawiony na osiąganie zysków, nie osiąga ich w sposób systematyczny, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opłaty wnoszone przez inny Okręg do Okręgu Wnioskodawcy w zamian za udostępnienie wędkarzom - członkom innego Okręgu wód Okręgu Wnioskodawcy do wędkowania, na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy tymi Okręgami podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy opłata pobierana za przeprowadzenie egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb od osób ubiegających się o wydanie karty wędkarskiej oraz wstąpienie w szeregi członków Związku Wędkarskiego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z postanowieniami § 46 "Do zakresu działania zarządu okręgu należy: pkt 27) podejmowanie uchwał w sprawie porozumień międzyokresowych dotyczących dostępu do wód, gospodarki rybacko - wędkarskiej, sportu i turystyki.

Na mocy powyższego, Zarządy Okręgów zawierają między sobą porozumienia, których podstawowym celem jest umożliwienie wędkarzom zrzeszonych w danym Okręgu wędkowania na wodach innych Okręgów. Generalnie porozumienia te funkcjonują na zasadach wzajemności. Jednak niektóre Okręgi posiadają bardziej atrakcyjne wędkarsko wody (łowiska), a co za tym idzie presja wędkarska na te wody jest znacząca. Wówczas w ramach rekompensaty zwiększonych kosztów zarybiania oraz ochrony tych wód, w zawartych porozumieniach określane są kwoty opłat jednego Okręgu na rzecz drugiego Okręgu. Środki te pochodzą tylko ze składek członkowskich wnoszonych przez członków ZW, które przecież nie objęte są obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku od towarów i usług. Jest to zwykłe przemieszczenie środków pieniężnych pochodzących ze składek członkowskich pomiędzy Okręgami ale w ramach tej samej organizacji samorządowej, jaką jest Związek Wędkarski.

Okręg posiadający atrakcyjnie wędkarsko wody i udostępniający je do wędkowania wędkarzom z innych okręgów, bez otrzymania stosownych rekompensat na zwiększone koszty utrzymania tych wód, bardzo szybko utraciłby płynność finansową, a co za tym idzie utratę możliwości istnienia z uwagi na brak zdolności do samodzielnego finansowania celów statutowych (§ 37, pkt 3 statutu).

Stąd też zdaniem Wnioskodawcy, tego typu transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Warunkiem otrzymania karty wędkarskiej i wstąpienia w szeregi członków Związku Wędkarskiego jest złożenie przez osobę ubiegającą się - z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb przed komisją egzaminacyjną. Uprawnienia do powołania komisji egzaminacyjnej posiada Związek Wędkarski. Za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia. Powyższe wynika z art. 7 ustawy z 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471).

Celem Związku Wędkarskiego jest pozyskiwanie jak największej ilości dobrze przygotowanych członków, w tym młodzieży. A więc rekrutacja nowych członków jest celem statutowym, a pobierana opłata przeznaczona jest również na cele statutowe Związku.

Stąd też zdaniem Wnioskodawcy, tego typu transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.- dalej: ustawa) podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie G-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

I tak też od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 146a pkt 1 ustawy). Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 21, 31 i 32 regulujących zwolnienia od podatku ww. usług oraz rozszerza ich zakres.

I tak też stosowanie do art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zaś zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wędkarzy, którego celem jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej oraz organizowanie zawodów sportowych. Cele związku realizują okręgi. Członkowie Związku mają obowiązek wnosić składkę członkowską nie później niż do 30 kwietnia każdego roku, ustalaną przez Zarząd Główny ZW - składka krajowa oraz Zarząd Okręgu ZW - składka okręgowa. Do zakresu działania zarządu okręgu należy min. podejmowanie uchwał w sprawie porozumień międzyokręgowych dotyczących dostępu do wód, gospodarki rybacko - wędkarskiej, sportu i turystyki. Wnioskodawca zawiera porozumienia, których podstawowym celem jest umożliwienie wędkarzom zrzeszonym w innych Okręgach wędkowania na wodach Okręgu Wnioskodawcy, posiadającego więcej wód atrakcyjnych pod względem wędkarskim. Zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy innym Okręgiem a Okręgiem Wnioskodawcy, inny Okręg przekazuje na konto Okręgu Wnioskodawcy ustaloną kwotę środków pieniężnych - pochodzących ze składek członkowskich - w tym składki okręgowej na ochronę i zagospodarowanie wód - wędkarzy zrzeszonych w innym Okręgu, a także w określonym terminie. Od tego momentu wszyscy wędkarze zrzeszeni w innym Okręgu mają prawo wędkowania na wodach Okręgu Wnioskodawcy, na takich samych zasadach jak wędkarze zrzeszeni w Okręgu Wnioskodawcy.

Otrzymane pieniądze przeznaczone są w całości na cele statutowe Okręgu Wnioskodawcy. W przypadku nie zawarcia odpowiedniego porozumienia innego Okręgu z Okręgiem Wnioskodawcy, wędkarze będący członkami innego Okręgu mający zamiar wędkowania na wodach Okręgu Wnioskodawcy mogą to czynić dopiero po zapłaceniu w Okręgu Wnioskodawcy składki okręgowej na ochronę i zagospodarowanie wód. Poziom tej składki, jest taki sam jaki obowiązuje wędkarzy zrzeszonych w Okręgu Wnioskodawcy. Powyższe opłaty nie są konieczne do organizowania, ale są konieczne do uprawiania sportu wędkarskiego.

Ponadto każdy członek związku chcąc wędkować musi zdać egzamin na kartę wędkarską, natomiast nie musi uprawiać sportu wędkarskiego (nie uczestniczy w zawodach).

Wnioskodawca świadcząc usługi będące przedmiotem wniosku nie jest nastawiony na osiąganie zysków, nie osiąga ich w sposób systematyczny, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je na działalność statutową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania usług udostępnienia wędkarzom - członkom innego Okręgu wód Okręgu Wnioskodawcy do wędkowania, na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy tymi Okręgami, w zamian za opłaty wnoszone przez inny Okręg do Okręgu Wnioskodawcy, oraz opodatkowania odpłatnych usług przeprowadzania egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb, osób ubiegających się o wydanie karty wędkarskiej, której uzyskanie jest warunkiem wstąpienia do ZW.

Jak już wyżej wskazano świadczenie usług ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek między płatnością a otrzymywanym w zamian świadczeniem, z którego konkretny podmiot, beneficjent ponosi korzyść.

Co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. W takim przypadku można bowiem uznać, że składka na rzecz Wnioskodawcy ma charakter zapłaty za usługę, ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi organizacji.

Zatem w odniesieniu do usług odpłatnego udostępnienia do wędkowania wód Okręgu Wnioskodawcy wędkarzom - będących członkami innego Okręgu, należy uznać, iż Wnioskodawca pobiera opłatę od członków innych Okręgów, z tytułu której będą oni uprawnieni do połowu na wodach Okręgu Wnioskodawcy. Tym samym zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca świadczy odpłatnie usługi, które podlegają opodatkowaniu.

Również czynności związane z przeprowadzeniem egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb, za które Wnioskodawca pobiera opłaty egzaminacyjne (zgodnie z art. 7 ust. 7a ustawy o rybactwie śródlądowym za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia) podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowią płatność za wykonanie konkretnego świadczenia na rzecz przyszłych członków.

Ponieważ jednak zwolnieniu na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy podlegają jedynie usługi w zakresie interesu zbiorowego członków, wykonywane na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych, powyższe czynności nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku. W odniesieniu bowiem do usług odpłatnego udostępniania wód Wnioskodawcy czynności te nie dotyczą interesu zbiorowego członków Okręgu Wnioskodawcy, a członków innych Okręgów. Natomiast w przypadku usług odpłatnego egzaminu na wydanie karty wędkarskiej usługi te świadczone są dla osób dopiero ubiegających się o członkostwo w ZW. Zatem przedmiotowe usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.

W odniesieniu natomiast do możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy wskazać, iż usługi udostępniania wód Okręgu Wnioskodawcy członkom innych Okręgów, nie są niezbędne do uprawiania sportu wędkarskiego. Możliwość połowu na wodach innych Okręgów, stanowi jedynie usługę dodatkową, która sama w sobie nie jest niezbędna do uprawiania sportu wędkarskiego. Tym samym na podstawie art. 43 ust. 17 powyższe usługi nie będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

I tak też z powyższego zwolnienia nie będą korzystały usługi przeprowadzeniem egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb, za które Wnioskodawca pobiera opłaty egzaminacyjne, ponieważ nie są one świadczone dla osób uprawiających sport. Wskazać bowiem należy, iż dopiero uzyskanie pozytywnego wyniku z przedmiotowego egzaminu umożliwia uprawianie sportu wędkarskiego.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę, usługi udostępniania wędkarzom - członkom innego Okręgu wód Okręgu Wnioskodawcy do wędkowania, na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy tymi Okręgami, oraz przeprowadzenie egzaminu ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb od osób ubiegających się o wydanie karty wędkarskiej, której uzyskanie jest warunkiem wstąpienia do ZW, nie mieszczą się w zakresie ww. zwolnień, zatem winny zostać opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej tj. 23% (obowiązująca w oparciu o art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy) do dnia 31 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl