IPTPP3/443-1/12-2/BJ - Opodatkowanie nagród przekazywanych w ramach kompleksowej obsługi akcji marketingowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-1/12-2/BJ Opodatkowanie nagród przekazywanych w ramach kompleksowej obsługi akcji marketingowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów - nagród przekazywanych w ramach kompleksowej obsługi akcji marketingowej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów - nagród przekazywanych w ramach kompleksowej obsługi akcji marketingowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi marketingowe na rzecz swoich kontrahentów. Celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez kontrahentów Wnioskodawcy. Usługi te przejawiają się w szczególności w organizowaniu akcji marketingowych, mających na celu promocję produktów lub usług kontrahentów Wnioskodawcy. Akcje te przybierają postać loterii promocyjnych, konkursów lub sprzedaży premiowych (dalej łącznie"akcje marketingowe").

W ramach świadczenia powyższych usług obsługi akcji marketingowych na rzecz swoich kontrahentów, Wnioskodawca generalnie zobowiązany jest dokonywać następujących świadczeń:

a.

kreacja materiałów reklamujących produkty lub usługi kontrahenta objęte akcjąmarketingową oraz samą akcję marketingową,

b.

zbieranie i weryfikacja zgłoszeń uczestników akcji,

c.

przetwarzanie danych osobowych uczestników akcji,

d.

prowadzenie strony internetowej akcji,

e.

nabywanie towarów stanowiących później nagrody przekazywane uczestnikom akcji,

f.

przekazywanie nagród należnych uczestnikom akcji, którzy spełnią warunki przewidziane w regulaminie akcji.

W celu realizacji usługi obsługi akcji marketingowych na rzecz danego kontrahenta Wnioskodawca m.in. nabywa odpłatnie towary stanowiące później nagrody w akcji marketingowej od podmiotów zewnętrznych.

Wnioskodawca od wartości zakupionych towarów odlicza podatek VAT naliczony. Następnie zakupione przez Wnioskodawcę towary (nagrody) przekazywane są przez Wnioskodawcę uczestnikom akcji, wyłonionym zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

Zgodnie z postanowieniami zawieranych z kontrahentami umów, z tytułu wykonywanej na rzecz danego kontrahenta usługi, obejmującej opisane wyżej działania marketingowe, Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy obliczona jest w oparciu o sumę poniesionych kosztów powiększonych o stosowną marżę. Koszty, które Wnioskodawca może włączyć do kalkulacji swojego wynagrodzenia obejmują koszty związane bezpośrednio i pośrednio ze świadczonymi usługami. Powyższe oznacza, iż podstawę do kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy stanowią również wydatki ponoszone na nabycie towarów, przekazywanych następnie jako nagrody w ramach akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydanie przez Wnioskodawcę towarów (nagród w akcji marketingowej), realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi akcji marketingowej podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie towarów, o których mowa w stanie faktycznym, w ramach kompleksowej usługi obsługi akcji marketingowej wykonywanej na rzecz kontrahenta nie skutkuje obowiązkiem naliczenia należnego podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów należy rozumieć "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak to opisano w stanie faktycznym, na kompleksową usługę obsługi akcji marketingowej świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta składają się różnego rodzaju czynności o złożonym charakterze. W orzecznictwie wypracowana została koncepcja tzw. "świadczeń złożonych" i "kompleksowych usług", zgodnie z którą, jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia oraz z perspektywy oczekiwań nabywcy, dane świadczenie ma charakter kompleksowy (złożony z kilku lub więcej różnych czynności, które łącznie składają się na jedną całość), wówczas dla celów opodatkowania VAT nie należy sztucznie rozdzielać poszczególnych czynności (tak min. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawach: C-231/94 (Faaborg-Gelting Linien), C-349/96 (Card Protection Plan Ltd), C-41/04 (Levob Verzekeringen), C-111/05 (Aktiebolaget NN)). W powyższych orzeczeniach ETS stanął na stanowisku, że jeżeli poszczególne czynności, świadczone przez dany podmiot wchodzą w skład jednej złożonej usługi, to czynności tych dla potrzeb opodatkowania VAT nie należy rozdzielać, lecz opodatkowaniu powinna podlegać właśnie ta kompleksowa (złożona) usługa, jako całość.

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do omawianej usługi obsługi akcji marketingowej na rzecz danego kontrahenta, świadczonej przez Wnioskodawcę należy uznać, że wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, zgodnie z umową stanowią elementy kompleksowej usługi, a w konsekwencji nie powinny być dla celów VAT sztucznie rozdzielane.

Oznacza to również, że wydanie przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom akcji, powinno być uznane za element tej kompleksowej usługi. Nie ulega wątpliwości, że działania te wykonywane są wyłącznie w związku ze świadczeniem usługi obsługi akcji marketingowej i stanowią jej element składowy.

Podobne rozumowanie zostało przedstawione w orzeczeniach ETS w sprawach C-69/92 (Komisja Europejska przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburga) oraz C-68/92 (Komisja Europejska przeciwko Republice Francuskiej), w których Trybunał stwierdził m.in" że pojęcie usług reklamowych obejmuje m.in. również nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

W omawianym stanie faktycznym, nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę usługi obsługi akcji marketingowej, podlegającej opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT. Bez nabycia nagród Wnioskodawca nie mógłby wykonać usługi. Wartość przekazywanych następnie przez Wnioskodawcę nagród, jako element kompleksowego świadczenia jest wkalkulowana w wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta, zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi ona element podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Podejście prezentowane przez Wnioskodawcę potwierdzają organy podatkowe m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia 26 września 2011 r. sygn. IPPP1-443-1040/11 -2/AS, z dnia 7 września 2011 r. sygn. IPPP1 -443-1212/11 -2/IGo, z dnia 29 lipca 2011 r. sygn. IPPP1-443-851/11-2/IGo, czy też z dnia 29 lipca 2011 r. sygn. IPPP1/443-715/11-2/ISz. Przykładowo

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2011 r. sygn. IPPP1-443-851/11-2/Igo, wydanej w podobnym stanie faktycznym wskazał, że: "Fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi (...), w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród stanowi element usługi obsługi programu lojalnościowego i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi obsługi programu lojalnościowego, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie nagród, opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów, zarówno nagród w programie lojalnościowym, jak i nagród w ramach organizowanych konkursów, nie znajdzie zastosowania".

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym, świadczeniem realizowanym przez Wnioskodawcę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowej obsługi akcji marketingowej, świadczona na rzecz kontrahenta, od którego Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Wszystkie zaś elementy (czynności), wykonywane w ramach tej usługi, włącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników akcji marketingowej, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT. Oznacza to, że w omawianych okolicznościach, niezależnie od brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przekazywanie przez Wnioskodawcę uczestnikom akcji marketingowej nagród (towarów) nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługi marketingowe, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez kontrahentów Wnioskodawcy. Usługi te polegają w szczególności na organizowaniu akcji marketingowych, mających na celu promocję produktów lub usług kontrahentów Wnioskodawcy. Akcje te przybierają postać loterii promocyjnych, konkursów lub sprzedaży premiowych (dalej łącznie"akcje marketingowe").

W ramach świadczenia powyższych usług obsługi akcji marketingowych na rzecz swoich kontrahentów, Wnioskodawca nabywa towary stanowiące później nagrody przekazywane uczestnikom akcji i przekazuje ww. nagrody uczestnikom akcji, którzy spełnią warunki przewidziane w regulaminie akcji.

Zgodnie z postanowieniami zawieranych z kontrahentami umów, z tytułu wykonywanej na rzecz danego kontrahenta usługi, obejmującej opisane wyżej działania marketingowe, Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy obliczona jest w oparciu o sumę poniesionych kosztów powiększonych o stosowną marżę. Koszty, które Wnioskodawca może włączyć do kalkulacji swojego wynagrodzenia obejmują koszty związane bezpośrednio i pośrednio ze świadczonymi usługami. Powyższe oznacza, iż podstawę do kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy stanowią również wydatki ponoszone na nabycie towarów, przekazywanych następnie jako nagrody w ramach akcji.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku przekazanie przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom akcji marketingowej jest częścią opodatkowanej podatkiem VAT kompleksowej usługi polegającej na obsłudze akcji marketingowej i jako takie podlega opodatkowaniu w ramach opodatkowania całej kompleksowej usługi marketingowej. Przekazanie przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom akcji marketingowej nie stanowi, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, (która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT), jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych przez Wnioskodawcę nagród, jako element kompleksowego świadczenia jest wkalkulowana w wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta, zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi ona element podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wydanie przez Wnioskodawcę towarów - nagród w ramach realizacji kompleksowej usługi obsługi akcji marketingowej nie podlega odrębnemu od tej kompleksowej usługi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl