IPTPP2/4512-97/15-4/PRP - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/4512-97/15-4/PRP Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. (data wpływu 13 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia - według daty nadania - 25 marca 2015 r. (data wpływu 26 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia - według daty nadania - 25 marca 2015 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia - według daty nadania - 25 marca 2015 r.)

Firma nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie rejestrowała się w Urzędzie Skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1. Główny przychód firma generuje z działalności informatycznej.

Wnioskodawca występuje w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dla potrzeb realizacji projektu finansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 działanie "Małe Projekty", którego realizacja zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2015 r.

Projekt będzie realizowany w miejscowości oraz będzie obejmował przeprowadzenie:

* przystosowanie starej chałupy do świadczenia usług agroturystycznych,

* gruntowny remont wnętrza i jego doposażenie w artykuły gospodarstwa domowego,

* wspieranie lokalnego koła gospodyń przez udostępnianie pomieszczeń.

Rodzaj własności nieruchomości: współwłasność:

Wnioskodawca - 2/4

(mama) -1/4

(wujek) - 1/4

Współwłaściciele wyrazili zgodę na remont nieruchomości. Nie uczestniczą w przebudowie, nie prowadzą firmy i nie będą pobierać zysków z tytułu wynajmu.

Koszt całkowity przedmiotowej inwestycji: 87 616,07 zł.

Chata ma ok. 71,5 m2 pow. użytkowej plus nieużytkowe poddasze. Z zewnątrz przeszła termomodernizację. Zostały wymienione okna oraz pokrycie dachowe na blachodachówkę w kolorze ciemnej zieleni. Zbudowana też została przydomowa oczyszczalnia ścieków współfinansowana z Gminą.

Wnętrze wymaga gruntownej przebudowy. Centralną część mieszkania zajmuje kuchnia kaflowa z dużym piecem chlebowym. Izba podzielona jest na 4 pomieszczenia: kuchnię wraz z jadalnią, 2 sypialnie oraz łazienkę. W obu sypialniach znajdują się piece kaflowe, które zostaną wyburzone i zastąpione grzejnikami. Podłogi są w bardzo złym stanie, toteż niezbędna jest ich wymiana. To samo tyczy się ścian i sufitów, które potrzebują ocieplenia i zabudowy z płyt kartonowo - gipsowych. Na podłodze, po zerwaniu starych desek, zostanie ułożona płyta OSB, a na płycie panele podłogowe. Wnioskodawca planuje wyburzyć kuchnię kaflową, a zostawić jedynie piec chlebowy z drobnymi modyfikacjami. Głównym źródłem ciepła w izbie będzie kominek z płaszczem wodnym, który Wnioskodawca wybrał z powodu łatwości obsługi i możliwości zagrzania wody do mycia oraz ogrzania całej chaty. Jest on niezbędny do utrzymania ciepła w okresie zimowym. Zamiast kuchni kaflowej powstanie nowoczesna kuchnia z zabudową meblową oraz kuchenką gazową zasilaną z butli. Stare drzwi Wnioskodawca wymieni na nowe posiadające regulowaną ościeżnicę. W łazience ściany obudowane zostaną płytą kartonowo-gipsową, a następnie położona będzie glazura i terakota. Dodatkowo łazienka będzie wyposażona w nowy prysznic, wc i umywalkę. Dodatkowo Chatę trzeba będzie wyposażyć w meble, pościel, artykuły gospodarstwa domowego, zastawę, krzesła, firanki, karnisze, alarm, dywany, szafy i wyremontować schody wejściowe.

Piec chlebowy Wnioskodawca chce pozostawić ze względu na jego unikatowość. Jest już bardzo mało starych domów, które posiadają taki piec. Nie da się go zastąpić nowoczesnymi piecami na prąd. Będzie on narzędziem w rękach miejscowych gospodyń, które w okresie przedświątecznym będą się spotykać w...., aby upiec tradycyjny polski chleb. Chleb wypiekany w piecu opalanym drewnem smakuje o wiele lepiej, niż pieczony w piecach na prąd lub gaz. Wnioskodawca chciałby przywrócić dawne zwyczaje, panujące w tym domu, które pamięta jeszcze z dzieciństwa. Były to spotkania gospodyń z okolicznych domów. Polegały one na wspólnym pieczeniu chleba, gotowaniu jajek na Święta Wielkiej Nocy oraz ich zdobienia woskiem. Powszechne były też spotkania, podczas których kobiety ubijały masło. Wnioskodawca zamierza ten obyczaj również przywrócić.

Założenie jest takie, by wyremontowany już dom stał się miejscem szczególnie komfortowym dla przyjezdnych. Jednocześnie Wnioskodawca zachowa "duszę" domu, ocalając od zniszczenia stary piec chlebowy. Renowacji Wnioskodawca podda też elementy wyposażenia, takie jak: stara szafa, stoły, kufer, kołowrotek, które mają przypominać letnikom historię tego domu. W sezonie wakacyjnym oraz ferii zimowych dom będzie wynajmowany. Natomiast w okresach przedświątecznych stanowić będzie punkt spotkań lokalnej społeczności.

Reasumując Chata będzie spełniała dwie funkcje. W okresie przedświątecznym będzie to miejsce spotkań miejscowych gospodyń, natomiast w pozostałym czasie będzie stanowiła agroturystyczną bazę noclegową. Standardowo w okolicy W., gospodarstwa agroturystyczne pobierają opłaty w wysokości od 30 do 60 zł od osoby za dobę. W omawianym przedsięwzięciu Wnioskodawca planuje wynajmowanie całej chaty bez względu na to, ile osób będzie w niej przebywać. Liczba planowanych miejsc do spania wynosi 5 szt. plus 2 dostawki (w przyszłości planowana jest adaptacja strychu do poddasza użytkowego i umiejscowienie tam dodatkowych miejsc sypialnych).

Koszt wynajmu chaty będzie wynosił 200 zł za dobę, jeśli pobyt będzie trwał od 1 do 3 dni, oraz 100 zł za dobę, gdy pobyt będzie trwał ponad 3 doby. W pierwszym roku Wnioskodawca szacuje mieć 8 rodzin lub grup znajomych, chętnych do wynajęcia chaty na okres 6 dni. Przychód z tytułu tego najmu Wnioskodawca prognozuje na poziomie 4.800 zł. Dodatkowo chata będzie wynajmowana na weekendy, np. w okresie jesiennym dla grzybiarzy, w lecie i na wiosnę dla wędkarzy oraz na imprezy okolicznościowe, np. wieczór panieński i kawalerski, urodziny itp. W tym przypadku cena wynajmu całej chaty będzie wynosiła 200 zł. Przychód z tego tytułu w pierwszym roku Wnioskodawca szacuje na poziomie 7.200 zł (zakładając 12 weekendów po 3 dni).

Z danych uzyskanych z GUS wynika, że liczba osób korzystających z zakwaterowania w powiecie w 2008 r. wynosiła 27.077 osób. Wśród wszystkich turystów jedynie niewielką część stanowią goście z zagranicy (dane z 2008 r. wskazują na 48 osób). W porównaniu do całego województwa (81.481 turyści zagraniczni) jest to niewielki odsetek, jednak są to osoby o konkretnym profilu. Ich pobyt w powiecie związany jest przede wszystkim z walorami przyrodniczymi tego obszaru (naukowcy, myśliwi, przyrodnicy). Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż coraz więcej osób pragnie wypoczywać z dala od miejskiego zgiełku, można się spodziewać rokrocznego wzrostu liczby turystów, korzystających z baz noclegowych w powiecie. Wnioskodawca uważa więc, że jego pomysł na gospodarstwo agroturystyczne połączone z kultywowaniem lokalnej tradycji w formie wypieku chleba, ubijania masła i przygotowywania świątecznych ozdób, ma rację bytu i przyniesie w przyszłości naprawdę wysokie dochody. Podsumowując powyższe informacje, Wnioskodawca szacuje, że w pierwszym roku prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego liczba osób odwiedzających wyniesie około 64 osób. Liczba ta wynika z 8 rodzin po 5 osób na pobyt tygodniowy oraz wynajmu 6 weekendów dla 4 osób.

W kolejnym roku (2016 r.) Wnioskodawca planuje wzrost liczby wynajmujących o 20%, co daje łączną liczbę wynajmujących w roku 77 osób. W roku 2017 r. Wnioskodawca chciałby już zaoferować dodatkowe miejsca noclegowe (4 sztuki) na zaadaptowanym poddaszu użytkowym. W związku z tym Wnioskodawca mógłby jednocześnie wynajmować dom 2 rodzinom (jedna na dole, druga na poddaszu). Biorąc pod uwagę tą informację, w 3 roku prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego szacuje liczbę wynajmujących na 109 osób (dodatkowo 8 rodzin po 4 osoby w roku). Wnioskodawca ma nadzieję, że kolejne lata przyniosą wzrost liczby letników w gospodarstwie agroturystycznym o 20%, czyli będzie to 131 osób w 4 roku działalności oraz 157 osób w 5 roku działalności. W trakcie prowadzenia gospodarstwa Wnioskodawca chce cały czas je uatrakcyjniać. Prócz adaptacji poddasza, chciałby również wykonać werandę z przodu chaty, mały plac zabaw dla dzieci letników. Wnioskodawca ma również pomysły na zagospodarowanie starej piwniczki, znajdującej się na działce i stworzenie w niej sauny lub miejsca do rozprawiania zwierzyny dla myśliwych korzystających z bazy noclegowej Wnioskodawcy. To, co tam powstanie, będzie uzależnione od zainteresowania wczasowiczów, którym Wnioskodawca będzie wynajmował chatę przez pierwsze 2 lata.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Firma nie przekroczyła progu 150.000 zł. Wydatki polegają na remoncie i modernizacji obiektu. Nabywane towary będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją w 2015 r. projektu współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (działanie "Małe projekty") - polegającego na przeprowadzeniu remontu połączonego z modernizacją oraz wyposażaniem obiektu pełniącego funkcję agroturystyczną - podatek VAT z tytułu zakupów towarów i usług poniesiony przez Wnioskodawcę nie będzie podlegał zwrotowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (działanie "Małe projekty") polegającego na przeprowadzeniu remontu połączonego z modernizacją oraz wyposażaniem obiektu pełniącego funkcje agroturystyczną nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione zostaną 2 warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT, a zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym warunki nie są spełnione, w związku z powyższym Wnioskodawca nie jest uprawniony na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektu. Tym samym poniesiony w ramach ww. projektu podatek VAT nie podlega zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Według art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy - naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 5 ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie rejestrował się w Urzędzie Skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1. Wnioskodawca występuje w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dla potrzeb realizacji projektu finansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 działanie "Małe Projekty", którego realizacja zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2015 r. Projekt będzie realizowany w miejscowości oraz będzie obejmował przeprowadzenie: przystosowanie starej chałupy do świadczenia usług agroturystycznych, gruntowny remont wnętrza i jego doposażenie w artykuły gospodarstwa domowego, wspieranie lokalnego koła gospodyń przez udostępnianie pomieszczeń.

Rodzaj własności nieruchomości: współwłasność:

Wnioskodawca - 2/4

(mama) -1/4

(wujek) - 1/4

Współwłaściciele wyrazili zgodę na remont nieruchomości. Nie uczestniczą w przebudowie, nie prowadzą firmy i nie będą pobierać zysków z tytułu wynajmu.

Koszt całkowity przedmiotowej inwestycji: 87 616,07 zł.

Chata ma ok. 71,5 m2 pow. użytkowej plus nieużytkowe poddasze. Z zewnątrz przeszła termomodernizację. Zostały wymienione okna oraz pokrycie dachowe na blachodachówkę w kolorze ciemnej zieleni. Zbudowana też została przydomowa oczyszczalnia ścieków współfinansowana z Gminą. Chata będzie spełniała dwie funkcje. W okresie przedświątecznym będzie to miejsce spotkań miejscowych gospodyń, natomiast w pozostałym czasie będzie stanowiła agroturystyczną bazę noclegową. W omawianym przedsięwzięciu Wnioskodawca planuje wynajmowanie całej chaty bez względu na to, ile osób będzie w niej przebywać. Koszt wynajmu chaty będzie wynosił 200 zł za dobę, jeśli pobyt będzie trwał od 1 do 3 dni, oraz 100 zł za dobę, gdy pobyt będzie trwał ponad 3 doby. W pierwszym roku Wnioskodawca szacuje mieć 8 rodzin lub grup znajomych, chętnych do wynajęcia chaty na okres 6 dni. Przychód z tytułu tego najmu Wnioskodawca prognozuje na poziomie 4.800 zł. Dodatkowo chata będzie wynajmowana na weekendy, np. w okresie jesiennym dla grzybiarzy, w lecie i na wiosnę dla wędkarzy oraz na imprezy okolicznościowe, np. wieczór panieński i kawalerski, urodziny itp. W tym przypadku cena wynajmu całej chaty będzie wynosiła 200 zł. Przychód z tego tytułu w pierwszym roku Wnioskodawca szacuje na poziomie 7.200 zł (zakładając 12 weekendów po 3 dni).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Firma nie przekroczyła progu 150.000 zł. Wydatki polegają na remoncie i modernizacji obiektu. Nabywane towary będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl