IPTPP2/443-981/13-2/IR - Prawo zarządu dróg powiatowych do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy drogi powiatowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-981/13-2/IR Prawo zarządu dróg powiatowych do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy drogi powiatowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku ze złożonym wnioskiem o płatność o dofinansowanie projektu pod nazwą "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" Osi 3. "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2007-2013, Zarząd Dróg Powiatowych (Wnioskodawca) zwrócił się z prośbą o interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej obniżenia podatku od towarów i usług (jako podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji tego zadania).

Powiat realizuje zadanie publiczne przy pomocy jednostek organizacyjnych m.in. przez Zarząd Dróg Powiatowych. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisem Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat. Jednostką, przez którą jest realizowane zadanie jest Zarząd Dróg Powiatowych. Faktury są wystawiane na Wnioskodawcę. Zarząd Dróg Powiatowych nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w związku z tym nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT.

W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wymagane jest załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Wnioskodawcy.

Efektem ww. inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest droga powiatowa, która nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania działalności opodatkowanej. Zainteresowany nie będzie wykorzystywał powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny. Droga będzie udostępniona użytkownikom bezpłatnie i będzie własnością Powiatu. Przyczyni się do poprawy warunków komunikacyjnych, bezpieczeństwa użytkowników, skrócenia czasu podróży, lepszego dostępu do dróg krajowych.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd Dróg Powiatowych posiada możliwość prawną obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "...." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" Osi 3. "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" Osi 3. "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Zarząd Dróg Powiatowych) niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług złożył wniosek o płatność o dofinansowanie projektu pod nazwą "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" Osi 3. "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007-2013. Powiat realizuje zadanie publiczne przy pomocy jednostek organizacyjnych m.in. przez Zarząd Dróg Powiatowych. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisem Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat. Jednostką, przez którą jest realizowane zadanie jest Zarząd Dróg Powiatowych. Faktury są wystawiane na Wnioskodawcę. Efektem ww. inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest droga powiatowa, która nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania działalności opodatkowanej. Zainteresowany nie będzie wykorzystywał powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - powstałe w efekcie projektu mienie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zaznacza się, że od 1 stycznia 2014 r. przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy otrzymał brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei art. 88 ust. 4 ustawy brzmi następująco: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl