IPTPP2/443-98/14-4/JS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-98/14-4/JS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 214 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia X (Wnioskodawca) wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie dotacji z Programu - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 osi 4 "Leader", działanie 413 "Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów. Przedmiotem projektu jest wyposażenie placu w urządzenia sportowo-rekreacyjno-zabawowe dla mieszkańców bloków spółdzielczych. W ramach projektu Spółdzielnia zamierza zamontować urządzenia do rekreacji, np. biegacz, rowerek, stolik rekreacyjny - chińczyk, huśtawka, stół pingpongowy dla mieszkańców.

Spółdzielnia zaznacza, że ww. projekt nie dotyczy nieruchomości niemieszkalnych lub związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (garaży, lokali użytkowych, dzierżawy terenów na cele gospodarcze). Projekt powyższy dotyczy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - budowa placu sportowo-rekreacyjnego na terenach należących do Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności zarówno zwolnione, jak i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Co miesiąc składa deklarację VAT-7, w której wykazuje podatek VAT należny.

Projekt jest realizowany pod nazwą "...", którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rozwijanie aktywności i zwiększenie poziomu integracji społeczności lokalnej dzięki budowie placu sportowo-rekreacyjnego. Jest realizowany na obszarze objętym LSR przez lokalną grupę działania o nazwie: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania z siedzibą w..., wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013. Projekt realizowany w ramach Programu, osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów.

Dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu wskazanego we wniosku są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Plac sportowo-rekreacyjny wybudowany w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu służyć będzie mieszkańcom nieruchomości mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię. Za korzystanie z placu nie będą pobierane opłaty. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę - Spółdzielnię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem, dostawą i montażem urządzeń do wyposażenia placu sportowo-rekreacyjnego w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z zakupem, dostawą i montażem ww. urządzeń, gdyż usługi (roboty) związane z budową placu sportowo-rekreacyjnego, a następnie nabycie urządzeń na wyposażenie placu w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, stanowią nabycie usług i towarów związanych z czynnościami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 i pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego kwota podatku VAT naliczonego będzie zwiększała koszty kwalifikowalne związane z realizacją projektu "...", na sfinansowanie którego Spółdzielnia uzyska środki z Unii Europejskiej - PROW.

Wnioskodawca nadmienił również, że uzyskanie interpretacji podatkowej w sprawie wymienionej we wniosku o interpretację jest jednym z załączników obligatoryjnych do rozliczenia PROW na lata 2007-2013 osi 4 "Leader", działanie 413 małe projekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wystąpił z wnioskiem o uzyskanie dotacji z Programu - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 osi 4 "Leader", działanie 413 "Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów. Przedmiotem projektu jest wyposażenie placu w urządzenia sportowo-rekreacyjno-zabawowe dla mieszkańców bloków spółdzielczych. W ramach projektu Spółdzielnia zamierza zamontować urządzenia do rekreacji, np. biegacz, rowerek, stolik rekreacyjny - chińczyk, huśtawka, stół pingpongowy dla mieszkańców. Spółdzielnia zaznaczyła, że ww. projekt nie dotyczy nieruchomości niemieszkalnych lub związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (garaży, lokali użytkowych, dzierżawy terenów na cele gospodarcze). Projekt powyższy dotyczy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - budowa placu sportowo-rekreacyjnego na terenach należących do Wnioskodawcy. Projekt jest realizowany pod nazwą "...", którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rozwijanie aktywności i zwiększenie poziomu integracji społeczności lokalnej dzięki budowie placu sportowo-rekreacyjnego. Jest realizowany na obszarze objętym LSR przez lokalną grupę działania o nazwie: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania z siedzibą w..., wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013.

Dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Plac sportowo-rekreacyjny wybudowany w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu służyć będzie mieszkańcom nieruchomości mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię. Za korzystanie z placu nie będą pobierane opłaty. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, z którego wynika, że dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl