IPTPP2/443-905/14-5/PRP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-905/14-5/PRP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2014 r. (data wpływu 11 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 grudnia 2014 r. (data wpływu 15 grudnia 2014 r.) oraz z dnia 29 stycznia 2015 r. (data wpływu 2 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 grudnia 2014 r. oraz z dnia 29 stycznia 2015 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe:

Realizacja zadania pn. "...". Gmina jest właścicielem przeznaczonej do modernizacji oczyszczalni ścieków w m..... Oczyszczalnia oraz teren, na którym się znajduje zostały nabyte nieodpłatnie umową darowizny od instytutu uprawy nawożenia i gleboznawstwa państwowego instytutu badawczego w... (akt notarialny rep. A nr... z dnia 24 stycznia 2013 r.).

Zakres prac obejmuje modernizację oczyszczalni ścieków w miejscowości... wraz z doprowadzeniem oczyszczonych ścieków do odbiornika. Zakres modernizacji obejmuje adaptacje zbiornika istniejącej oczyszczalni typu IMHOFFA oraz posadowienie niezbędnych zbiorników i montaż urządzeń w celu rozwiązania problemu odprowadzania ścieków z terenu m.....

W chwili obecnej ścieki z budynków jedno i wielorodzinnych odprowadzane są za pomocą istniejącej sieci kanalizacyjnej do istniejącej oczyszczalni ścieków typu IMHOFFA. Odbiornikiem ścieków sanitarnych z obszaru objętego niniejszym projektem, będzie projektowana lokalna oczyszczalnia ścieków. Ścieki z budynków jedno i wielorodzinnych będą odprowadzane do oczyszczalni za pomocą istniejącej sieci sanitarnej. Na wlocie do oczyszczalni ścieków projektowana jest studzienka kontrolna o średnicy 1200 mm z kręgów betonowych gł. 1,5 m. Oczyszczalnia ścieków projektowana jest w taki sposób, aby możliwe było w przyszłości zwiększenie jej wydatności bez potrzeby dodatkowej rozbudowy. Zwiększenie wydajności oczyszczalni wymagać będzie w przyszłości jedynie zmiany ustawień sterownika i zmiany wysokości wyłączników pływakowych.

Mieszkańcy Gminy będą obciążani za odbiór ścieków opłatami o ustalonej wysokości z naliczonym podatkiem VAT 8%. Usługa ta będzie należała do sprzedaży opodatkowanej Gminy. Podatek należny będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego w.

Główny cel:

Zwiększenie wydajności pracy oczyszczalni ścieków, zapewnienie i osiągniecie efektów zgodnych z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących ochrony środowiska.

Faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę... ul....,......, NIP....

Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Właścicielem przedmiotu projektu będzie Gmina.

Gmina na realizację części projektu uzyskała środki finansowe z Urzędu Marszałkowskiego w.

Uzyskana opinia będzie przedłożona wraz z wnioskiem o dofinansowanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w celu uzyskania środków na dalszą realizację projektu.

W piśmie z dnia 29 stycznia 2015 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał pełną nazwę programu - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach działania 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej". Przedmiot projektu (rozbudowana oczyszczalnia) będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odbiór i oczyszczanie ścieków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania pn. "..." będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako organ władzy publicznej jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym w... jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, że usługa odbioru ścieków od mieszkańców Gminy jest opodatkowana podatkiem VAT 8%, Gmina rozlicza się z tego tytułu z Urzędem Skarbowym. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z modernizacją oczyszczalni ścieków oraz z przyszłych bieżących wydatków związanych z utrzymaniem oczyszczalni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina zamierza zrealizować zadanie pn. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Gmina jest właścicielem przeznaczonej do modernizacji oczyszczalni ścieków w m..... Oczyszczalnia oraz teren, na którym się znajduje zostały nabyte nieodpłatnie umową darowizny od instytutu uprawy nawożenia i gleboznawstwa państwowego instytutu badawczego w.... Zakres prac obejmuje modernizację oczyszczalni ścieków w miejscowości... wraz z doprowadzeniem oczyszczonych ścieków do odbiornika. Zakres modernizacji obejmuje adaptacje zbiornika istniejącej oczyszczalni typu IMHOFFA oraz posadowienie niezbędnych zbiorników i montaż urządzeń w celu rozwiązania problemu odprowadzania ścieków z terenu m..... Mieszkańcy Gminy będą obciążani za odbiór ścieków opłatami o ustalonej wysokości z naliczonym podatkiem VAT 8%. Usługa ta będzie należała do sprzedaży opodatkowanej Gminy. Faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Przedmiot projektu (rozbudowana oczyszczalnia) będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odbiór i oczyszczanie ścieków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiot projektu (rozbudowana oczyszczalnia) będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl