IPTPP2/443-904/11-5/IR - Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-904/11-5/IR Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia posiadania przez Kontrahenta stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, obowiązku rozliczenia podatku należnego przez Kontrahenta oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 marca 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 29 kwietnia 2009 r. Spółka zawarła umowę z M..... (dalej jako: "Kontrahent") na "Dostawę i montaż kotła opalanego biomasą w......." (dalej jako: "Umowa"). Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług (dalej jako: "podatek VAT") w Polsce jako podatnik czynny oraz ma w Polsce siedzibę. Przedmiotowa Umowa dotyczy jednego z czterech projektów realizowanych obecnie przez Kontrahenta na terytorium Polski (dalej jako: "Projekt").

Kontrahent jest spółką zagraniczną z siedzibą w Finlandii, zarejestrowaną dla celów podatku VAT w Polsce, jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem prowadzonej przez Kontrahenta działalności gospodarczej jest dostawa urządzeń i usług dla górnictwa, budownictwa, energetyki, automatyki i przemysłu papierniczo-celulozowego.

Na podstawie Umowy Kontrahent zobowiązał się do zaprojektowania instalacji, dostawy urządzeń (w tym systemu automatyki i sterowania procesem eksploatacyjnym), wyposażenia i materiałów, wykonania robót budowlanych, montażu oraz uruchomienia kotła, a także do dokonania wszystkich innych czynności niewyspecyfikowanych w Umowie, ale wchodzących w zakres dostaw Kontrahenta, które są lub staną się niezbędne do wykonania przedmiotowego kotła. Kontrahent odpowiedzialny jest również za rozruch i ruch próbny kotła wraz z urządzeniami i instalacjami pomocniczymi oraz szkolenie personelu. Dodatkowo, Kontrahent zapewnia nadzór autorski projektanta i kierowanie tym Projektem.

Wykonanie całego Projektu zostało zaplanowane na okres kwiecień 2009 r. - marzec 2012 r., jednakże prace na miejscu instalacji rozpoczęły się w lipcu 2010 r. Zgodnie z Umową, tytuł własności przedmiotu Umowy miał przejść na Spółkę z datą przekazania kotła do eksploatacji, planowanego na koniec października 2011 r. Jednak obecnie przewiduje się, że przekazanie kotła nastąpi 15 grudnia 2011 r. Do tego momentu, urządzenia, wyposażenie i materiały dostarczone na teren instalacji w ramach umowy stanowią własność Kontrahenta lub jego podwykonawców. Po przekazaniu, pracownicy Kontrahenta będą obecni w trakcie testu gwarancyjnego, który zostanie przeprowadzony na koszt Spółki pod koniec marca 2012 r. i trwać będzie od 1 do 2 tygodni.

Projekt realizowany jest etapami, na podstawie harmonogramu ramowego ustalonego w Umowie. Zgodnie z harmonogramem, po wykonaniu określonego etapu prac, zakończonego protokołem odbioru Kontrahent wysyła do Spółki wezwanie do zapłaty zaliczki, na podstawie którego Spółka dokonuje płatności. Następnie, Kontrahent wystawia fakturę VAT na otrzymaną kwotę zaliczki, na której wykazuje kwotę podatku VAT należnego.

Przy realizacji Projektu zaangażowany jest personel Kontrahenta, przy pomocy którego Kontrahent prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski. W całym okresie realizacji Projektu zaangażowanych będzie łącznie około 20 osób, pracujących na terenie budowy (całkowite zasoby ludzkie zaangażowane w Projekt uwzględniające również pracowników zatrudnionych przez podwykonawców będą obejmować ok. 230 osób). Na terytorium Polski może pracować jednocześnie przy realizacji projektu do 10 pracowników Kontrahenta.

Poszczególne etapy Projektu mogą wymagać jednoczesnego zaangażowania innej liczby pracowników Kontrahenta. Przykładowo, faza instalacji kotła wymaga stałej obecności zespołu liczącego 10 osób, w skład którego wchodzą zarówno pracownicy Kontrahenta, jak również podwykonawcy (odpowiedzialni m.in. za techniczną realizację Projektu).

Pracownicy wykorzystywani przez Kontrahenta przy realizacji Projektu, obecni na terenie budowy w Polsce są uprawnieni do podejmowania bieżących decyzji dotyczących Projektu, w szczególności są oni odpowiedzialni za nadzór i zarządzanie Projektem na miejscu. Decyzje te obejmują zarządzanie instalacją na miejscu i dotyczą w szczególności kwestii montażu i spraw związanych z rozruchem. Pozostałe decyzje, a w szczególności decyzje strategiczne dotyczące Projektu, podejmowane są w Finlandii.

Biorąc pod uwagę specyfikę Projektu, najdłuższy nieprzerwany okres pobytu jednego pracownika na terenie budowy w Polsce wynosić będzie około 20 miesięcy.

Na potrzeby przedmiotowego Projektu Kontrahent wykorzystuje w Polsce infrastrukturę techniczną umożliwiającą wykonywanie działalności gospodarczej na terytorium Polski. Dla celów prowadzenia Projektu Kontrahent wynajmuje pomieszczenia (kontenery) biurowe wyposażone w odpowiedni sprzęt, znajdujące się w pobliżu placu budowy. Kontrahent wynajmuje również w Polsce mieszkania dla pracowników pracujących na placu budowy, zatrudnionych przez Kontrahenta. Na placu budowy Kontrahent może korzystać również z maszyn i urządzeń należących do podwykonawców, którzy z kolei wykorzystują te maszyny i urządzenia do świadczenia usług na rzecz Kontrahenta.

W związku z Projektem Kontrahent dokonuje zakupów różnego rodzaju towarów i usług na terytorium Polski. W szczególności Kontrahent nabywa usługi podwykonawców niezbędne do przeprowadzenia Projektu. Pozostałe zakupy to zakupy innych usług (jak np. usługi telekomunikacyjne) oraz zakupy materiałów, maszyn i urządzeń, wyposażenia biurowego itd., które są wykorzystywane na terytorium Polski.

Dodatkowo, jak Spółka została poinformowana, w związku z prowadzeniem Projektu Kontrahent jest obecnie w trakcie rozpoznawania na terytorium Polski zakładu w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. b) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej jako "ustawa o CIT"). Zdaniem Kontrahenta, w związku z powstaniem zakładu na terytorium Polski w dniu 17 lipca 2011 r. w stosunku do Kontrahenta powstał ograniczony obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, z uwagi na stały charakter działalności prowadzonej przez Kontrahenta, czyli przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 3 konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Finlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu, podpisanej w Helsinkach dnia 8 czerwca 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 37, poz. 205, dalej jako: UPO), plac budowy albo prace konstrukcyjne, montażowe lub instalacyjne stanowią zakład, gdy trwają dłużej niż 12 miesięcy. W konsekwencji, Kontrahent dokonuje rozliczeń dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, dochodów osiągniętych poprzez położony na terytorium Polski zakład.

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż odpowiedni wniosek o interpretację dotyczący przedmiotowej materii został także złożony przez Kontrahenta do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w tożsamym stanie faktycznym.

W piśmie z dnia 26 marca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż nabywany towar, o którym mowa we wniosku złożonym przez Spółkę jest związany z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahenta na ogólnych zasadach (tj. w sytuacji gdy podatek ten jest związany ze sprzedażą opodatkowaną).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy uznać, że Kontrahent posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów ustawy o VAT w okresie realizacji tego Projektu i w związku z tym, jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostawy towarów z montażem realizowanej na rzecz Spółki w ramach tego Projektu. W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego Wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahenta na ogólnych zasadach (tj. w sytuacji gdy podatek ten jest związany ze sprzedażą opodatkowaną).

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie, iż efektem działań Kontrahenta będzie powstanie kotła do spalania biomasy, który będzie wykorzystywany przez Spółkę w celu produkcji energii elektrycznej, która następnie będzie sprzedawana, ewidentnie nabycie kotła będzie związane z przedmiotem działalności Spółki i wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji zdaniem Spółki powinno przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahenta na ogólnych zasadach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 86 ust. 10a ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z powołanych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych, przy spełnieniu warunków określonych w art. 86 ustawy o VAT.

Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zawarł umowę z Kontrahentem na "Dostawę i montaż kotła opalanego biomasą w.......". Kontrahent jest spółką zagraniczną z siedzibą w Finlandii, zarejestrowaną dla celów podatku VAT w Polsce, jako podatnik VAT czynny. Na podstawie umowy Kontrahent zobowiązał się do zaprojektowania instalacji, dostawy urządzeń (w tym systemu automatyki i sterowania procesem eksploatacyjnym), wyposażenia i materiałów, wykonania robót budowlanych, montażu oraz uruchomienia kotła, a także do dokonania wszystkich innych czynności niewyspecyfikowanych w umowie, ale wchodzących w zakres dostaw Kontrahenta, które są lub staną się niezbędne do wykonania przedmiotowego kotła. Kontrahent odpowiedzialny jest również za rozruch i ruch próbny kotła wraz z urządzeniami i instalacjami pomocniczymi oraz szkolenie personelu. Dodatkowo, Kontrahent zapewnia nadzór autorski projektanta i kierowanie tym Projektem. Wykonanie całego Projektu zostało zaplanowane na okres kwiecień 2009 r. - marzec 2012 r., jednakże prace na miejscu instalacji rozpoczęły się w lipcu 2010 r. Zgodnie z umową, tytuł własności przedmiotu umowy miał przejść na Spółkę z datą przekazania kotła do eksploatacji, planowanego na koniec października 2011 r. Jednak obecnie przewiduje się, że przekazanie kotła nastąpi 15 grudnia 2011 r. Do tego momentu, urządzenia, wyposażenie i materiały dostarczone na teren instalacji w ramach umowy stanowią własność Kontrahenta lub jego podwykonawców. Po przekazaniu, pracownicy Kontrahenta będą obecni w trakcie testu gwarancyjnego, który zostanie przeprowadzony na koszt Spółki pod koniec marca 2012 r. i trwać będzie od 1 do 2 tygodni. Projekt realizowany jest etapami, na podstawie harmonogramu ramowego ustalonego w umowie. Zgodnie z harmonogramem, po wykonaniu określonego etapu prac, zakończonego protokołem odbioru Kontrahent wysyła do Spółki wezwanie do zapłaty zaliczki, na podstawie którego Spółka dokonuje płatności. Następnie, Kontrahent wystawia fakturę VAT na otrzymaną kwotę zaliczki, na której wykazuje kwotę podatku VAT należnego.

Nadto jak wskazał Zainteresowany nabywany towar związany jest z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przypadku gdy, jak wskazał Wnioskodawca, Kontrahent dokonuje rozliczenia podatku należnego z tytułu czynności związanych z zawartą umową na dostawę i montaż kotła opalonego biomasą, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Kontrahenta, związanych z czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahenta należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, iż w przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiocie natomiast potwierdzenia posiadania przez Kontrahenta stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce oraz obowiązku rozliczenia podatku należnego przez Kontrahenta wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl