IPTPP2/443-899/14-4/JS - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-899/14-4/JS Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2015 r. (data wpływu 18 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).

W ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji Projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przyznano dofinansowanie na realizację Projektu współpracy w ramach programu Osi 4 "Leader", działanie 421 "Wdrażanie projektów współpracy", pt. "..." wraz z dwoma Grupami...: K. oraz Z.

W ramach Projektu były organizowane spotkania informacyjne, pokazy kulinarne w każdej gminie Powiatu..., udział w targach, organizację festiwalu kulinariów i sztuki ludowej na terenie każdej z partnerskich Grup, cykl programów telewizyjnych, artykułów prasowych, spotów reklamowych, wydanie kalendarzy, ulotek oraz przewodników kulinarnych niezbędnych do rozpowszechnienia informacji o Projekcie wśród dużej ilości mieszkańców.

W ramach Projektu zostały poniesione wydatki:

* koszty delegacji,

* koszty pokazu kulinarnego,

* koszty degustacji produktów regionalnych,

* opracowanie logo Projektu,

* opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych,

* wydruk kalendarza,

* wynajem powierzchni wystawienniczej na targach,

* transport wykonawców,

* noclegi,

* wyżywienie,

* wynajem stoisk,

* wynajem zaplecza do organizacji festiwalu,

* przygotowanie bilbordów,

* cykl programów w TVP...,

* opracowanie i wydruk publikacji kulinarnej.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie... nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacja przekazana będzie na podstawie "Wniosku o płatność". Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z podniesieniem kosztów dotyczących realizacji Projektu współpracy. Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Partner Projektu współpracy nr 2, czyli Z., odpowiedzialny jest za:

1.

przygotowanie we współpracy z Partnerami Projektu "Wniosku o przyznanie pomocy" w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013 dla Projektu pt. "...";

2.

realizację zadań, o których mowa w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy w zakresie:

a.

wspólnego dokonania wyboru wykonawców w porozumieniu z Partnerami na realizację zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy,

b.

bezpośredni nadzór nad wykonaniem następujących numerów zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do umowy: 1, 3, 5, 6c, 7a, 7d, 7e, 7f, 10, 11c, 12c, 13, 15, 18, 20;

3.

opracowanie we współpracy z Partnerami Projektu wskaźników monitorowania Projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji Projektu;

4.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) zadań realizowanych w ramach Projektu w części dotyczącej Partnera;

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między Partnerami Projektu;

6.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją Projektu i udostępnianie ww. dokumentów.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Zgodnie z umową o wspólnej realizacji Projektu współpracy pt. "..." zawartą dnia 1 sierpnia 2013 r., Stowarzyszenie K. jest koordynatorem Projektu współpracy będącego przedmiotem niniejszego wniosku.

Koordynator (Lider) Projektu współpracy odpowiedzialny jest za:

1.

przygotowanie i złożenie we współpracy z Partnerami Projektu "Wniosku o przyznanie pomocy" pt. "..." w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013;

2.

realizację zadań, o których mowa w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy w zakresie:

a.

wspólnego dokonania wyboru wykonawców w porozumieniu z partnerami na realizację zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy,

b.

bezpośredni nadzór nad wykonaniem następujących numerów zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do umowy: 2, 6a, 7b, 7f, 8, 11a, 12a, 13, 14, 15, 16, 17, 19;

3.

reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Wdrażającą Projekt - Urzędem Marszałkowskim Województwa... w.

4.

opracowanie we współpracy z Partnerami Projektu wskaźników monitorowania Projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji Projektu;

5.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) zadań realizowanych w ramach Projektu;

6.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między Partnerami Projektu;

7.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją Projektu;

8.

promocję Projektu na obszarze działania K.

Koordynator Projektu współpracy wyznacza p...., jako osobę odpowiedzialną za koordynację, nadzór wdrażania, finansowania oraz promocję i monitorowanie Projektu.

Partner Projektu współpracy nr 1 odpowiedzialny jest za:

1.

przygotowanie we współpracy z Partnerami Projektu "Wniosku o przyznanie pomocy" w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego PROW na lata 2007-2013 dla Projektu pt. "...";

2.

opracowanie we współpracy z koordynatorem Projektu wskaźników monitorowania Projektu, procedury monitorowania oraz ewaluacji Projektu;

3.

realizację zadań, o których mowa w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy w zakresie:

a.

wspólnego dokonania wyboru wykonawców w porozumieniu z partnerami na realizację zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do niniejszej umowy,

b.

bezpośredniego nadzoru nad wykonaniem następujących numerów zadań wyszczególnionych w Załączniku nr 2 do umowy: 4, 6b, 7c, 7f, 9, 11b, 12b, 13, 14, 15, 16, 17;

4.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) zadań realizowanych w ramach Projektu w części dotyczącej Partnera;

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między Partnerami Projektu;

6.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją Projektu i udostępnianie ww. dokumentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując operację polegającą na realizacji Projektu współpracy pt. "..." w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" finansowego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich "Leader" Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku działaniem. Zdaniem Stowarzyszenia prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją programu nie będzie przysługiwało.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż partnerzy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz Lidera Projektu. Środki dofinansowania unijnego wpłyną na konto... (Wnioskodawcy) - konto specjalnie utworzone do ww. Projektu współpracy. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją będą wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary i usługi na rzecz Beneficjentów biorących udział w Projekcie - Beneficjenci w Projekcie będą brali udział bezpłatnie. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat od Beneficjentów Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji Projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przyznano dofinansowanie na realizację Projektu współpracy w ramach programu Osi 4 "Leader", działanie 421 "Wdrażanie projektów współpracy", pt. "..." wraz z dwoma Grupami...: K. oraz Z. W ramach Projektu były organizowane spotkania informacyjne, pokazy kulinarne w każdej gminie Powiatu..., udział w targach, organizację festiwalu kulinariów i sztuki ludowej na terenie każdej z partnerskich Grup, cykl programów telewizyjnych, artykułów prasowych, spotów reklamowych, wydanie kalendarzy, ulotek oraz przewodników kulinarnych niezbędnych do rozpowszechnienia informacji o Projekcie wśród dużej ilości mieszkańców. W ramach Projektu zostały poniesione wydatki: koszty delegacji, koszty pokazu kulinarnego, koszty degustacji produktów regionalnych, opracowanie logo Projektu, opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych, wydruk kalendarza, wynajem powierzchni wystawienniczej na targach, transport wykonawców, noclegi, wyżywienie, wynajem stoisk, wynajem zaplecza do organizacji festiwalu, przygotowanie bilbordów, cykl programów w..., opracowanie i wydruk publikacji kulinarnej. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacja przekazana będzie na podstawie "Wniosku o płatność". Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego Projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl