IPTPP2/443-893/13-2/IR - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-893/13-2/IR Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działając w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania "...." oraz Lokalną Grupą Działania "....." ubiega się o dofinansowanie projektu współpracy pn. "....." ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach osi 4 leader z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Współpraca Lokalnych Grup Działania, o których mowa powyżej, została nawiązana na mocy umowy partnerskiej nr...... w sprawie wspólnej realizacji projektu współpracy pn. "......." zawartej dnia 6 maja 2013 r. Wniosek o przyznanie pomocy został złożony do Urzędu Marszałkowskiego Województwa....... i obecnie znajduje się na etapie weryfikacji.

Wnioskodawca jest partnerem realizowanego projektu współpracy. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, transza dotacji przekazana będzie na podstawie "wniosku o płatność". Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów dotyczących realizacji projektu współpracy. Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych, np. na wykonanie tablic informacyjnych Ekomuzeum (w tym opracowanie graficzne tablic), opracowanie logo Ekomuzeum, wykonanie witaczy, wykonanie pieczęci i odznak Ekomuzeum, elementy promocji (w tym wykonanie paszportów promujących Ekomuzeum, ulotek oraz utworzenie strony internetowej), zorganizowanie imprezy promocyjnej na terenie Lokalnych Grup Działania będących partnerami projektu współpracy, wykonanie plakatów i banerów promocyjnych oraz zorganizowanie szkolenia dla gestorów Ekomuzeum. Wydatki te są zgodne z założeniami projektu.

Wydatki ponoszone w ramach projektu objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie, nie spełnia przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, nie jest płatnikiem tego podatku. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Wnioskodawcę w części dotyczącej partnera projektu zgodnie z zestawieniem rzeczowo - finansowym operacji.

Celem ogólnym projektu współpracy pn. "......" jest rozwój turystyki na obszarze objętym projektem w oparciu o wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych i przyrodniczo-krajobrazowych. Cele szczegółowe projektu: zwiększenie oferty turystycznej na obszarze objętym projektem poprzez utworzenie Ekomuzeum jako sieciowego i innowacyjnego produktu turystycznego, utworzenie sieci współpracy pomiędzy gestorami obiektów objętych Ekomuzeum, podniesienie jakości usług turystycznych na obszarze objętym projektem. Projekt dotyczy utworzenia Ekomuzeum składającego się z 31 obiektów/miejsc prezentujących dziedzictwo kulturowe obszaru.

Liderem i stroną koordynującą projekt jest Lokalna Grupa Działania "........" z siedzibą w..... Każdy z partnerów finansuje zakres rzeczowy projektu zgodnie z jego budżetem. Wykonawcy fakturują zlecone zadania poszczególnym partnerom projektu osobno do kwoty pokrywającej wykonanie tego zadania na obszarze objętym działaniem danej LGD. Koszty elementów promocyjnych projektów finansowane są osobno przez poszczególnych partnerów na podstawie osobnych faktur wystawianych przez wykonawcę za faktyczną ilość otrzymanych materiałów przez partnerów podzielonych procentowo wg liczby obiektów funkcjonujących na terenie danej LGD w ramach całego Ekomuzeum. Koszty imprez promocyjnych oraz szkoleń również finansowane są osobno przez poszczególnych partnerów. Partnerzy projektu współpracy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz lidera projektu. Przekazywanie ulotek, paszportów jak również dostęp do portalu internetowego dla beneficjentów będzie się odbywał całkowicie nieodpłatnie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konta bankowe partnerów na podstawie wniosków o płatność.

Każdy z partnerów zobowiązany jest złożyć wniosek o płatność obejmujący wydatki poniesione tylko i wyłącznie przez siebie. Wnioskodawca złoży swój wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego uwzględniający wydatki poniesione przez siebie (faktury wystawione na Zainteresowanego). Ewentualne dofinansowanie wpłynie na konto bankowe Wnioskodawcy. Pozostali partnerzy swoje wydatki rozliczą własnym wnioskiem o płatność, a ich ewentualne dofinansowanie wpłynie na ich konta bankowe. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując operację polegającą na realizacji projektu współpracy pn. "......" w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków z budżetu państwa w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich "Leader" Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym, w ocenie Zainteresowanego, nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku działaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją programu nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług, działając w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania "...." oraz Lokalną Grupą Działania "....." ubiega się o dofinansowanie projektu współpracy pn. "...." ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach osi 4 leader z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Współpraca Lokalnych Grup Działania, o których mowa powyżej, została nawiązana na mocy umowy partnerskiej w sprawie wspólnej realizacji projektu współpracy pn. "....." zawartej dnia 6 maja 2013 r. Projekt dotyczy utworzenia Ekomuzeum składającego się z 31 obiektów/miejsc prezentujących dziedzictwo kulturowe obszaru.

Wnioskodawca jest partnerem realizowanego projektu współpracy. Liderem i stroną koordynującą projekt jest Lokalna Grupa Działania "...." z siedzibą w.... Każdy z partnerów finansuje zakres rzeczowy projektu zgodnie z jego budżetem. Wykonawcy fakturują zlecone zadania poszczególnym partnerom projektu osobno do kwoty pokrywającej wykonanie tego zadania na obszarze objętym działaniem danej LGD. Koszty elementów promocyjnych projektów finansowane są osobno przez poszczególnych partnerów na podstawie osobnych faktur wystawianych przez wykonawcę za faktyczną ilość otrzymanych materiałów przez partnerów podzielonych procentowo wg liczby obiektów funkcjonujących na terenie danej LGD w ramach całego Ekomuzeum. Koszty imprez promocyjnych oraz szkoleń również finansowane są osobno przez poszczególnych partnerów. Partnerzy projektu współpracy nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz lidera projektu. Przekazywanie ulotek, paszportów jak również dostęp do portalu internetowego dla beneficjentów będzie się odbywał całkowicie nieodpłatnie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konta bankowe partnerów na podstawie wniosków o płatność. Każdy z partnerów zobowiązany jest złożyć wniosek o płatność obejmujący wydatki poniesione tylko i wyłącznie przez siebie. Wnioskodawca złoży swój wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego uwzględniający wydatki poniesione przez siebie (faktury wystawione na Zainteresowanego). Ewentualne dofinansowanie wpłynie na konto bankowe Wnioskodawcy. Pozostali partnerzy swoje wydatki rozliczą własnym wnioskiem o płatność, a ich ewentualne dofinansowanie wpłynie na ich konta bankowe. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Wnioskodawcę w części dotyczącej partnera projektu zgodnie z zestawieniem rzeczowo - finansowym operacji. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie realizowanego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "......", ponieważ nabyte towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl