IPTPP2/443-886/13-4/JS - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wspólnie z gminą inwestycji dotyczącej przebudowy drogi, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-886/13-4/JS Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wspólnie z gminą inwestycji dotyczącej przebudowy drogi, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat X (Wnioskodawca) wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowany jest jako czynny płatnik podatku od towarów i usług od dnia 23 października 2001 r. Jednym z zadań, które realizuje jest Projekt pn.: "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś 3 - Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.1. Rozwój nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Partnerem Wnioskodawcy w realizacji ww. Projektu jest Gmina.

W dniu 30 września 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Gminą dotyczącą współudziału Gminy w odbiorach realizowanych robót oraz przekazywaniu środków dotacji celowej na rzecz Powiatu. W dniu 31 lipca 2013 r. Wnioskodawca podpisał pre-umowę nr... z Województwem o dofinansowanie ww. Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Finansowanie jest następujące: 60% wydatków kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie z EFRR, 40% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny (27,91% środki Powiatu, 12,09% środki Gminy). W kwocie wydatków kwalifikowalnych poza robotami budowlanymi i nadzorem inwestorskim znajdują się również wydatki na opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji projektowej oraz wydatki związane z promocją Projektu.

Projekt realizowany będzie przez Zarząd Dróg Powiatowych. Z uwagi na fakt, że Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu i nie może ubiegać się o dofinansowanie Projektu, beneficjentem jest Wnioskodawca.

Realizacja Projektu:

1. Beneficjentem dofinansowania Projektu jest Wnioskodawca, który występuje z wnioskami o płatność;

2. Środki z EFRR będą wpływały na wydzielony rachunek bankowy Wnioskodawcy i przekazywane na wydzielony rachunek Zarządu Dróg Powiatowych;

3. Faktury za zrealizowane zadanie będą wystawiane przez Wykonawców bezpośrednio dla Zarządu Dróg Powiatowych, który będzie dokonywał płatności dla Wykonawców zgodnie z fakturami.

Projekt obejmuje przebudowę dróg (ulic) powiatowych na terenie miasta o łącznej długości 8,66 km oraz rozbudowę dwóch mostów na rzece. Szczegółowy zakres Projektu:

1. Dokończenie rozbudowy drogi powiatowej...:

* III etap rozbudowy - włączenie do drogi krajowej nr... wraz z odcinkiem jednokierunkowym ulicy...,

* VI etap rozbudowy - ulica... wraz z odcinkiem jednokierunkowym ulicy...;

2. Przebudowa dróg (ulic) powiatowych stanowiących powiązanie miasta z sąsiednimi gminami:

* .

oraz rozbudowa mostu na rzece... w ciągu drogi powiatowej -... i rozbudową mostu na rzece... w ciągu drogi powiatowej -....

Projekt obejmuje następujące roboty budowlane:

* wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni ulic (podbudowy z mieszanek mineralno-bitumicznych, wykonanie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych, warstwa wiążąca i ścieralna),

* budowę zatok autobusowych,

* wykonanie chodników z kostki brukowej betonowej,

* przebudowę mostów,

* usprawnienie systemu odwodnienia,

* wykonanie oświetlenia ulicznego,

* oznakowanie poziome i pionowe.

Okres realizacji przedsięwzięcia obejmuje lata 2008-2014. W latach 2009-2011 wykonano:

1. Przebudowę ulicy... na długości - 0,250 km;

2. Przebudowę ulicy... na długości - 0,410 km wraz z przebudową skrzyżowania;

3. Rozbudowę mostów na ulicy... i...;

4. Dokumentacje projektowe.

Koszty na wykonanie części Projektu zostały poniesione ze środków własnych Wnioskodawcy (przy częściowym udziale Gminy). Koszty te są kosztami kwalifikowalnymi. Płatnikiem faktur był Zarząd Dróg Powiatowych - jednostka organizacyjna Powiatu.

Po zakończeniu realizacji inwestycji wybudowana infrastruktura pozostanie własnością Wnioskodawcy i będzie przez Niego zarządzana i utrzymywana. W imieniu Powiatu utrzymaniem wybudowanej infrastruktury zajmował się będzie Zarząd Dróg Powiatowych - jednostka organizacyjna Powiatu, która została powołana do realizacji zadań Powiatu w zakresie inwestycji drogowych i bieżącego utrzymania dróg powiatowych.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowane ulice będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępnione użytkownikom.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Zarząd Dróg Powiatowych jest biernym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wykonującym wyłącznie czynności zwolnione podmiotowo od VAT (tekst jedn.: decyzji administracyjnych za zajęcie pasa drogowego) i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nałożone zadania ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595) wykonuje przy pomocy swoich jednostek budżetowych. Część z tych jednostek jest czynnym podatnikiem podatku VAT - jednostki te w odpowiednim czasie zarejestrowały się, jako podatnicy podatku i co miesiąc rozliczają się samodzielnie, składając w urzędzie skarbowym deklaracje VAT-7. W związku z tym, Powiat rozlicza podatek VAT odrębnie, nie uwzględniając podatku należnego i naliczonego od czynności realizowanych przez jednostki budżetowe, wśród których znajduje się Zarząd Dróg Powiatowych.

Wnioskodawca wskazał, że jednostki budżetowe Powiatu rozliczają się z tytułu podatku VAT samodzielnie, posługując się nadanym przez urząd skarbowy numerem NIP. Organy podatkowe dotychczas nie kwestionowały tego sposobu rozliczenia - urząd skarbowy przyjmuje bieżące deklaracje jednostek budżetowych, tym samym uznaje je za podatników podatku VAT. Tak więc, kierując się wyrażoną w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej zasadą zaufania do organu podatkowego, należy uznać, że stosowany obecnie przez Powiat i jej jednostki budżetowe system rozliczania podatku VAT jest prawidłowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będący beneficjentem realizującym Projekt "...", będący czynnym podatnikiem podatku VAT, ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą związane z realizacją tego Projektu, jeżeli umowa na dofinansowanie zadania inwestycyjnego została zawarta przez Powiat, zaś realizatorem i płatnikiem zobowiązań wynikających z umowy z wykonawcą będzie jednostka budżetowa Powiatu - Zarząd Dróg Powiatowych, który nie jest płatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595) Powiat jako samorządowa osoba prawna wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Powiat wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. W szczególności funkcjonuje wiele umów cywilnoprawnych oddających majątek Wnioskodawcy w posiadanie zależne (najem, dzierżawa, użyczenie, trwały zarząd) oraz dokonywana jest sprzedaż nieruchomości. Stroną wszystkich umów cywilnoprawnych jest Powiat (jako jednostka posiadająca osobowość prawną), lecz czynności związane z wykonywaniem i obsługą finansową dokonywane są przez Starostwo i inne jednostki organizacyjne. Starostwo Powiatowe jako urząd powołany do obsługi organu powiatu wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż nieruchomości przez Wnioskodawcę oraz świadczenie usług najmu w ramach zawartych umów cywilnoprawnych oraz prowadzi rejestry zakupu i sprzedaży.

Powiat realizuje Projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś 3 - Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.1 - Rozwój nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym oraz rozpoczętą realizację Projektu pn. "...". W dniu 31 lipca 2013 r. Powiat podpisał pre-umowę nr... z Województwem na lata 2007-2013. Projekt obejmuje następujące roboty:

* wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni ulic (podbudowy z mieszanek mineralno-bitumicznych, wykonanie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych, warstwa wiążąca i ścieralna),

* budowa zatok autobusowych,

* wykonanie chodników z kostki brukowej betonowej,

* usprawnienie systemu odwadniania,

* wykonanie oświetlenia ulicznego,

* przebudowa mostów,

* oznakowanie poziome i pionowe.

Wnioskodawca będzie realizował to zadanie za pośrednictwem jednostki budżetowej jakim jest Zarząd Dróg Powiatowych, który posiada zabezpieczone środki w planie finansowym na realizację tego zadania. W wyniku inwestycji powstanie nowa nawierzchnia dróg (ulic), chodnik, zatoki autobusowe, system odwodnienia, przebudowane zostaną mosty, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych. Inwestycja będzie służyć społeczności lokalnej, będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Po zakończeniu inwestycji droga będzie własnością Powiatu. Powiat nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) za korzystanie z drogi. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Rozliczenia w formie faktur dotyczące dofinansowania tego zadania będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych, który nie posiada prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Do ubiegania się o pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego niezbędna jest interpretacja indywidualna w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją ww. zadania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W przypadku realizowanej przez Powiat inwestycji "..." warunek określony w art. 86 ust. 1 nie zostanie zachowany, a więc Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonywania odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r., Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeżeli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma otrzymać dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu inwestycyjnego dotyczącego przebudowy drogi powiatowej wraz z wykonaniem zatok autobusowych, budową chodnika, usprawnieniem systemu odwodnienia, oznakowaniem poziomym i pionowym oraz wykonaniem nowych warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni. Powiat będzie realizował to zadanie przez jednostkę budżetową jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych, który posiada zabezpieczone środki na realizację zadania. Towary i usługi nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dotyczące dofinansowania tego zadania będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych, który nie posiada prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania będzie Zarząd Dróg Powiatowych, na który będą wystawiane faktury.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Powiatu. W sytuacji tej, gdy Wnioskodawca nie dokonuje nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tych faktur.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będą drogi i chodniki, które nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady w odniesieniu do projektu inwestycyjnego dotyczącego przybudowy drogi powiatowej wraz z chodnikiem i odwodnieniem. Tym samym nie będzie miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl tej ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (art. 4 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej. Jednym z zadań, które realizuje jest Projekt pn.: "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś 3 - Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.1. Rozwój nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Partnerem Wnioskodawcy w realizacji ww. Projektu jest Gmina.

W dniu 30 września 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Gminą dotyczącą współudziału Gminy w odbiorach realizowanych robót oraz przekazywaniu środków dotacji celowej na rzecz Powiatu. W dniu 31 lipca 2013 r. Wnioskodawca podpisał pre-umowę nr... z Województwem o dofinansowanie ww. Projektu. Finansowanie jest następujące: 60% wydatków kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie z EFRR, 40% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny (27,91% środki Powiatu, 12,09% środki Gminy). W kwocie wydatków kwalifikowalnych poza robotami budowlanymi i nadzorem inwestorskim znajdują się również wydatki na opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji projektowej oraz wydatki związane z promocją Projektu. Projekt obejmuje przebudowę dróg (ulic) powiatowych na terenie miasta o łącznej długości 8,66 km oraz rozbudowę dwóch mostów na rzece. Okres realizacji przedsięwzięcia obejmuje lata 2008-2014.

Projekt realizowany będzie przez Zarząd Dróg Powiatowych. Z uwagi na fakt, że Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu i nie może ubiegać się o dofinansowanie Projektu, beneficjentem jest Wnioskodawca, który występuje z wnioskami o płatność. Środki z EFRR będą wpływały na wydzielony rachunek bankowy Wnioskodawcy i przekazywane na wydzielony rachunek Zarządu Dróg Powiatowych. Faktury za zrealizowane zadanie będą wystawiane przez Wykonawców bezpośrednio dla Zarządu Dróg Powiatowych, który będzie dokonywał płatności dla Wykonawców zgodnie z fakturami.

Po zakończeniu realizacji inwestycji wybudowana infrastruktura pozostanie własnością Wnioskodawcy i będzie przez Niego zarządzana i utrzymywana. W imieniu Powiatu utrzymaniem wybudowanej infrastruktury zajmował się będzie Zarząd Dróg Powiatowych - jednostka organizacyjna Powiatu, która została powołana do realizacji zadań Powiatu w zakresie inwestycji drogowych i bieżącego utrzymania dróg powiatowych.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowane ulice będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępnione użytkownikom.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że rozlicza podatek VAT odrębnie, nie uwzględniając podatku należnego i naliczonego od czynności realizowanych przez jednostki budżetowe, wśród których znajduje się Zarząd Dróg Powiatowych.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 106e ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie faktury, dokumentujące wydatki poniesione w ramach przedmiotowego Projektu, będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych, zatem na inny podmiot niż Wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Projektu pn.: "..." z faktur, które będą dokumentować poniesione w ramach tego Projektu wydatki, ponieważ Powiat nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. Projektem i nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany wywodzi prawidłowy skutek prawny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl