IPTPP2/443-881/13-4/JS - Zasady stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-881/13-4/JS Zasady stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 stycznia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2013 r., Spółka dokonuje dostaw krajowych (w ramach których towary nie wyjeżdżają z Polski) towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej jako ustawa o VAT, na rzecz prowadzących działalność gospodarczą podmiotów zagranicznych, niezarejestrowanych w Polsce na potrzeby podatku od towarów i usług, będących podatnikami podatku od wartości dodanej (rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o VAT jako podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1.

jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

2.

sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

w jego ocenie podmioty zagraniczne, niezarejestrowane w Polsce dla celów podatku od towarów i usług, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zarejestrowane jednak w kraju siedziby/miejsca zamieszkania dla celów podatku od wartości dodanej, rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego ustawą z dnia 11 marca 2004 r., nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Zainteresowanego takie stanowisko uzasadnia odmienna konstrukcja pojęcia/definicji podatnika w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., jak i w art. 28a ustawy. Artykuł 15 definiuje, w ocenie Wnioskodawcy, pojęcie podatnika na gruncie polskiej ustawy o VAT, rozumiejąc pod tym pojęciem podmioty mające na terytorium Polski siedzibę lub miejsce zamieszkania, a podmioty zagraniczne tylko w takim wypadku, gdy dokonają w Polsce rejestracji dla celów polskiego podatku od towarów i usług.

Z kolei artykuł 28a definiuje, w ocenie Zainteresowanego, pojęcie podatnika dla potrzeb świadczenia usług.

Artykuł ten (art. 28a) wskazuje, iż na potrzeby stosowania rozdziału 3 ustawy - miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Jeśli dla potrzeb stosowania rozdziału 3 ustawy - miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, ustawodawca uznał za konieczne odrębne zdefiniowanie pojęcia podatnika, uznając, iż podatnikiem tym (dla celów świadczenia usług) jest także osoba prawna niebędąca podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej, to znaczy że osoba ta (zarejestrowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej, niezarejestrowana jednak dla celów podatku od towarów i usług), nie mieści się w zakresie art. 15 ustawy o VAT. Inne rozumienie ww. przepisów prowadziłoby do wniosku, iż odrębne zdefiniowanie pojęcia podatnika dla określenia miejsca świadczenia usług jest zbędne.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, uzasadniony jest pogląd, zgodnie z którym podmiot zagraniczny niezarejestrowany w Polsce dla celów podatku od towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zarejestrowany jednak w kraju siedziby/miejsca zamieszkania dla celów podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż może wystąpić sytuacja, że podmioty, na rzecz których Wnioskodawca dokonuje przedmiotowych dostaw towarów, będą podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile podmioty te dokonają rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Pytanie Wnioskodawcy odnosi się jednak do sytuacji, w której podmioty te nie są zarejestrowane w Polsce dla celów podatku od towarów i usług.

4. Przedmiotowe dostawy dotyczą towarów wymienionych w poniższej tabeli:

PKWiU -Opis kodu PKWiU -Towary dostarczane przez Wnioskodawcę -Oznaczenie na fakturach

24.10.31 -Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej -Blacha w kręgach gorącowalcowana o szerokości >= 600 mm -CN

- Blacha w kręgach gorącowalcowana trawiona o szerokości >= 600 mm -CD

- Taśma w kręgach z blachy gorącowalcowanej o szerokości >= 600 mm -NN

- Taśma w kręgach z blachy trawionej gorącowalcowanej o szerokości >= 600 mm -ND

- Arkusze z blachy gorącowalcowanej o szerokości >= 600 mm -LN

- Arkusze z blachy trawionej gorącowalcowanej o szerokości >= 600 mm -LD

24.10.32 -Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej -Blacha w kręgach gorącowalcowana o szerokości < 600 mm -CN

- Blacha w kręgach trawiona gorącowalcowana o szerokości < 600 mm -CD

- Taśma w kręgach z blachy gorącowalcowanej o szerokości < 600 mm -NN

- Taśma w kręgach z blachy trawionej gorącowalcowanej o szerokości < 600 mm -ND

- Arkusze z blachy gorącowalcowanej o szerokości < 600 mm -LN

- Arkusze z blachy trawionej gorącowalcowanej o szerokości < 600 mm -LD

24.10.41 -Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej -Blacha w kręgach zimnowalcowana o szerokości >= 600 mm -CF

- Taśmy w kręgach z blachy zimnowalcowanej o szerokości >= 600 mm -NF

- Arkusze w kręgach z blachy zimnowalcowanej o szerokości >= 600 mm -LF

24.10.51 -Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane -Blacha w kręgach ocynkowana o szerokości >= 600 mm -CZ

- Taśmy w kręgach z blachy ocynkowanej o szerokości >= 600 mm -NZ

- Arkusze w kręgach z blachy ocynkowanej o szerokości >= 600 mm -LZ

24.32.10 -Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości #8804; 600 mm, niepokrywane -Blacha w kręgach zimnowalcowana o szerokości < 600 mm -CF

- Taśmy w kręgach z blachy zimnowalcowanej o szerokości < 600 mm -NF

- Arkusze w kręgach z blachy zimnowalcowanej o szerokości < 600 mm -LF

24.32.20 -Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości #8804; 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane -Blacha w kręgach ocynkowana o szerokości < 600 mm -CZ

- Taśmy w kręgach z blachy ocynkowanej o szerokości < 600 mm -NZ

- Arkusze w kręgach z blachy ocynkowanej o szerokości < 600 mm -LZ

5. Przedmiotowe dostawy nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadkach tych mechanizm odwrotnego obciążenia znajdzie zastosowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Powyższe oznacza, że z zasad określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT można skorzystać, jeżeli dostawcą i nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 są podatnicy VAT, zaś dostarczane towary nie są towarami używanymi w rozumieniu ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zatem zastosowanie wówczas, gdy nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 jest podatnik - podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Nie ma przy tym mowy, czy ma być to wyłącznie podatnik VAT czynny (składający deklaracje) czy może być to też podatnik niezarejestrowany do VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15 ustawy o VAT dotyczy wyłącznie polskich podatników podatku od towarów i usług, wobec czego w sytuacji sprzedaży towarów wymienionych w załączniku 11 na rzecz podatników zagranicznych (niezarejestrowanych w Polsce dla potrzeb VAT) podmioty takie nie są zobowiązane do rozliczenia podatku. W takiej sytuacji sprzedający powinien wystawić fakturę naliczając podatek VAT 23%. Zdaniem Zainteresowanego zamierzeniem Ustawodawcy było bowiem przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku VAT na zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Podmiot zagraniczny, niezarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT, także jeśli prowadzi działalność gospodarczą, jest bowiem podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nie podatnikiem podatku VAT - zgodnie z definicją podatku od wartości dodanej wskazaną w art. 2 pkt 11 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w analizowanej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, mechanizm odwrotnego obciążenia nie znajdzie zastosowania. Wnioskodawca powinien wystawiać faktury naliczając 23% podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy, przez podatek od wartości dodanej rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, czyli w takim przypadku transakcję opodatkowuje nabywający. Przy czym należy zauważyć, że powyższy mechanizm znajduje zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT.

Należy zauważyć, że od 1 października 2013 r. na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027) został rozszerzony katalog towarów objętych tzw. "odwrotnym obciążeniem" o dodatkowe towary z grupy tzw. złomu i niektórych innych odpadów oraz szeroką grupę wyrobów stalowych.

W załączniku nr 11 stanowiącym "Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy", w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2013 r., zostały wymienione m.in. następujące towary:

* w poz. 3 - PKWiU 24.10.31.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej;

* w poz. 4 - PKWiU 24.10.32.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej;

* w poz. 7 - PKWiU 24.10.41.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej;

* w poz. 9 - PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane;

* w poz. 19 - PKWiU 24.32.10.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane;

* w poz. 20 - PKWiU 24.32.20.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur do dnia 31 grudnia 2013 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Jak wynika z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać m.in.: datę jej wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

W myśl § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z opisu sprawy wynika, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2013 r., Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje dostaw krajowych (w ramach których towary nie wyjeżdżają z Polski) towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, na rzecz prowadzących działalność gospodarczą podmiotów zagranicznych, niezarejestrowanych w Polsce na potrzeby podatku od towarów i usług, będących podatnikami podatku od wartości dodanej. Sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Przedmiotowe dostawy dotyczą towarów: wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >=600 mm, ze stali niestopowej (PKWiU 24.10.31), wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej (PKWiU 24.10.32), wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej (PKWiU 24.10.41), wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane (PKWiU 24.10.51), wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości #8804; 600 mm, niepokrywane (PKWiU 24.32.10), wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości #8804; 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane (PKWiU 24.32.20). Przedmiotowe dostawy nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W ocenie Zainteresowanego podmioty zagraniczne, niezarejestrowane w Polsce dla celów podatku od towarów i usług, zarejestrowane jednak w kraju siedziby/miejsca zamieszkania dla celów podatku od wartości dodanej, rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy jako podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego ustawą, nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że pytanie odnosi się do sytuacji, w której podmioty, na rzecz których Wnioskodawca dokonuje przedmiotowych dostaw towarów, nie są zarejestrowane w Polsce dla celów podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zauważyć, że aby zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia muszę zostać spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy oraz dostawy te nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Natomiast podmioty zagraniczne, niezarejestrowane w Polsce na potrzeby podatku VAT, na rzecz których Zainteresowany dokonuje przedmiotowych dostaw, nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Dostawę przedmiotowych towarów należy opodatkować według zasad ogólnych, a podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy tych towarów jest Zainteresowany.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, a w szczególności stawki dla dostawy przedmiotowych towarów, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie braku możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-881/13-5/JS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl