IPTPP2/443-88/12-4/JN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem aparatu rentgenowskiego, sfinansowanego w części ze środków unijnych.
Pismo z dnia 10 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-88/12-4/JN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem aparatu rentgenowskiego, sfinansowanego w części ze środków unijnych.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 marca 2012 r. i z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 marca 2012 r. i z dnia 28 marca 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego, zadanego pytania i kwestie związane z reprezentacją.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Projekt Wnioskodawcy został wyłoniony do dofinansowania ze środków unijnych. Dotyczy zakupu aparatu rentgenowskiego. Tytuł projektu to: "...". Cena łączna zakupu urządzenia to 424 800,00 zł brutto, w tym 33 984,00 zł podatek VAT. Cena obejmuje zestaw rentgenowski wraz z obsługującym go komputerem i drukarką do wydruku wyników. Dofinansowanie unijne wynosi 70% - maksymalnie w przypadku Wnioskodawcy - 297 360 zł.
Ponieważ usługi medyczne są zwolnione z podatku VAT, zatem Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i takie zaświadczenie (wydane przez Urząd Skarbowy) zostało dostarczone do Centrum-firmy obsługującej dofinansowania unijne. Centrum wymaga jednak indywidualnej interpretacji - czy Wnioskodawca ma możliwość zwrotu podatku VAT z faktury wystawionej przez firmę sprzedającą ten sprzęt, choć nie będąc płatnikiem VAT i wobec ustawowego zwolnienia usług medycznych z podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma takiej możliwości.
Wnioskodawca prosi o wystawienie interpretacji indywidualnej - czy VAT jest, w jego przypadku, wydatkiem kwalifikowalnym, a w związku z tym czy ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT związanego z projektem.
Wnioskodawca dodał, że w związku z realizacją innego projektu unijnego uzyskał 4 listopada 2011 r. interpretację indywidualną (IPTPP1/443-890/11-4/MS) dotyczącą możliwości zwrotu podatku VAT z faktury wystawionej przez firmę sprzedającą sprzęt okulistyczny.
W piśmie z dnia 26 marca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupiony towar w ramach wskazanego projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jest wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku wystawione są na Spółkę cywilną.
Wskazany projekt o nazwie "..." oznaczony nr wniosku o dofinansowanie, złożony w konkursie w ramach Działania III.6: Rozwój mikro - i małych przedsiębiorstw, Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 marca 2012 r.).
Czy Wnioskodawca może odzyskać VAT z faktury wystawionej przez sprzedawcę urządzenia związanego z projektem.
Zdaniem Wnioskodawcy, nigdy nie miał i nie ma podstaw prawnych do odzyskania podatku VAT od wystawionych faktur, nie jest płatnikiem VAT, a usługi medyczne są zwolnione od podatku od towarów i usług. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, nie może odzyskać VAT, a VAT jest w jego przypadku wydatkiem kwalifikowalnym oraz nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Projekt Wnioskodawcy wyłoniony do dofinansowania ze środków unijnych w ramach Działania III.6: Rozwój mikro - i małych przedsiębiorstw, Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Dotyczy zakupu aparatu rentgenowskiego. Tytuł projektu to: "...".
Zakup towaru w ramach wskazanego projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jest wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku wystawione są na Spółkę.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupiony towar w ramach wskazanego projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionego towaru do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.