IPTPP2/443-845/11-5/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-845/11-5/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim - 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne organizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim - 9 grudnia 2011 r.) został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne zakupionych u organizatora imprezy w celu dalszej odsprzedaży, w ramach umowy o pośrednictwo w dystrybucji biletów oraz na imprezy kulturalne organizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lutego 2012 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest organizacją wspomagającą instytucje kulturalne, a także - co jakiś czas - sama organizuje widowiska artystyczne oraz imprezy kulturalne i rozrywkowe. Fundacja nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury (vide: rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992 r. - Dz. U. Nr 20, poz. 80). Wnioskodawca zajmuje się również dystrybucją biletów wstępu na imprezy kulturalne organizowane przez inne organizacje.

Zainteresowany wskazał, że mogą zaistnieć następujące metody dystrybucji biletów na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne:

1.

sprzedawane i wydawane są nabywcy bilety zakupione z rabatem bezpośrednio u organizatora danej imprezy w celu dalszej odsprzedaży po cenie nominalnej lub po cenie wyższej od nominalnej (zależnie od postanowień umowy zawartej z dostawcą - organizatorem imprezy),

2.

sprzedawane i wydawane są nabywcy bilety organizatora imprezy, powierzone Wnioskodawcy do dystrybucji na zasadzie umowy o pośrednictwo w ich sprzedaniu, w zamian za prowizję na rzecz Wnioskodawcy,

3.

sprzedawane są bilety na imprezę organizowaną samodzielnie przez Wnioskodawcę, przy czym część z nich jest dystrybuowana za pośrednictwem własnej strony internetowej; w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu najpierw następuje uiszczenie przedpłaty a bilet jest albo doręczany listownie (o ile jest dostatecznie dużo czasu do dnia imprezy), albo też jest wydawany nabywcy w kasie w dniu imprezy (przed wejściem).

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach wyżej wymienionych metod dystrybucji, nabywcami biletów są osoby wymienione w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. za Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej UPTU, a także osoby fizyczne z terenu innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, niebędące zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej; rzadko bilety są sprzedawane na fakturę w ramach krajowej sprzedaży dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie kraju.

W ramach powyżej wymienionych w punktach 1-3 kanałów dystrybucyjnych, sprzedaż biletów następuje przed datą odbycia imprezy lub w dniu/dacie jej przeprowadzenia.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na dystrybucji biletów nabytych od innych organizatorów ww. imprez (biletów zakupionych w celu dalszej odsprzedaży oraz tych przyjętych do sprzedaży na zasadzie umowy pośrednictwa) są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 79.90.39.0 - usługi agencji sprzedających (rezerwujących) bilety na imprezy rekreacyjne, rozrywkowe i sportowe. Natomiast sprzedaż biletów na własne imprezy ma charakter usługi pomocniczej dla usługi głównej, którą jest promocja i organizacja widowisk artystycznych (PKWiU 90.02.12.0).

Sprzedaż krajowa wyżej opisanych biletów wstępu jest opodatkowywana stawką ulgową podatku od towarów i usług w wysokości 8%, stosownie do poz. 182 załącznika nr 3 do UPTU w brzmieniu obowiązującym na dzień opracowania wniosku, natomiast prowizja uzyskana z pośrednictwa w ich sprzedaży (model przedstawiony wyżej w punkcie 2) według stawki podstawowej podatku, tj. 23%, z tym zastrzeżeniem, że obrót osiągnięty z tej ostatniej formy sprzedaży jest ewidencjonowany w kasie rejestrującej pod literą "E" w pełnej wysokości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz widowiska, imprezy kulturalne i rozrywkowe organizowane zarówno przez Fundację jak i przez inne podmioty odbywają się na terenie Polski. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż osoby fizyczne mające miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa we wniosku, nie są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadkach dystrybucji biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne w poszczególnych sytuacjach opisanych w stanie faktycznym wniosku, to jest w przypadku:

* wydania biletu na imprezę organizowaną samodzielnie przez Fundację, w sytuacji gdy sprzedaż jest realizowana przed lub w dniu imprezy bezpośrednio na rzecz krajowych przedsiębiorców będących podatnikami VAT, osób wymienionych w art. 111 ust. 1 UPTU lub osób fizycznych mających miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego UE niebędących podatnikami... (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2),

* otrzymania wpłaty od krajowego przedsiębiorcy będącego podatnikiem VAT, osoby wymienionej w art. 111 ust. 1 UPTU lub od osoby fizycznej mającej miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego UE niebędącej podatnikiem na poczet zapłaty za bilet wstępu na imprezę organizowaną samodzielnie przez Fundację, który to bilet zostanie nabywcy doręczony listownie po otrzymaniu przedpłaty przez Fundację lub wydany nabywcy dopiero w dniu imprezy... (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 29 lutego 2012 r.), zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UPTU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W myśl art. 7 ust. 1 UPTU, przez dostawę towarów rozumie się - co do zasady - przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel. Według definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 6 UPTU za towary uważa się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 UPTU (por. art. 8 ust. 1). Stosownie do art. 5a UPTU "Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne". Zważywszy na powyższe Wnioskodawca uważa, iż konstytutywnym elementem usługi jest świadczenie.

Przepisy UPTU nie definiują pojęcia "bilet". W znaczeniu potocznym, "bilet" to "kartonik z odpowiednim nadrukiem, uprawniający posiadacza do wejścia gdzieś lub do określonej usługi" (źródło: Słownik języka polskiego, wersja elektroniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, www.pwn.pl - listopad, 2011 r.). W świetle przywołanych wyżej przepisów UPTU i znaczenia potocznego, bilet nie jest ani rzeczą czy formą energii, a więc nie jest towarem, jak też nie stanowi świadczenia usługi. W istocie - zgodnie z rozumieniem potocznym - uprawnia do wejścia gdzieś lub do otrzymania określonej usługi.

Zgodnie z art. 19 UPTU:

1.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 (...)

4.

Jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

5.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktury za częściowe wykonanie usługi (...).

11.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części."

Ustawodawca nie zamieścił w UPTU definicji pojęć: przedpłata, zaliczka, zadatek, rata. Według Słownika języka polskiego, wersja elektroniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. - www.pwn.pl listopad 2011 r., pojęcia te oznaczają odpowiednio: "przedpłata - określona suma pieniężna, stanowiąca część ceny towaru, wypłacana z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie", "zaliczka - część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności", "zadatek - 1. część wpłacana z góry jako gwarancja dotrzymania umowy", "rata - część należności pieniężnej płatna w oznaczonym terminie".

Zgodnie z ww. Słownikiem przedpłata dotyczy ceny za towar a nie za usługę, zważywszy na brzmienie przepisu zawartego w art. 19 ust. 11 UPTU, przedpłaty, zaliczki, zadatki względnie raty, stanowią de facto wpłatę a conto należności sprzedawcy (dostawcy) za przyszłą dostawę towarów lub za usługę, która zostanie w przyszłości wykonana.

W piśmiennictwie oraz w orzecznictwie sądowym, zapadłym tak w oparciu o Szóstą Dyrektywę Rady z dnia 17 maja 1977 r. (77/388/EWG), jak i już pod rządami Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r., wskazuje się na kilka okoliczności, jakie muszą równocześnie zostać spełnione, aby wpłata została uznana za przedpłatę, zaliczkę, zadatek czy ratę. Podnosi się w szczególności następujące przesłanki:

a.

jednoznaczne określenie przyszłej transakcji co do rodzaju (powinny być znane cechy identyfikujące towar lub usługę),

b.

dokładne skonkretyzowanie przyszłego świadczenia (miejsce, stawka podatku),

c.

dokonanie zapłaty na poczet oznaczonej transakcji,

d.

przekonanie stron o braku intencji do zmiany świadczenia w przyszłości w momencie dokonywania wpłaty zaliczki (por. wyrok ETS z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd. Goldsborough Development Ltd. przeciwko Commisioners of Customs Excise; wyrok NSA z dnia 28 lipca 2009 r. w sprawie o sygn. akt. I FSK 932/08; interpretacja indywidualna nr PP/443-45/06 wydana przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 8 sierpnia 2006 r.; interpretacja indywidulana nr IPPP1-443-1468/08-3/JF wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 13 października 2008 r.; interpretacja indywidualna nr IPPP2-443-640/10-4/AK wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 listopada 2010 r.).

Stosownie do art. 111 UPTU "Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących." (...)"Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 3-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku od nabywcy (...)." (vide: art. 29 ust. 1 UPTU).

W myśl przepisu par. 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ustępu 7 powołanego paragrafu. Ten z kolei statuuje, że "Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powołując się na przywołane przepisy, Wnioskodawca uważa, że w przypadku dystrybucji biletów uprawniających do wstępu na imprezę organizowaną przez Fundację, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje:

a.

w trybie art. 19 ust. 11 UPTU i w zw. z art. 28g ust. 1 UPTU w chwili otrzymania ceny za bilet, jeżeli jej wpływ następuje przed rozpoczęciem imprezy; równocześnie lub przed wydaniem biletu,

b.

w trybie art. 19 ust. 1 UPTU i w zw. z art. 28g ust. 2 UPTU z chwilą wydania biletu, jeżeli następuje to w dniu rozpoczęcia wykonywania imprezy.

Powstanie obowiązku podatkowego nie jest uzależnione od tego, komu ten bilet jest sprzedawany.

Powyższe poglądy Fundacji podziela częściowo indywidualna interpretacja o sygn. IPPP2/443-170/11/MM z dnia 20 kwietnia 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy.

Regulacje dotyczące momentu postania obowiązku podatkowego ustawodawca zawarł w treści art. 19 ustawy. W ust. 1 powołanego artykułu zawarto ogólną zasadę, w myśl której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z kolei w ust. 4 tego artykułu wskazano, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5 ustawy).

Jednak od tej zasady przewidziano szereg wyjątków, określających w sposób odmienny szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest organizacją wspomagającą instytucje kulturalne, a także sama organizuje widowiska artystyczne oraz imprezy kulturalne i rozrywkowe. Wnioskodawca zajmuje się również dystrybucją biletów wstępu na imprezy kulturalne organizowane przez inne organizacje. Zainteresowany wskazał, że mogą zaistnieć następujące metody dystrybucji biletów na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne: sprzedawane są bilety na imprezę organizowaną samodzielnie przez Wnioskodawcę, przy czym część z nich jest dystrybuowana za pośrednictwem własnej strony internetowej; w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu najpierw następuje uiszczenie przedpłaty a bilet jest albo doręczany listownie (o ile jest dostatecznie dużo czasu do dnia imprezy), albo też jest wydawany nabywcy w kasie w dniu imprezy (przed wejściem).

Zainteresowany wskazał, iż w ramach wymienionych metod dystrybucji, nabywcami biletów są osoby wymienione w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a także osoby fizyczne z terenu innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, niebędące zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej, które jak wskazał Wnioskodawca nie są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy.

Wnioskodawca podkreślił również, że rzadko bilety są sprzedawane na fakturę w ramach krajowej sprzedaży dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie kraju. W ramach wymienionych kanałów dystrybucyjnych, sprzedaż biletów następuje przed datą odbycia imprezy lub w dniu/dacie jej przeprowadzenia. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na dystrybucji biletów nabytych od innych organizatorów imprez (biletów zakupionych w celu dalszej odsprzedaży oraz tych przyjętych do sprzedaży na zasadzie umowy pośrednictwa) są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 79.90.39.0 - usługi agencji sprzedających (rezerwujących) bilety na imprezy rekreacyjne, rozrywkowe i sportowe. Natomiast sprzedaż biletów na własne imprezy ma charakter usługi pomocniczej dla usługi głównej, którą jest promocja i organizacja widowisk artystycznych (PKWiU 90.02.12.0). Przedmiotowe widowiska, imprezy kulturalne i rozrywkowe organizowane zarówno przez Fundację jak i przez inne podmioty odbywają się na terenie Polski.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii związanej z momentem, w którym powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne organizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę w przypadku sprzedaży biletu przed lub w dniu imprezy oraz otrzymania przedpłaty za bilet.

Odnosząc się do powyższego warto tutaj zauważyć, że bilet jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do skorzystania z określonej usługi. Jest znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że okaziciel albo osoba imiennie wskazana posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez przedsiębiorcę posługującego się biletem. Bilet jest dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że sprzedaż biletu jest sprzedażą usługi (prawa) wstępu na imprezę.

Mając jednocześnie na uwadze, iż wśród klientów są m.in. osoby fizyczne mające miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest miejsce świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

I tak, w myśl art. 28a ustawy na potrzeby stosowania Rozdziału 3 w Dziale V ustawy:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Natomiast w przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usług, stosownie do art. 28c ust. 1 ustawy jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Według art. 28c ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, w przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, w myśl art. 28g ust. 1 ustawy, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Według ust. 2 cyt. artykułu, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Odnosząc wyżej przytoczone przepisy do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, należy zaznaczyć, iż przedmiotowe usługi sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne na rzecz osób fizycznych, jak wskazał Wnioskodawca - niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, mających miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski i tym samym obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstaje w Polsce.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży biletów na imprezę organizowaną samodzielnie przez Fundację, w sytuacji gdy sprzedaż ta jest realizowana przed lub w dniu imprezy bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych lub osób fizycznych mających miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niebędących podatnikami w myśl art. 28a ustawy, obowiązek podatkowy powstaje stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy - z chwilą wykonania usługi (sprzedaży biletów).

W przypadku zaś dystrybucji ww. biletów na rzecz krajowych przedsiębiorców będących podatnikami VAT, które to wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Natomiast w sytuacji otrzymania przedpłaty przed wykonaniem usługi sprzedaży biletów na imprezę kulturalną organizowaną przez Wnioskodawcę, realizowanej na rzecz krajowych przedsiębiorców będących podatnikami VAT, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych lub osób fizycznych mających miejsce stałego zamieszkania na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niebędących podatnikami w myśl art. 28a ustawy, doręczonych następnie listownie lub wydanych nabywcy w dniu imprezy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w myśl art. 19 ust. 11 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tej przedpłaty w tej części.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe. Zdaniem bowiem Wnioskodawcy dla momentu powstania obowiązku podatkowego w przedmiotowej sprawie, oprócz przepisów art. 19 ustawy mają także znaczenie przepisy art. 28g ustawy, a ponadto powstanie obowiązku podatkowego nie jest uzależnione od tego, komu ten bilet jest sprzedawany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne organizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę. Natomiast w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży biletów wstępu na imprezy kulturalne i rozrywkowe oraz widowiska artystyczne zakupionych u organizatora imprezy w celu dalszej odsprzedaży oraz w ramach umowy o pośrednictwo w dystrybucji biletów, została wydana interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-845/11-4/KW.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo należy wskazać, iż powołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 111 ustawy oraz § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), nie regulują kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, tym samym w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl