IPTPP2/443-841/14-6/JS - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-841/14-6/JS Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014 r. (data wpływu 7 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 stycznia 2015 r. (data wpływu 19 stycznia 2015 r.) oraz 2 lutego 2015 r. (data wpływu 3 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 16 stycznia 2015 r. oraz 2 lutego 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik - sp. z o.o. (Wnioskodawca) jest posiadającą osobowość prawną jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (Województwo - 81,43% kapitału zakładowego, Politechnika - 18,57% kapitału zakładowego). Celem statutowym Spółki jest:

1.

prowadzenie działań w zakresie:

* promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

* działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,

* działań w zakresie integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; zarówno w formie odpłatnej jak i nieodpłatnej, przy ich organizacyjnym i rachunkowym wyodrębnieniu,

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

* ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

* oświaty i wychowania;

2.

realizacja zadań publicznych w zakresie:

* pobudzenie aktywności gospodarczej w sferze nowych technologii i innowacji, realizacja strategii regionalnej w tym zakresie,

* ukierunkowanie i skoncentrowanie wysiłków podmiotów lokalnych pracujących w zakresie nowych technologii lub zainteresowania ich wspieraniem (jednostki nauko-badawcze, samorząd terytorialny, lokalne urzędy i instytucje rządowe, samorząd gospodarczy i podmioty wspierające przedsiębiorczość, komercyjne podmioty gospodarcze),

* wspieranie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w zakresie ich konkurencyjności (dostęp do systemów informacji, doradztwa technologiczne),

* wspieranie samorządu lokalnego w zakresie nowoczesnych form inwestowania - Wnioskodawca będzie współpracować z samorządem także w sferze procesów innowacyjno-wdrożeniowych dotyczących np. wojewódzkich i lokalnych inwestycjach ekologicznych, inwestycji w zakresie niekonwencjonalnych źródeł energii itp.,

* modernizację i restrukturyzację tradycyjnych sektorów gospodarki regionu,

* pozyskiwanie wsparcia dla regionu ze strony instytucji zagranicznych, międzynarodowych, rządowych i pozarządowych o zasięgu ogólnokrajowym, statutowo zajmującymi się i wspierającymi finansowo i technicznie rozwój technologiczny i innowacyjność,

* współpraca międzynarodowa w tworzeniu nowych form produkujących w oparciu o nowoczesną technologię z udziałem kapitałowym Wnioskodawcy w firmach,

* współpraca z sektorem bankowym i funduszami inwestycyjnymi przy realizowaniu konkretnych projektów,

* formułowanie oczekiwać przemysłu lokalnego wobec nauki, pośredniczenie w przekazywaniu informacji pomiędzy przemysłem a placówkami badawczo-wdrożeniowymi,

* wymiana doświadczeń, organizowanie spotkań, dyskusji, seminariów poświęconych tematyce współpracy nauki z gospodarką, działalność promocyjna, wydawnicza i informacyjna,

* wspieranie i obsługa firm i jednostek badawczych w zakresie ochrony własności intelektualnej, propagowanie wiedzy technicznej i innowacyjnej poprzez organizowanie szkoleń i doradztwo.

Działalność statutowa wskazana powyżej finansowana jest z dotacji unijnych, które pokrywają wyłącznie koszty związane z projektami realizowanymi przez Spółkę, a dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (PARP, WUP, MF) wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w następujących formach:

a.

w formie płatności ze środków europejskich,

b.

w formie dotacji celowych z budżetu krajowego.

Spółka nie otrzymuje więc wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu w postaci dotacji. Działalność statutowa Spółki współfinansowana z projektów unijnych nie może przynosić zysku. Działalność statutowa opisana powyżej nie stanowi więc obrotu będącego podstawą opodatkowania w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.). Obok działalności statutowej Spółka prowadzi równolegle działalność komercyjną stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.).

Wnioskodawca planuje nabycie towarów i usług związanych z realizacją przez Spółkę przedsięwzięcia udostępnienia budynku w ramach realizacji projektu pn. "..." przeznaczonego do prowadzenia statutowej działalności niekomercyjnej.

Dom autonomiczny służyć będzie dalszym projektom badawczym, testowaniu nowych rozwiązań energetycznych oraz będzie też obiektem pokazowym w ramach prowadzonej przez spółkę działalności statutowej, która to działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.). W związku z tym Spółce nie będzie przysługiwało w tym zakresie prawo odliczenia podatku VAT naliczanego przy realizacji przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji budowy domu będzie współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 2.1 "Rozwój innowacji, wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora #8243;badania i rozwój#8243;".

Istotnym elementem budżetu projektu wpływającym na kwotę przyznanego dofinansowania jest prawo odliczenia podatku VAT (23%) naliczanego przy realizacji inwestycji budowy domu, wówczas kwota podatku VAT jest kosztem kwalifikowalnym projektu, który można objąć wnioskiem o współfinansowanie. W przypadku, gdyby Spółka posiadała prawo odliczenia podatku VAT naliczanego przy realizacji przedsięwzięcia budowy domu, wówczas kwota podatku VAT nie byłaby kosztem kwalifikowalnym i nie można by jej objąć wnioskiem o współfinansowanie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyć tak czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (usługi kształcenia zawodowego, usługi świadczone przez jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym) jak też niepodlegające opodatkowaniu (działalność statutowa Spółki, szczegółowo opisana we wniosku ORD-IN, niestanowiąca obrotu będącego podstawą opodatkowania w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2015 r.).

Czy Spółka ma prawo w świetle art. 86 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2015 r.), nie przysługuje prawo w świetle art. 86 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia budowy domu, który wykorzystywany będzie jedynie do działalności statutowej, niestanowiącej obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.). W związku z powyższym VAT będzie w tym przypadku kosztem kwalifikowalnym w opisanym we wniosku projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest posiadającą osobowość prawną jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (Województwo - 81,43% kapitału zakładowego, Politechnika - 18,57% kapitału zakładowego). Celem statutowym Spółki jest prowadzenie działań w zakresie m.in. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, działań w zakresie integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, oświaty i wychowania; realizacja zadań publicznych w zakresie m.in. pobudzenie aktywności gospodarczej w sferze nowych technologii i innowacji, realizacja strategii regionalnej w tym zakresie, wspieranie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w zakresie ich konkurencyjności, wspieranie samorządu lokalnego w zakresie nowoczesnych form inwestowania - Wnioskodawca będzie współpracować z samorządem także w sferze procesów innowacyjno-wdrożeniowych dotyczących np. wojewódzkich i lokalnych inwestycjach ekologicznych, inwestycji w zakresie niekonwencjonalnych źródeł energii itp., modernizację i restrukturyzację tradycyjnych sektorów gospodarki regionu, pozyskiwanie wsparcia dla regionu ze strony instytucji zagranicznych, międzynarodowych, rządowych i pozarządowych o zasięgu ogólnokrajowym, statutowo zajmującymi się i wspierającymi finansowo i technicznie rozwój technologiczny i innowacyjność, współpraca międzynarodowa w tworzeniu nowych form produkujących w oparciu o nowoczesną technologię z udziałem kapitałowym Wnioskodawcy w firmach, współpraca z sektorem bankowym i funduszami inwestycyjnymi przy realizowaniu konkretnych projektów, pośredniczenie w przekazywaniu informacji pomiędzy przemysłem a placówkami badawczo-wdrożeniowymi, działalność promocyjna, wydawnicza i informacyjna, wspieranie i obsługa firm i jednostek badawczych w zakresie ochrony własności intelektualnej, propagowanie wiedzy technicznej i innowacyjnej poprzez organizowanie szkoleń i doradztwo.

Działalność statutowa wskazana powyżej finansowana jest z dotacji unijnych, które pokrywają wyłącznie koszty związane z projektami realizowanymi przez Spółkę, a dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (PARP, WUP, MF) wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w następujących formach: w formie płatności ze środków europejskich, w formie dotacji celowych z budżetu krajowego. Spółka nie otrzymuje więc wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu w postaci dotacji. Działalność statutowa Spółki współfinansowana z projektów unijnych nie może przynosić zysku. Działalność statutowa opisana powyżej nie stanowi więc obrotu będącego podstawą opodatkowania w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Obok działalności statutowej Spółka prowadzi równolegle działalność komercyjną stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle przepisów ww. ustawy.

Wnioskodawca planuje nabycie towarów i usług związanych z realizacją przez Spółkę przedsięwzięcia udostępnienia budynku w ramach realizacji projektu pn. "..." przeznaczonego do prowadzenia statutowej działalności niekomercyjnej. Dom autonomiczny służyć będzie dalszym projektom badawczym, testowaniu nowych rozwiązań energetycznych oraz będzie też obiektem pokazowym w ramach prowadzonej przez spółkę działalności statutowej, która to działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym Spółce nie będzie przysługiwało w tym zakresie prawo odliczenia podatku VAT naliczanego przy realizacji przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji budowy domu będzie współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 2.1 "Rozwój innowacji, wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora #8243;badania i rozwój#8243;".

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyć tak czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (usługi kształcenia zawodowego, usługi świadczone przez jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym) jak też niepodlegające opodatkowaniu (wyżej opisana działalność statutowa Spółki, niestanowiąca obrotu będącego podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku od towarów i usług). Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Spółkę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl