IPTPP2/443-830/11-4/KW - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-830/11-4/KW Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz przeformułowanie zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 24 lutego 2012 r.)

Celem działalności Stowarzyszenia jest w szczególności: wspieranie wszechstronnego rozwoju działań kulturalno - oświatowych i historycznych, kultury fizycznej i sportu poprzez wspierania rozwoju edukacji, działania w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych, działania przyczyniające się do powstania orkiestry wraz z jej doposażeniem.

Wnioskodawca w dniu 10 stycznia 2011 r. podpisał umowę z samorządem województwa o przyznaniu pomocy nr na operację z zakresu Małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W związku z realizacją celów, Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Celem realizacji operacji są działania, które będą wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych polegających na utworzeniu orkiestry dętej. Operacja umożliwi rozwój tożsamości społeczności lokalnej, jak też zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru.

W ramach realizacji operacji wykonane zostaną następujące zadania:

* warsztaty muzyczne dla dzieci i młodzieży (120 godz.),

* warsztaty lokalne -1 warsztat,

* warsztaty regionalne - 1 warsztat,

* wydanie repertuaru muzycznego - 100 szt.

Całkowity koszt operacji wynosi:. złotych

Koszty kwalifikowalne operacji:. złotych

Kwota dofinansowania realizacji operacji:..złotych.

Na koszty operacji składają się: zakup usług szkoleniowych, wyżywienie uczestników warsztatu, warsztaty lokalne (transport, wyżywienie), warsztaty regionalne (transport, wyżywienie), zakup usług księgowych, wydanie repertuaru muzycznego.

Udział w warsztatach muzycznych oraz lokalnych i regionalnych będzie nieodpłatny dla wszystkich uczestników. Docelowo w warsztatach udział weźmie ok. 15 osób.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione na realizację projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą jednak jej nie wykonuje oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1. Mając powyższe na uwadze brak jest podstaw do odzyskania podatku VAT w projekcie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Zgodnie z wnioskiem o płatność jeśli Stowarzyszenie zalicza do kosztów kwalifikowalnych VAT ma obowiązek wystąpić do organu upoważnionego przez ministra finansów o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Po zakończeniu zadań ewentualne efekty przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ani nie będą udostępniane odpłatnie. Zakupione towary i usługi będą stanowiły własność Stowarzyszenia wzbogacając potencjał administracyjny i majątek trwały.

Wszystkie faktury jak również rachunki związane z realizacją operacji wystawiane są wyłącznie na Stowarzyszenie. Wnioskodawca nie przedkłada jak też nie opłaca żadnych innych faktur, które wystawione są na innych podmiot. Zawsze nabywcą jest Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 lutego 2012 r.)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanych zadań.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku rejestracji w urzędzie skarbowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy, działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do swoich spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z artykułem 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 120 ust. 17 i 19 oraz artykułu 124.

Stosowanie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych od podatnika. Na mocy ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o którym mowa w ust. 2 bez względu na cel rezultatu takiej działalności.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem mającym na celu zapewnienie sprawnego i efektywnego funkcjonowania LGD oraz aktywizacją mieszkańców obszaru na którym będzie realizowana LSR.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację pt. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, oś 4 Leader, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

W ramach projektu Stowarzyszenie zorganizuje warsztaty muzyczne, lokalne i regionalne promującego lokalną twórczość artystyczną. Udział w warsztatach będzie nieodpłatny dla wszystkich uczestników.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wskazano, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej pomimo posiadania wpisu o prowadzeniu działalności gospodarczej. Stowarzyszenie ma możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, a dochody otrzymane z tego tytułu przeznaczać na cele statutowe. Jednak do obecnej chwili nie rozpoczęto wykonywania działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pt. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Celem działalności Stowarzyszenia jest w szczególności: wspieranie wszechstronnego rozwoju działań kulturalno - oświatowych i historycznych, kultury fizycznej i sportu poprzez wspierania rozwoju edukacji, działania w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych, działania przyczyniające się do powstania orkiestry wraz z jej doposażeniem.

Wnioskodawca w dniu 10 stycznia 2011 r. podpisał umowę o przyznaniu pomocy na operację z zakresu Małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. W związku z realizacją celów, Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu pn. "...". Celem realizacji operacji są działania, które będą wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych polegających na utworzeniu orkiestry dętej. Przedmiotowa operacja umożliwi rozwój tożsamości społeczności lokalnej, jak też zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru. Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wydatki poniesione na realizację projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Wszystkie faktury jak również rachunki związane z realizacją operacji wystawiane są wyłącznie na Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w związku z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl