IPTPP2/443-828/11-9/PR - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez gminę usług związanych z prowadzeniem cmentarza komunalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-828/11-9/PR Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez gminę usług związanych z prowadzeniem cmentarza komunalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) oraz 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego. W pismach z dnia 10 lutego 2012 r. oraz 24 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego oraz doprecyzował zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego.

Na przedmiotowym cmentarzu Gmina wykonuje usługi (dalej: usługi cmentarzy), za które pobiera ustalone kwoty wynagrodzenia, m.in. z tytułu opłat za:

* przyjęcie pochówku,

* przedłużenie rezerwacji grobu, miejsca pod grób lub mogiły na urny za każdy rok,

* zezwolenie na obiekty naziemne stałe,

* zezwolenie na budowę grobu murowanego,

* korzystanie z kaplicy cmentarnej.

Gmina dokumentuje powyższe usługi fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.

Powyższe usługi są świadczone przez Gminę przy administracyjnym wsparciu zarządcy, działającego na podstawie stosownej umowy, określającej, iż w zakresie jego obowiązków jest m.in. prowadzenie ewidencji grobów i rozmieszczanie kwater na cmentarzu, obsługa w imieniu i na rzecz Gminy kasy fiskalnej, pobieranie i ewidencjonowanie opłat i przekazywanie ich do Gminy, wystawiania w imieniu i na rzecz Gminy faktur, etc.

Wszelkie podejmowane przez zarządcę w powyższym zakresie czynności wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego zarówno na wystawianych fakturach VAT i/lub paragonach za świadczenie analizowanych usług cmentarzy, jak i otrzymywanych fakturach VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z cmentarzem, odpowiednio jako sprzedawca/nabywca wskazana jest Gmina.

Zatem jak wskazano powyżej, to Gmina, z tytułu pobieranych opłat/wynagrodzenia za świadczenie usług, wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza na rachunek urzędu skarbowego VAT należny.

W związku z wykonywaniem powyższych usług cmentarzy Gmina ponosi określone wydatki ściśle związane z cmentarzem, w tym m.in. opłaty za media, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, pielęgnacja zieleni, rozbudowa cmentarza w celu powiększenia liczby miejsc pochówku, usługi zarządcy.

Wskazane powyżej wydatki udokumentowane są każdorazowo fakturami ze strony zewnętrznych dostawców usług/towarów. Gmina podkreśla, iż wskazane wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych, etc.

W piśmie z dnia 24 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż działania prowadzone na terenie cmentarzy komunalnych należą do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednocześnie kwestia ta została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż świadczenie usług cmentarzy odbywa się w oparciu o umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a odbiorcami przedmiotowych usług. Gmina jest stroną umów cywilnoprawnych na świadczenie tych usług. W odniesieniu do umów cywilnoprawnych na świadczenie usług realizowanych na rzecz Gminy przez kontrahentów zewnętrznych, tj. m.in. umów na dostawę mediów, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystość, wywóz śmieci, pielęgnację zieleni, rozbudowę cmentarza Gmina także będzie stroną odpowiednich umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż usługi cmentarzy, za które Gmina pobiera wynagrodzenie, nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług.

Gmina podkreśla, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług cmentarzy, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-510/09/ES, Dyrektor stwierdził, iż jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę (zarówno sprzedaż grobowców w ramach usługi pogrzebowej jak i wyprzedzająco za życia kupującego, z terminem wykupu pochówku bliżej nieokreślonym) zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03.1, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Podobne stanowisko ten sam Dyrektor zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2008 r., sygn. IBPP1/443-873/08/ES, w myśl której "prawidłowe będzie zastosowanie stawki 7%, przy czynności sprzedaży piwnic pod grób podwójny lub pojedynczy w ramach usługi pogrzebowej, a także wyprzedzająco za życia kupującego z terminem pochówku bliżej nieokreślonym, sklasyfikowanej do PKWiU 93.03.1".

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. IBPP1/443-1799/08/BM. W przedmiotowym piśmie Dyrektor odniósł się do świadczonych przez Gminę usług związanych z zarządzaniem cmentarzami, za które pobierane są stosowne opłaty (m.in. za miejsce na cmentarzu, wykop dołu pod grób, zasypanie i uformowanie nagrobka, demontaż pomnika czy korzystanie z domu przedpogrzebowego), sklasyfikowanych do grupy PKWiU 93.03, tj. "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczonych łącznie z trumną lub urną". W myśl przedmiotowej interpretacji: "Jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03 to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT."

Na marginesie Gmina nadmienia, iż zamiarem Gminy, w ramach niniejszego wniosku, nie jest uzyskanie informacji co do właściwej stawki VAT w odniesieniu do świadczonych przez nią usług cmentarzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 118, poz. 687), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego.

Na przedmiotowym cmentarzu Gmina wykonuje usługi (dalej: usługi cmentarzy), za które pobiera ustalone kwoty wynagrodzenia, m.in. z tytułu opłat za:

* przyjęcie pochówku,

* przedłużenie rezerwacji grobu, miejsca pod grób lub mogiły na urny za każdy rok,

* zezwolenie na obiekty naziemne stałe,

* zezwolenie na budowę grobu murowanego,

* korzystanie z kaplicy cmentarnej.

Gmina dokumentuje powyższe usługi fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny. Powyższe usługi są świadczone przez Gminę przy administracyjnym wsparciu zarządcy, działającego na podstawie stosownej umowy, określającej, iż w zakresie jego obowiązków jest m.in. prowadzenie ewidencji grobów i rozmieszczanie kwater na cmentarzu, obsługa w imieniu i na rzecz Gminy kasy fiskalnej, pobieranie i ewidencjonowanie opłat i przekazywanie ich do Gminy, wystawiania w imieniu i na rzecz Gminy faktur. Wnioskodawca wskazał, iż działania prowadzone na terenie cmentarzy komunalnych należą do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednocześnie kwestia ta została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż świadczenie usług cmentarzy odbywa się w oparciu o umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a odbiorcami przedmiotowych usług. Gmina jest stroną umów cywilnoprawnych na świadczenie tych usług.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanych czynności będzie działał jako podatnik podatku VAT, a wykonywane przez niego czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, świadczone przez Gminę usługi cmentarzy będą stanowić czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy. Natomiast dla wniosku w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr IPTPP2/443-828/11-10/PR, zaś kwestia w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy została rozstrzygnięta interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-828/11-7/PR, natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego - interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-828/11-8/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70,45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl