IPTPP2/443-828/11-8/PR - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami prowadzenia cmentarza komunalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-828/11-8/PR Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami prowadzenia cmentarza komunalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) oraz 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego. W pismach z dnia 10 lutego 2012 r. oraz 24 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego oraz doprecyzował stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego.

Na przedmiotowym cmentarzu Gmina wykonuje usługi (dalej: usługi cmentarzy), za które pobiera ustalone kwoty wynagrodzenia, m.in. z tytułu opłat za:

* przyjęcie pochówku,

* przedłużenie rezerwacji grobu, miejsca pod grób lub mogiły na urny za każdy rok,

* zezwolenie na obiekty naziemne stałe,

* zezwolenie na budowę grobu murowanego,

* korzystanie z kaplicy cmentarnej.

Gmina dokumentuje powyższe usługi fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.

Powyższe usługi są świadczone przez Gminę przy administracyjnym wsparciu zarządcy, działającego na podstawie stosownej umowy, określającej, iż w zakresie jego obowiązków jest m.in. prowadzenie ewidencji grobów i rozmieszczanie kwater na cmentarzu, obsługa w imieniu i na rzecz Gminy kasy fiskalnej, pobieranie i ewidencjonowanie opłat i przekazywanie ich do Gminy, wystawiania w imieniu i na rzecz Gminy faktur, etc.

Wszelkie podejmowane przez zarządcę w powyższym zakresie czynności wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego zarówno na wystawianych fakturach VAT i/lub paragonach za świadczenie analizowanych usług cmentarzy, jak i otrzymywanych fakturach VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z cmentarzem, odpowiednio jako sprzedawca/nabywca wskazana jest Gmina.

Zatem jak wskazano powyżej, to Gmina, z tytułu pobieranych opłat/wynagrodzenia za świadczenie usług, wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza na rachunek urzędu skarbowego VAT należny.

W związku z wykonywaniem powyższych usług cmentarzy Gmina ponosi określone wydatki ściśle związane z cmentarzem, w tym m.in. opłaty za media, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, pielęgnacja zieleni, rozbudowa cmentarza w celu powiększenia liczby miejsc pochówku, usługi zarządcy.

Wskazane powyżej wydatki udokumentowane są każdorazowo fakturami ze strony zewnętrznych dostawców usług/towarów. Gmina podkreśla, iż wskazane wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych, etc.

W piśmie z dnia 24 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż działania prowadzone na terenie cmentarzy komunalnych należą do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednocześnie kwestia ta została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż świadczenie usług cmentarzy odbywa się w oparciu o umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a odbiorcami przedmiotowych usług. Gmina jest stroną umów cywilnoprawnych na świadczenie tych usług. W odniesieniu do umów cywilnoprawnych na świadczenie usług realizowanych na rzecz Gminy przez kontrahentów zewnętrznych, tj. m.in. umów na dostawę mediów, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystość, wywoź śmieci, pielęgnację zieleni, rozbudowę cmentarza Gmina także będzie stroną odpowiednich umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzem komunalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków, związanych z cmentarzem komunalnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą, towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy (i) w ramach świadczonych przez Gminę usług cmentarzy, powinna być ona uznawana za podatnika VAT oraz (ii) świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług cmentarzy.

Konsekwentnie, zdaniem Gminy, wskazane powyżej przesłanki są w analizowanym przypadku spełnione i tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzem komunalnym.

Gmina podkreśla, iż w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wskazanych powyżej wydatków jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarzy.

Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub bardzo utrudnione. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić, iż osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu niezadbanym, brudnym, dziko zarośniętym zielenią, etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w innych gminach. Nie można również odpłatnie udostępniać miejsc pochówku na cmentarzu, na którym nie ma już miejsca - trzeba odpowiednio powiększyć jego powierzchnię.

Przedstawione przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, Dyrektor stwierdził, iż: "Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2007 r. prowadzi budowę cmentarza komunalnego. Prace budowlane polegały na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb. Wydatki na realizację tej inwestycji pokryto w całości środkami gminnego budżetu. W chwili obecnej oddano do użytku część cmentarza. Za udostępnienie miejsca do pochówku i grobowca pobierana jest opłata objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją".

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1328/10-2/MP, w której Dyrektor, odnosząc się do wynagrodzenia wypłacanego przez Gminę na rzecz zarządcy cmentarza, stwierdził, iż: "Wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu administrowania zarządzania cmentarzem ustalone zostało na kwotę ryczałtu miesięcznego, płatne po przedłożeniu u Wnioskodawcy faktury. W treści faktury Wykonawca w nazwie usługi podaje: " Administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego PKWiU 93.30" (stawka podatku VAT 7%). Opłaty za usługi cmentarne stanowią obrót Wnioskodawcy wykazywany w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną 7% (PKWiU 93.03). Co miesiąc Wnioskodawca otrzymuje od Wykonawcy fakturę za wykonane usługi administrowania i zarządzania cmentarzem. Z powyższego wynika, że uzyskiwane od Wykonawcy opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną, natomiast za administrowanie i zarządzanie cmentarzem Wykonawca obciąża Wnioskodawcę wystawiając fakturę za świadczenie usługi. Zatem istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z powyższymi usługami. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zawartego w opłacie za usługi cmentarne o kwotę podatku naliczonego z tytułu usługi administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych".

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług cmentarzy, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z wykonywaniem usług cmentarzy ponosi określone wydatki ściśle związane z cmentarzem, w tym m.in. opłaty za media, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, pielęgnacja zieleni, rozbudowa cmentarza w celu powiększenia liczby miejsc pochówku, usługi zarządcy. Jak wskazał Wnioskodawca, wymienione wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego. W szczególności, nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych.

Gmina wykonując usługi cmentarzy dokumentuje je fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego, o ile usługi te mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie występują negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego. Natomiast dla wniosku w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy została rozstrzygnięta interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-828/11-7/PR, zaś kwestia w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr IPTPP2/443-828-11-9/PR, natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego - interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-828/11-10/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl