IPTPP2/443-809/11-4/JN - Możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-809/11-4/JN Możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni prowadzi Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Jest lekarzem dentystą. Zatrudnia pomoce dentystyczne. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi medyczne korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z rozwojem działalności Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Jednocześnie Wnioskodawczyni zaznaczyła, że naliczony i wykazany w przyszłych fakturach zakupu sprzętu podatek od towarów i usług nie podlega odliczeniu i jest wydatkiem kwalifikowalnym co spowodowało, że w przypadku wyłonienia projektu Wnioskodawczyni do dofinansowania, została zobowiązana do dostarczenia najpóźniej w terminie 14 dni przed podpisaniem umowy na dofinansowanie zakupu sprzętu, indywidualnej interpretacji dokonanej przez właściwy organ w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT.

W piśmie z dnia 31 stycznia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako podatnik VAT zwolniony (art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT w związku z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy). Zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od tego podatku. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawczynię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązującego prawa Wnioskodawczyni ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w przyszłych fakturach zakupu z tytułu nabycia innowacyjnego sprzętu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu jakichkolwiek zakupów w tym również inwestycyjnych (sprzęt i inne). Usługi zdrowotne świadczone przez lekarzy i podmioty w ramach ich działalności leczniczej są zwolnione ma mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Nie ponoszą ciężaru tego podatku.

Prawo podatnika do odliczenia (odzyskania) podatku zgodnie z podstawową zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku VAT, przysługuje między innymi podatnikom którzy zakupywane towary wykorzystywać będą dla potrzeb czynności opodatkowanych, w tym również usług. Zatem podatek zawarty w przyszłych fakturach zakupu sprzętu medycznego wykorzystywanego do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej nie podlega odzyskaniu, natomiast jest kosztem uzyskania przychodu stosowanie do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako podatnik VAT zwolniony. Na podstawie przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej jako osoba fizyczna prowadzi Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Jest lekarzem dentystą. Zatrudnia pomoce dentystyczne. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi medyczne korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z rozwojem działalności Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od tego podatku. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawczynię.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazała Wnioskodawczyni - zakupy towarów i usług w ramach ww. projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz Zainteresowana nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl