IPTPP2/443-806/14-4/AJB - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-806/14-4/AJB Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2014 r. (data wpływu 28 października 2014 r.), uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2015 r. (data wpływu 13 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2015 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie rodzaju sprawy oraz wskazanie przepisów prawa będących przedmiotem interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 9 stycznia 2015 r.).

W grudniu 2012 r. Parafia... zawarła umowę na realizację operacji pt. "..." z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Dofinansowanie ma charakter refundacji w wysokości 80% całości poniesionych kosztów kwalifikowalnych, realizowanych zgodnie z założonym planem finansowym. Planowany termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia został określony na 31 października 2014 r. Celem projektu jest..., która umożliwi mieszkańcom zapoznanie się z historią i tradycją.... Projekt wpisuje się w przedsięwzięcie 4 LSR - "Przestrzeń kultur - materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe...". Skierowany jest do społeczności lokalnej, głównie pasjonatów historii lokalnej, a także młodzieży uczącej się. Jego realizacja wpływa pozytywnie na zachowanie dziedzictwa kulturowego i ma na celu promocję historii.... Odbiorcą publikacji będzie m.in. prószkowska młodzież. Przedsięwzięcie będzie realizowane w obszarze edukacyjnym.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty projektu - "..." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, publikacja będzie rozpowszechniana wśród zainteresowanych historią lokalną mieszkańców... i okolicy. Faktura dokumentująca poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiona jest na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt. "..." istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę całości lub w części podatku od towarów i usług, stanowiącego koszt poniesionych faktycznych wydatków, przedstawionych do rozliczenia jako koszt kwalifikowalny do refundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie występują czynności wyszczególnione w art. 5 ust. 1, w związku z tym nie ma możliwości opodatkowania tych czynności. Nie jest też podatnikiem podatku od towarów i usług i nie jest zarejestrowana w KRS - rejestr Przedsiębiorców. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez sprzedawcę usługi z uwagi na fakt, iż w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu, Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z jego realizacją zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Własne stanowisko Wnioskodawcy:

1. Parafia... nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.... w wyniku realizacji projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.... skierowanej głównie do pasjonatów historii lokalnej i młodzieży uczącej się, wpływa pozytywnie na zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz ma na celu promocję historii... i nie będzie generowało żadnego przychodu.

4. Podatek VAT naliczony w fakturze przestawionej do rozliczenia za realizację projektu powinien być wydatkiem kwalifikowalnym podlegającym refundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w grudniu 2012 r. zawarł umowę na realizację operacji pt. "..." z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Planowany termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia został określony na 31 października 2014 r. Celem projektu jest..., która umożliwi mieszkańcom zapoznanie się z historią i tradycją.... Projekt wpisuje się w przedsięwzięcie 4 LSR - "Przestrzeń kultur - materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe...". Skierowany jest do społeczności lokalnej, głównie pasjonatów historii lokalnej, a także młodzieży uczącej się. Jego realizacja wpływa pozytywnie na zachowanie dziedzictwa kulturowego i ma na celu promocję historii.... Odbiorcą publikacji będzie m.in. prószkowska młodzież. Przedsięwzięcie będzie realizowane w obszarze edukacyjnym. Efekty projektu - "..." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, publikacja będzie rozpowszechniana wśród zainteresowanych historią lokalną mieszkańców... i okolicy. Faktura dokumentująca poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiona jest na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl