IPTPP2/443-80/14-2/IR - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynku szkoły, finansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-80/14-2/IR Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynku szkoły, finansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (Wnioskodawca) w 2014 r. planuje kontynuację realizacji zadania pn. "...". W roku 2013 opracowano projekt i uzyskano pozwolenie na budowę. Realizacja robót planowana jest w roku 2014. Właścicielem budynku, o którym mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest Powiat.

Szkoła - III Liceum Ogólnokształcące korzysta z budynku nieodpłatnie, na podstawie decyzji z dnia 31 marca 2010 r. o ustanowieniu trwałego zarządu na nieruchomości z zasobu Powiatu, na podstawie której oddaje się w trwały zarząd na czas nieokreślony nieruchomość gruntową zabudowaną, stanowiącą własność Powiatu z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej szkoły.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania pn. "...." będą wystawiane na Powiat. Zadanie, które jest kontynuacją termomodernizacji będzie polegało na realizacji niżej wymienionych robót:

* wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania - wymiana rur i grzejników,

* przebudowa kotłowni - wymiana kotła węglowego na kocioł opalany gazem ziemnym,

* wykonanie robót budowlanych towarzyszących wymianie instalacji oraz kotła CO, między innymi: wykonanie rozbiórek, zamurowanie zbędnych otworów, wykonanie ścianki działowej, posadzki kotłowni, fundamentu zbiornika ciepłej wody użytkowej.

* wykonanie instalacji elektrycznej automatyki dla kotłowni gazowej.

Realizacja zadania pn. "..." wynika z zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 8, 13, 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2013.595. j.t. z późn. zm.).

Wykonanie termomodernizacji wpłynie na obniżenie poziomu zanieczyszczeń emitowanych do atmosfer. W efekcie wykonania zadania wzrośnie wartość nieruchomości (budynku), poprawi się komfort cieplny uczniów, pracowników i użytkowników szkoły, którzy będą beneficjentami ostatecznymi realizowanego projektu termomodernizacji. Z inwestycji będzie korzystało społeczeństwo Powiatu, w szczególności uczniowie i pracownicy szkoły.

Wnioskodawca w 2014 r. zamierza wystąpić z wnioskiem do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..... o udzielenie pożyczki na ww. zadanie celem uzupełnienia środków własnych. Realizacja zadania nie przyczyni się do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Związane z realizacją zadania wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, gdyż zwiększenie wartości nieruchomości zostanie przekazane III LO protokołem zdawczo - odbiorczym jako nieodpłatne przekazanie środka trwałego.

Powiat jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Szkoła - III Liceum Ogólnokształcące jest czynnym podatnikiem VAT - zwolnionym z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest Wnioskodawcy niezbędne celem przedłożenia do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.......

Realizując powyższe zadanie Wnioskodawca nie ma możliwości prawnej na odzyskanie poniesionych kosztów podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanego z realizacją ww. zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada możliwości prawnej odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach realizowanego zadania pn. "....". Powiat nie spełnia wymogów określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupy dokonywane w ramach realizacji zadania nie będą służyły w Powiecie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w 2014 r. planuje kontynuację realizacji zadania pn. "....". W roku 2013 opracowano projekt i uzyskano pozwolenie na budowę. Realizacja robót planowana jest w roku 2014. Właścicielem ww. budynku jest Powiat. Szkoła - III Liceum Ogólnokształcące korzysta z budynku nieodpłatnie, na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu na nieruchomości z zasobu Powiatu z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej szkoły.

Zadanie, które jest kontynuacją termomodernizacji będzie polegało na realizacji niżej wymienionych robót:

* wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania - wymiana rur i grzejników,

* przebudowa kotłowni - wymiana kotła węglowego na kocioł opalany gazem ziemnym,

* wykonanie robót budowlanych towarzyszących wymianie instalacji oraz kotła CO, między innymi: wykonanie rozbiórek, zamurowanie zbędnych otworów, wykonanie ścianki działowej, posadzki kotłowni, fundamentu zbiornika ciepłej wody użytkowej.

* wykonanie instalacji elektrycznej automatyki dla kotłowni gazowej.

Realizacja zadania pn. "....." wynika z zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 8, 13, 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Z inwestycji będzie korzystało społeczeństwo Powiatu, w szczególności uczniowie i pracownicy szkoły. Wnioskodawca w 2014 r. zamierza wystąpić z wnioskiem do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..... o udzielenie pożyczki na ww. zadanie celem uzupełnienia środków własnych. Realizacja zadania nie przyczyni się do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Związane z realizacją zadania wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. zadania będą wystawiane na Powiat.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - związane z realizacją zadania wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "....", ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl