IPTPP2/443-8/11-2/PM - Dokonanie przez szpital odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z planowanym przedsięwzięciem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-8/11-2/PM Dokonanie przez szpital odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z planowanym przedsięwzięciem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku odliczenia podatku VAT w związku z planowanym przedsięwzięciem pn."" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, " " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku odliczenia podatku VAT w związku z planowanym przedsięwzięciem pn."" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, "".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu pn." " w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, " ". Planowany zakres przedsięwzięcia to budowa dwusekcyjnej stacji transformatorowej kontenerowej, modernizacja rozdzielnicy głównej niskiego napięcia w istniejącej stacji transformatorowej, modernizacja rozdzielnicy w budynku"Agregatorowni"",Przychodni"",Głównym Szpitala", "Zakaźnym", "Stara administracja", a także montaż we wszystkich modernizowanych rozdzielnicach automatyki SZR (Samoczynnego załączania rezerwy) w celu automatycznego przełączenia zasilania podstawowego z sieci energetycznej i rezerwowego z agregatu prądotwórczego. Inwestycja ta obejmuje również montaż układów pomiarowo rozliczeniowych ze zdalną transmisją danych umożliwiających zakup energii na wolnym rynku, montaż baterii kondensatorów do kompensacji mocy biernej w celu wyeliminowania opłat za moc bierną, jak również ułożenie linii kablowych niskiego i wysokiego napięcia dla zasilania podstawowego i rezerwowego oraz montaż komputerowego systemu zarządzania energią i siecią energetyczną w szpitalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną inwestycją Szpital na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest zobligowany do odliczenia podatku VAT od planowanego przedsięwzięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, celem działania Szpitala jest zapewnienie ogółowi ludności opieki zdrowotnej w ramach opieki stacjonarnej i specjalistycznego lecznictwa ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i podstawowej opieki zdrowotnej sklasyfikowanej wg Polskiej Klasyfikacji Działalności /PKD 2007/8610Z Działalność Szpitali.

Usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i usługi transportu sanitarnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 są zwolnione od podatku VAT i w tym zakresie podatek nie podlega odliczeniu. W sporadycznych przypadkach, jeśli cel nie będzie zachowany może wystąpić naliczenie podatku VAT.

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności na podstawie ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej z 30 sierpnia 1991 r. opublikowanej w Dz. U. z 2007 Nr 14 poz. 89 z późn. zm. (art. 53 ustawy) wydzierżawia pomieszczenia odpłatnie, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym ustalonymi przez podmiot, który utworzył zakład. Szpital dodatkowo obciąża dzierżawców kosztami zużytej energii, zgodnie z art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.

W przedmiotowym wniosku Zainteresowany wskazał, iż od 1 kwietnia 2011 r. dodano do ustawy art. 8 ust. 2a, który stanowi:"W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał, wyświadczył te usługi". W związku z powyższym planowana inwestycja będzie służyła działalności zwolnionej, a także w znikomej części działalności opodatkowanej.

Wnioskodawca ponadto zaznaczył, że zgodnie z art. 90 ustawy, proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 za 2010 rok nie przekracza 2% i zgodnie ze zmianą art. 90 ustawy wprowadzoną od 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekracza 2%, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie musi dokonać odliczenia podatku naliczonego w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych z tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, stara się o dofinansowanie projektu pn." " w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013" ". Planowany zakres przedsięwzięcia będzie obejmował budowę dwusekcyjnej stacji transformatorowej kontenerowej, rozdzielnicy głównej niskiego napięcia w istniejącej stacji transformatorowej, a także modernizację rozdzielnicy w budynkach:"Agregatorowni"",Przychodni"",Głównym Szpitala", "Zakaźnym", "Stara administracja". Inwestycja ta będzie obejmowała także montaż we wszystkich modernizowanych rozdzielnicach automatyki SZR (Samoczynnego załączania rezerwy) w celu automatycznego przełączenia zasilania podstawowego z sieci energetycznej i rezerwowego z agregatu prądotwórczego, montaż układów pomiarowo-rozliczeniowych ze zdalną transmisją danych umożliwiających zakup energii na wolnym rynku, montaż baterii kondensatorów do kompensacji mocy biernej w celu wyeliminowania opłat za moc bierną, jak również ułożenie linii kablowych niskiego i wysokiego napięcia dla zasilania podstawowego, i rezerwowego oraz montaż komputerowego systemu zarządzania energią i siecią energetyczną w szpitalu.

Inwestycja będąca przedmiotem wniosku ma służyć Zainteresowanemu zarówno do działalności zwolnionej, a w znikomej części także do działalności opodatkowanej. Wnioskodawca jest bowiem zakładem opieki zdrowotnej, który wykonuje działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (wydzierżawianie pomieszczeń) jak i zwolnioną (usługi w zakresie opieki medycznej i usługi transportu sanitarnego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy). W 2010 r. proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy nie przekroczyła 2%. Przy czym, w związku ze zmianą tego przepisu, z dniem 1 kwietnia 2011 r., Wnioskodawca uważa, iż może uznać, że proporcja wynosi 0% i nie musi być zobligowany do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym z dniem 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której planowana inwestycja służyć będzie zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Natomiast za rok 2010 ustalona proporcja jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej nie przekroczyła 2%.

Wobec powyższego, o ile - jak wskazał Wnioskodawca - proporcja jako udział sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie za 2010 r. nie przekroczyła 2%, to stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, Zainteresowany ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i tym samym nie jest zobligowany do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedsięwzięcia pn." ".

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl