IPTPP2/443-761/11-4/IR - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektu finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-761/11-4/IR Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektu finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in.: wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem "Inkubatora Przedsiębiorczości".

Działalność ta polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom. W związku z powyższym, Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów.

Ponadto Stowarzyszenie realizuje zadania w ramach podpisanych umów m.in.:

* z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, realizując zadania Regionalnego Punktu Konsultacyjnego,

* od 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie uczestniczy w ramach Konsorcjum, w projekcie pt.: realizowanego z inicjatywy Komisji Europejskiej, w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013. (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013-CIP), ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L310/15 z dnia 9 listopada 2006 r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum Transferu Technologii.

Dodatkowo od 7 lipca 2011 r. Stowarzyszenie realizuje umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo - asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację Projektu systemowego PARP finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Realizacja powyższej umowy, podpisanej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) polega na przetestowaniu i wdrożeniu przez Stowarzyszenie usługi pilotażowej doradztwa - asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Usługa realizowana jest w dwóch etapach.

Etap I polega na identyfikacji problemów oraz potrzeb klienta związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, szczególnie w pierwszych 6 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej poprzez przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z klientem, analizy dokumentów oraz wskazaniu drogi postępowania w celu rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb.

Etap II stanowi meritum usługi asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej. Obejmuje do 20 godzin doradztwa dla przedsiębiorcy i obejmuje wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w Etapie I. Czas przeznaczony na usługę doradczą obejmuje także czas na wypełnienie formularza diagnozy, przygotowania zakresu umowy doradczej, sporządzenia protokołu odbioru usługi oraz przygotowania zaświadczenia o pomocy de minimis.

Całkowite przeprowadzenie usługi doradczej - asysty w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje etap I i II usługi, stanowi jednocześnie podstawę do jej rozliczenia.

Produktami pracy doradcy będzie powstała w trakcie usługi doradczej dokumentacja, np. w formie: przygotowanego wniosku kredytowego, planu marketingowego, wniosku do sądu, wezwania do zapłaty. Dokumenty te stanowić będą potwierdzenie wykonania usługi załączane do protokołu odbioru. Na realizację powyższego przedsięwzięcia przez Stowarzyszenie, PARP udzielił wsparcie w formie dotacji.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 160.000 zł przy wykonaniu maksymalnego planu tj. wyświadczenia 60 usług doradczych.

Powyższą kwotę ustalono w wyniku ustalenia dwóch założeń finansowania:

1.

Usługi doradztwa - asysty oszacowano na łączną kwotę 144.000 zł tj. 60 usług x 2.400 zł i finansowane są:

* w 95% przez PARP w formie dotacji tj. 60 usług x 2.280 zł razem 136.800 zł

* w 5% przez przedsiębiorców, na rzecz których wykonano usługi w ramach projektu tj. 60 usług x 120 zł razem 7.200 zł.

Zgodnie z założeniami projektu, uczestnik projektu - przedsiębiorca ponosi zatem częściowy koszt wykonania usługi doradczej i stanowi to jego wkład własny. Rozliczenie poniesionego przez przedsiębiorcę wkładu własnego, nastąpi poprzez obciążenie go fakturą VAT na kwotę 120 zł brutto. Ta część wynagrodzenia za wyświadczoną usługę doradczą stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT (23%).

2.

Koszty związane z przygotowaniem usługi doradczej wynoszą 16.000 zł i stanowią 10% całkowitych kosztów realizacji projektu. Powyższe koszty w 100% pochodzą z dotacji uzyskanej z PARP.

Reasumując, przy założeniu zrealizowania 60 usług doradczych (czyli planu maximum wynikającego z umowy) PARP przekaże Stowarzyszeniu wsparcie w wysokości 152.800 zł, stanowiące 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym:

* do 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EPS),

* do 15% kwoty wsparcia w formie współfinansowania krajowego.

Natomiast przedsiębiorcy na rzecz których wykonano usługi, na podstawie faktur VAT wniosą wkład własny, pokrywając wydatki związane z realizacją usługi na łączną kwotę 7.200 zł.

W związku z realizacją ww. projektu PARP udzieli wsparcia na pokrycie poniesionych wydatków m.in. na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu, podróże służbowe, zakup usług: transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych, najem i eksploatację pomieszczeń wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji projektu, zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych, druk materiałów, działania promocyjne i informacyjne, obsługę księgową, na pokrycie: kosztów administracyjnych i bieżącego zarządu, kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, kosztów audytu finansowego oraz innych niezbędnych do poniesienia kosztów warunkujących prawidłową realizację projektu.

W trakcie realizacji projektu występuje podatek należny, rozliczający wkład własny przedsiębiorcy, stanowiący zapłatę w 5% za wykonaną usługę doradczą.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy ww. wydatki były i są związane zarówno z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegającymi przepisom ustawy o VAT w zakresie dofinansowania z PARP.

W piśmie z dnia 2 lutego 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane są na Stowarzyszenie Przedmiotowy projekt realizowany był przez Stowarzyszenie w okresie od 7 lipca 2011 r. do 30 listopada 2011 r. Stowarzyszenie poza realizacją projektów wymienionych we wniosku prowadzi Fundusz Rozwoju Przedsiębiorczości.

W ramach funduszu Stowarzyszenie realizuje postanowienia dwóch umów:

* umowy z dnia 13 maja 1996 r. podpisanej z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie wykonania postanowień umowy pożyczki między Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju, a Ministerstwem w ramach realizacji projektu

* umowy dotacji z dnia 31 sierpnia 2001 r. podpisanej z Polską Agencją Przedsiębiorczości przeznaczonej na udzielanie pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych w 2001 r.

W ramach realizacji ww. umów Stowarzyszenie udziela i rozlicza spłaty udzielonych pożyczek. Z tego uzyskuje przychód, który stanowi część odsetek uzyskanych od spłaconych przez pożyczkobiorców, określona procentowo w Regulaminie Funduszu. Usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Stowarzyszenie stosuje odpowiednie klucze podziału kosztów w zakresie m.in. określenia powierzchni wykorzystywanej dla celów realizacji konkretnej działalności tzn. projektu, funduszu. Określa również inne miarodajne wskaźniki pozwalające ustalić dokładny koszt, ściśle związany z danym rodzajem działalności (projektu, funduszu). W związku z powyższym, wniosek o wydanie interpretacji dotyczy możliwości odliczenia części podatku naliczonego od towarów i usług nabytych tylko i wyłącznie w ramach realizacji przedmiotowego projektu tzn. towarów i usług nabytych nie mających związku z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości, mające związek z czynnościami zwolnionymi są odrębnie określane. Od nabytych ww. towarów i usług lub ich części Stowarzyszenie nie odlicza podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie poniesionych i nadal ponoszonych kosztów ww. projektu, tj. zakupu towarów i usług wykorzystywanych do czynności zarówno opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przysługiwało i przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie, w takiej części w jakiej nabycie to związane jest z czynnościami opodatkowanymi.

Otrzymywane wsparcie na pokrycie ponoszonych wydatków (dotacja) zarówno ze środków Budżetu Państwa (15%) jak i środków EPS (85%) na podstawie art. 29 ust. 1 podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Bowiem opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Otrzymana dotacja nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi.

Przy założeniu zrealizowania 60 usług doradczych w ramach umowy dotacja wyniesie 152.800 zł. Otrzymywane zapłaty od przedsiębiorców (przy założeniu zrealizowania 60 usług doradczych) wyniosą łącznie 7.200 zł i stanowią obrót podlegający opodatkowaniu.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy określono zakres, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ustalając proporcje:

* 160.000 zł - stanowi 100% tj. całkowity koszt realizacji projektu

* 7.200 zł - w ramach projektu stanowi obrót zgodnie z ustawą o VAT.

Na podstawie powyższych danych ustalono iż, w części 4,50% zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z projektem. Z uwagi na to, że w takiej dokładnie części, w skali całego przedsięwzięcia (umowy) następuje powiazanie z czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że w celu wyodrębnienia kosztów związanych z wyżej opisanym projektem, stosuje odpowiednie klucze podziału kosztów w zakresie m.in. określenia powierzchni wykorzystywanej dla celów realizacji projektu, jak również inne wskaźniki i ewidencje pozwalające ustalić koszt ściśle związany z danym rodzajem działalności.

Nadto w piśmie z dnia 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca sprostował zawarte we wniosku stanowisko w części dotyczącej określenia, iż otrzymywane wsparcie na pokrycie ponoszonych wydatków (dotacja) zarówno ze środków Budżetu Państwa (15%) jak i środków EPS (85%) na podstawie art. 29 ust. 1 nie stanowi obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

I tak zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, według ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych.

Od 7 lipca 2011 r. Wnioskodawca realizuje umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo - asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację Projektu systemowego PARP finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 160.000 zł przy wykonaniu maksymalnego planu tj. wyświadczenia 60 usług doradczych. Przy założeniu zrealizowania 60 usług doradczych (czyli planu maximum wynikającego z umowy) PARP przekaże

Wnioskodawcy wsparcie w wysokości 152.800 zł, stanowiące 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym:

* do 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EPS),

* do 15% kwoty wsparcia w formie współfinansowania krajowego.

Natomiast przedsiębiorcy na rzecz których wykonano usługi, na podstawie faktur VAT wniosą wkład własny, pokrywając wydatki związane z realizacją usługi na łączną kwotę 7.200 zł W związku z realizacją ww. projektu występuje podatek należny, rozliczający wkład własny przedsiębiorcy, stanowiący zapłatę w 5% za wykonaną usługę doradczą.

Udzielona dotacja dotyczy wsparcia na pokrycie poniesionych wydatków m.in. na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu, podróże służbowe, zakup usług: transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych, najem i eksploatację pomieszczeń wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji projektu, zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych, druk materiałów, działania promocyjne i informacyjne, obsługę księgową, na pokrycie: kosztów administracyjnych i bieżącego zarządu, kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, kosztów audytu finansowego oraz innych niezbędnych do poniesienia kosztów warunkujących prawidłową realizację projektu.

Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu były i są związane zarówno z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegającymi przepisom ustawy o VAT w zakresie dofinansowania z PARP.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane są na Stowarzyszenie, które stosuje odpowiednie klucze podziału kosztów w zakresie m.in. określenia powierzchni wykorzystywanej dla celów realizacji konkretnej działalności. Określa również inne miarodajne wskaźniki pozwalające ustalić dokładny koszt, ściśle związany z danym rodzajem działalności. Wnioskodawca wskazał również, iż wniosek o wydanie interpretacji dotyczy możliwości odliczenia części podatku naliczonego od towarów i usług nabytych tylko i wyłącznie w ramach realizacji przedmiotowego projektu tzn. towarów i usług nie mających związku z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji przedmiotowego projektu przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: " (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r., Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej. Tym samym, brak jest podstaw do ograniczania możliwości podatnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a ponadto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługiwało i przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów w ramach realizacji projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo nadmienić należy, że w przypadku odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, należy uwzględnić możliwość powstania obowiązku podatkowego, wynikającego z art. 8 ust. 2 ustawy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż udzielona dotacja dotyczyła pokrycia poniesionych wydatków. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl