IPTPP2/443-754/11-3/IR - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-754/11-3/IR Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania i wykazania w deklaracji VAT-7 sprzedaży towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu artykułami z branży ogrodniczej i technicznej polegającej m.in. na imporcie i eksporcie. Jest czynnym podatnikiem VAT. W najbliższym czasie Wnioskodawca nabędzie towary od dostawcy z Chin, które przy zastosowaniu procedury tranzytu (T 1) zostaną przetransportowane z portu morskiego do składu celnego Następnie ze składu celnego towar zostanie sprzedany kontrahentowi z Ukrainy i w procedurze tranzytu wywieziony przez niego z terytorium kraju. Przed sprzedażą przedmiotowe towary nie będą dopuszczone do obrotu na terenie UE. Na dokonaną sprzedaż Wnioskodawca wystawi fakturę VAT jako dostawa towarów poza terytorium kraju, niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Równocześnie wykaże ją w deklaracji VAT-7 w części C poz. 2. Wnioskodawca zastanawia się czy może wystawić fakturę handlową poza zakresem VAT i z pominięciem wykazania tej dostawy w deklaracji VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpi uznając sprzedaż towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju pozaunijnego jako sprzedaż dokonaną poza granicami kraju, która nie podlega VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego należy uznać za dokonaną poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 19 ust. 9 ustawy o VAT, jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetnienia czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Konsekwentnie w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, iż w przypadku importu towarów, w którym nie są pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i dla których nie powstaje dług celny, tak jak jest w opisywanym przypadku, zgodnie z przepisami art. 19 ust. 9 ustawy o VAT nie powstanie także obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Pomimo zatem, iż zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 5 ust. 1 pkt 3 i art. 2 pkt 7 ustawy o VAT czynność taka podlegać będzie przepisom polskiej ustawy o VAT, w tym konkretnym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy czynność ta będzie czynnością nieopodatkowaną. Czynność taka nie prowadzi w ocenie Zainteresowanego do konsumpcji sprowadzonych towarów na terytorium kraju (nabycie towarów niekrajowych i wprowadzenie ich do obrotu), przeciwnie konsumpcja takich towarów nastąpi poza terytorium UE. W efekcie niekonsumpcyjny charakter objęcia towarów procedurami celnymi potwierdza zasadność wyłączenia takich transakcji z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym sprzedaż towaru będącego w procedurze tranzytu przed dokonaniem importu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jest powiązane z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. Co do zasady, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego - art. 19 ust. 7 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 9 ustawy, jeżeli import towarów objęty jest procedurą: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Wskazane w tym przepisie opłaty wyrównawcze i opłaty o podobnym charakterze są to pozataryfowe środki polityki celnej, które mimo że nie są cłami pełnią podobną funkcję.

Zapis powyższy jest analogicznym przepisem do regulacji zawarte w art. 91 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U.UE L1992 Nr 302 s.1) stwierdzić trzeba, że objęcie towaru procedurą tranzytu, nie powoduje powstania długu celnego oraz nie powoduje powstania obowiązku zapłaty innych należności, chyba że towar objęty jest obowiązkiem zapłaty opłat wyrównawczych lub im podobnych należności, które co do zasady nie mają charakteru powszechnego. Zatem zastosowanie do towarów pochodzących z państw trzecich procedury celnej tranzytu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w przypadku dostawy przed dokonaniem ostatecznej odprawy celnej.

Ustawodawca w celu określenia miejsca dokonania importu towarów w sytuacji, gdy importowane towary objęte zostały ww. procedurami, z którymi nie wiąże się powstanie długu celnego, wprowadził szczegółowe uregulowania.

Zgodnie bowiem z art. 36 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. Natomiast ust. 2 tego artykułu określa skutki sytuacji odwrotnej - towary są obejmowane procedurą celną na terytorium Polski, a przestają być nimi objęte na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska. Ta regulacja obejmuje więc import towarów do innego państwa członkowskiego przez terytorium Polski.

Zatem, na podstawie cytowanych przepisów, import towarów uważa się za dokonany na terytorium Polski tylko w przypadku, gdy towary sprowadzane będą do Polski przez terytorium innego państwa członkowskiego, ponieważ tutaj znajduje się ich miejsce przeznaczenia i faktyczne miejsce zakończenia przywozu. Z kolei towary wprowadzane do Wspólnoty przez terytorium polskie, lecz następnie przewożone do innego państwa członkowskiego przy zastosowaniu procedury celnej, nie będą zaimportowane w Polsce.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność w zakresie handlu artykułami z branży ogrodniczej i technicznej polegającej m.in. na imporcie i eksporcie. W najbliższym czasie Wnioskodawca nabędzie towary od dostawcy z Chin, które przy zastosowaniu procedury tranzytu (T 1) zostaną przetransportowane z portu morskiego do składu celnego Następnie ze składu celnego towar zostanie sprzedany kontrahentowi z Ukrainy i w procedurze tranzytu wywieziony przez niego z terytorium kraju. Przed sprzedażą przedmiotowe towary nie będą dopuszczone do obrotu na terenie UE. Na dokonaną sprzedaż Wnioskodawca wystawi fakturę VAT jako dostawa towarów poza terytorium kraju, niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Równocześnie wykaże ją w deklaracji VAT-7 w części C poz. 2.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy prawidłowo postąpi uznając sprzedaż towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju pozaunijnego jako sprzedaż dokonaną poza granicami kraju, która nie podlega VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że zastosowanie procedury celnej tranzytu, skutkuje tym, że towar mimo, iż znajduje się na terytorium celnym Wspólnoty, to nie podlega obrotowi na tym terytorium, a co za tym idzie nie może być przedmiotem konsumpcji we Wspólnocie. Taki właśnie charakter objęcia towaru procedurą celną tranzytu uzasadnia wyłączenie powstania obowiązku podatkowego od dostaw towarów nią objętych, przed dokonaniem ostatecznej odprawy celnej i dopuszczeniem do obrotu na terytorium kraju.

W związku z powyższym sprzedaż towarów niewspólnotowych ze składu celnego do kraju trzeciego, jako dokonana poza terytorium Wspólnoty, nie podlega podatkowi od towarów i usług. Tym samym planowane działanie Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Urząd informuje, iż w części dotyczącej udokumentowania i wykazania w deklaracji VAT-7 sprzedaży towarów niewspólnotowych ze składu celnego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl