IPTPP2/443-739/12-2/JS - VAT w zakresie uznania informacji podsumowującej za deklarację oraz składania jej korekt.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-739/12-2/JS VAT w zakresie uznania informacji podsumowującej za deklarację oraz składania jej korekt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania informacji podsumowującej za deklarację oraz składania jej korekt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania informacji podsumowującej za deklarację oraz składania jej korekt, a także uzyskania ochrony prawnej przewidzianej w art. 14k § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku ze złożeniem korekty informacji podsumowującej, skutkującej niemożliwości wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe z art. 80a Kodeksu karnego skarbowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba fizyczna zamierza powołać do życia (założyć) osobę prawną - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną, która będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: u.ptu.). Wnioskodawca będzie sprawował w niej zarząd lub też będzie osobą odpowiedzialną za prowadzenie spraw finansowych przyszłej spółki. Planowana działalność będzie również obejmowała dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, wykonywanie usług dla których ma zastosowanie art. 28b u.ptu. na rzecz podatników podatku od wartości dodanej.

Wnioskodawca planuje, w związku z tym zarejestrowanie spółki dla potrzeb podatku od towarów i usług i na potrzeby dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych zgodnie z art. 97 ust. 1 i ust. 3 ustawy VAT.

Spółka, w związku z planowanymi transakcjami będzie zobowiązana do składania informacji podsumowujących, o których mowa w art. 100 u.ptu.

W praktyce może się zdarzyć, że w treści informacji podsumowującej - składanej przez spółkę - znajdować się będą dane niezgodne z rzeczywistością. Powody takiej sytuacji mogą być różne. Przykładowo: zastosowanie złego kursu przeliczeniowego dla ustalenia podstawy opodatkowania, błędna kwalifikacja danej transakcji jako np. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podczas gdy będzie to świadczenie usług poza terytorium kraju na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej itp. W takim przypadku - niezwłocznie po stwierdzeniu błędu w informacji podsumowującej - zostanie złożona jej korekta tak jak tego wymaga art. 101 u.ptu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy informacja podsumowująca, w rozumieniu art. 100 ust. 1 u.ptu. stanowi deklarację, w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: u.op.).

2.

Czy dokonanie korekty informacji podsumowującej, o której mowa w art. 101 u.ptu. stanowi korektę deklaracji, w rozumieniu art. 81 u.op. oraz czy dla dokonania prawnie skutecznej korekty informacji podsumowującej wymagane jest jej dokonanie w okresach oraz w zakresie nieobjętych ograniczeniami, o których mowa w art. 81b u.op....

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 5 u.op. przez "deklarację" rozumie się również "informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy".

Artykuł 100 ust. 1 u.ptu. ustanawia po stronie podatnika VAT UE obowiązek składania "informacji podsumowującej".

Artykuł 100 ust. 1 u.ptu. - na podstawie art. 3 pkt 2 w zw. z pkt 1 u.op. - stanowi przepis prawa podatkowego.

W konsekwencji "informacja podsumowująca" stanowi "informację, do której składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy".

W związku z powyższym informacja podsumowująca, w rozumieniu art. 100 ust. 1 u.ptu., stanowi deklarację, w rozumieniu art. 3 pkt 5 u.op.

Ad. 2.

Ponieważ informacja podsumowująca, w rozumieniu art. 100 ust. 1 u.ptu., stanowi deklarację, w rozumieniu art. 3 pkt 5 u.op., dlatego też dokonanie jej korekty mieści się w zakresie przedmiotowym przepisów Rozdziału 10 u.op. Korekta deklaracji. W takim przypadku do korekty informacji podsumowującej, w rozumieniu art. 101 u.ptu. należy stosować również przepisy art. 81-81b u.op. z odpowiednimi zmianami wynikającymi z faktu, że przepis art. 101 u.ptu. stanowi lex specialis w stosunku do przepisów art. 81-81b u.op.

W związku z tym dokonanie korekty informacji podsumowującej, w rozumieniu art. 101 u.ptu. stanowi korektę deklaracji, w rozumieniu art. 81 u.op., zaś dla dokonania prawnie skutecznej korekty informacji podsumowującej wymagane jest:

1.

aby przedmiot korekty nie mieścił się w zakresie objętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego oraz

2.

korekta informacji podsumowującej nastąpiła w momencie, który nie przypada na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Przykładowo, prawnie skutecznym - w świetle art. 81-81b u.op. - będzie dokonanie korekty informacji podsumowującej zgodnie z ustaleniami kontroli podatkowej lub skarbowej, po zakończeniu tych postępowań.

W związku z powyższym dokonanie korekty informacji podsumowującej, w rozumieniu art. 101 u.ptu. stanowi korektę deklaracji, w rozumieniu art. 81 u.op., przy czym dla dokonania prawnie skutecznej korekty informacji podsumowującej wymagane jest jej dokonanie w okresach oraz w zakresie nieobjętych ograniczeniami, o których mowa w art. 81b u.op.

W konsekwencji, w przypadku złożenia prawnie skutecznej korekty informacji podsumowującej, zastosowanie znajdzie art. 16a ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765), zgodnie z którym nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe osoba, która złożyła prawnie skuteczną korektę deklaracji w rozumieniu u.op., po spełnieniu dodatkowych warunków, o których mowa w tej normie prawnej (tekst jedn.: złożenia korekty deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i uiszczenia w całości uszczuplonej, lub narażonej na uszczuplenie, należności publicznoprawnej niezwłocznie lub w terminie wskazanym przez uprawniony organ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, to rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Generalne zasady korygowania deklaracji regulują przepisy zawarte w Dziale III "Zobowiązania podatkowe", Rozdział 10 "Korekta deklaracji" ustawy - Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, zgodnie z § 2 art. 81 ww. ustawy.

Stosownie do art. 81b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, regulujące kwestię korygowania deklaracji, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

1.

wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

2.

wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

3.

dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

4.

usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

- zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

Według art. 100 ust. 4 ustawy, informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy dotyczą one:

1.

transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku od wartości dodanej, nie przekracza w danym kwartale i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów kwoty 250.000 zł;

2.

transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku, nie przekracza w danym kwartale 50.000 zł;

3.

transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 100 ust. 7 ustawy, informacje podsumowujące składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej składa się do 25. dnia miesiąca następującego po okresie, o którym mowa w ust. 3-6.

Według art. 100 ust. 8 ustawy, informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

3.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej (art. 101 ustawy).

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Unii Europejskiej.

Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2011 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. Nr 156, poz. 931).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, określa się wzory:

1.

informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2.

korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, osoba fizyczna zamierza powołać do życia (założyć) osobę prawną - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną, która będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie sprawował w niej zarząd lub też będzie osobą odpowiedzialną za prowadzenie spraw finansowych przyszłej spółki. Planowana działalność będzie również obejmowała dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, wykonywanie usług dla których ma zastosowanie art. 28b u.ptu. na rzecz podatników podatku od wartości dodanej.

Wnioskodawca planuje, w związku z tym zarejestrowanie spółki dla potrzeb podatku od towarów i usług i na potrzeby dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych zgodnie z art. 97 ust. 1 i ust. 3 ustawy VAT.

W praktyce może się zdarzyć, że w treści informacji podsumowującej - składanej przez spółkę - znajdować się będą dane niezgodne z rzeczywistością. W takim przypadku - niezwłocznie po stwierdzeniu błędu w informacji podsumowującej - zostanie złożona jej korekta.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż informacja podsumowująca, o której mowa w art. 100 ust. 1 ustawy, stanowi deklarację w myśl art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa. A w konsekwencji dokonanie korekty informacji podsumowującej stanowi korektę deklaracji, w rozumieniu art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa, przy czym należy zaznaczyć, iż przepis art. 101 ustawy stanowi lex specialis w stosunku do przepisu art. 81 ustawy Ordynacji podatkowa.

Dla dokonania zaś prawnie skutecznej korekty informacji podsumowującej, korekty należy dokonać w okresach oraz w zakresie nieobjętych ograniczeniami, o których mowa w art. 81b ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania informacji podsumowującej za deklarację oraz składania jej korekt, natomiast kwestia uzyskania ochrony prawnej przewidzianej w art. 14k § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku ze złożeniem korekty informacji podsumowującej, skutkującej niemożliwości wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe z art. 80a Kodeksu karnego skarbowego, została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl