IPTPP2/443-733/13-2/JN - Określenie stawki VAT właściwej dla usług transportowych na rzecz kontrahentów krajowych oraz zagranicznych świadczonych na trasach w całości na terytorium Unii Europejskiej, na trasach z przekroczeniem granic Unii Europejskiej, bądź w całości na trasach poza terytorium Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-733/13-2/JN Określenie stawki VAT właściwej dla usług transportowych na rzecz kontrahentów krajowych oraz zagranicznych świadczonych na trasach w całości na terytorium Unii Europejskiej, na trasach z przekroczeniem granic Unii Europejskiej, bądź w całości na trasach poza terytorium Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych:

* na trasie gdzie miejsce wyjazdu jest na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a miejsce przyjazdu poza terytorium UE i trasa nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium kraju - jest nieprawidłowe,

* na pozostałych odcinkach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą związaną z usługami transportowymi w transporcie międzynarodowym i krajowym (książka przychodów i rozchodów). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług, jest zarejestrowany również jako podatnik VAT-UE. Firma świadczy usługi transportowe na rzecz kontrahentów krajowych jak i zagranicznych odbywające się w całości na terenie Unii Europejskiej, przekraczające granice Unii Europejskiej, bądź w całości są to trasy poza terenem UE.

Wnioskodawca wystawia odpowiednio faktury za usługi transportowe z dniem rozładunku stosując stawkę VAT 23%, jeśli trasa odbywa się na terenie UE, a zleceniodawcą jest podatnik posiadający siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Natomiast stawkę 0% VAT Zainteresowany stosuje (na rzecz podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju) przy trasie gdzie miejscem wyjazdu (nadania) jest na terytorium państwa członkowskiego a miejsce przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku świadczenia usług transportowych na trasie gdzie miejscem wyjazdu (nadania) jest terytorium państwa członkowskiego a miejsce przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem nadania jest inne terytorium niż terytorium kraju i trasa nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium kraju.

Stawka VAT NP ma zastosowanie u Wnioskodawcy w przypadku gdzie transport odbywa się w całości poza terenem UE na rzecz polskiego kontrahenta (podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju).

Natomiast usługi świadczone na rzecz zagranicznego kontrahenta opodatkowane są stawką NP (miejscem opodatkowania jest miejsce świadczenia usługi art. 28b ustawy o VAT). Zagraniczny kontrahent (zleceniodawca zagraniczny), na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi transportowe jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zagraniczny kontrahent posiada siedzibę działalności na terytorium swojego kraju gdzie jest zarejestrowany jako podatnik (odpowiednio w zależności od kontrahenta są to: kontrahenci, którzy posiadają siedzibę działalności w Szwecji - kontrahent ze Szwecji, w Danii - kontrahent z Danii, Norwegii - kontrahent z Norwegii). Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika z zagranicy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatników (zleceniodawców) jest jednocześnie miejscem siedziby działalności zagranicznych kontrahentów.

W miesiącu marcu zaistniał u Podatnika następujący stan faktyczny: Podatnik otrzymał zlecenie wykonania usługi transportowej od polskiego zleceniodawcy na trasie Norwegia - Ukraina. Została wystawiona faktura ze stawką 0% VAT, ponieważ transport odbywający się na trasie Norwegia - Ukraina przekracza granice Polski, wobec powyższego Podatnik zastosował preferencyjną stawkę VAT 0% (transport międzynarodowy).

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo postępuje stosując odpowiednio stawki VAT przy usługach transportowych: stawka 0% na rzecz polskiego zleceniodawcy trasa Norwegia - Ukraina (gdzie następuje przekroczenie granicy UE/Polski), 23% - trasa odbywająca się w całości na terenie UE (zleceniodawca usługi mający siedzibę na terytorium kraju), 0% - trasa przekraczająca granice UE (zleceniodawca mający siedzibę na terytorium kraju), stawka NP transport obywający się w całości poza UE (zleceniodawca mający siedzibę na terytorium kraju), stawka NP wszystkie trasy (zleceniodawca zagraniczny).

W przypadku usług transportowych świadczonych na trasie Norwegia - Ukraina na rzecz polskiego zleceniodawcy trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo postępuje stosując odpowiednio stawki VAT:

* 0% - na rzecz polskiego odbiorcy usługi gdzie transport odbywa się na trasie Norwegia -Ukraina, trasa ta przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c), podatnik mający siedzibę zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT;

* 23% - dla usług transportowych odbywających się w całości na terenie UE świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT (polski zleceniodawca);

* 0% - dla usług transportowych gdzie trasa przekracza granicę UE - (transport międzynarodowy art. 83 ust. 3 ustawy o VAT), gdzie miejscem wyjazdu jest terytorium kraju a miejscem przyjazdu poza terytorium UE, na rzecz podatników mających siedzibę zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT (polski zleceniodawca);

* 0% - dla usług transportowych gdzie trasa przekracza granicę UE - (transport międzynarodowy) gdzie miejscem wyjazdu (nadania) jest inne terytorium niż terytorium kraju a miejscem przyjazdu jest terytorium poza UE na rzecz podatników mających siedzibę zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT (polski zleceniodawca);

* NP - transport odbywający się w całości poza UE na rzecz podatników mających siedzibę zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT (polski zleceniodawca);

* NP - wszystkie trasy (zleceniodawca zagraniczny art. 28b ust. 1 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, stosuje prawidłowe stawki VAT:

* 0% przy usługach transportowych na rzecz polskiego podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju - transport międzynarodowy zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c ustawy o VAT, gdzie na trasie Norwegia - Ukraina transport przekracza na pewnym odcinku terytorium kraju (z miejsca wyjazdu/nadania poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu/przeznaczenia poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c);

* 0% przy usługach transportowych na rzecz polskiego podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju - transport międzynarodowy gdzie miejscem wyjazdu jest terytorium UE inne niż terytorium kraju a miejsce przyjazdu poza terytorium UE (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT); oraz w przypadku gdzie miejscem wyjazdu jest terytorium kraju a miejscem przyjazdu jest miejsce poza UE;

* 23% jeżeli usługa jest na rzecz polskiego podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli cała trasa odbywa się na terytorium UE;

* NP (nie podlega opodatkowaniu) jeżeli usługa jest na rzecz polskiego podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju w przypadku gdzie transport odbywa się w całości poza terenem UE (art. 28f ust. 1 i 1a pkt 1);

* NP (nie podlega opodatkowaniu) jeżeli usługa jest świadczona na rzecz zagranicznego kontrahenta na wszystkich trasach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych:

* na trasie gdzie miejsce wyjazdu jest na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a miejsce przyjazdu poza terytorium UE i trasa nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium kraju - uznaje się za nieprawidłowe,

* na pozostałych odcinkach - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Dla określenia sposobu opodatkowania świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - art. 28b ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 28f ust. 1a ustawy, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1.

posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z kolei § 9 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

3.

usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

Stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej paragrafu przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (§ 9 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą związaną z usługami transportowymi w transporcie międzynarodowym i krajowym. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług, jest zarejestrowany również jako podatnik VAT-UE. Firma świadczy usługi transportowe na rzecz kontrahentów krajowych jak i zagranicznych odbywające się w całości na terenie Unii Europejskiej, przekraczające granice Unii Europejskiej, bądź w całości są to trasy poza terenem UE.

Wnioskodawca wystawia odpowiednio faktury za usługi transportowe z dniem rozładunku stosując stawkę VAT 23%, jeśli trasa odbywa się na terenie UE, a zleceniodawcą jest podatnik posiadający siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Natomiast stawkę 0% VAT Zainteresowany stosuje (na rzecz podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju) przy trasie gdzie miejscem wyjazdu (nadania) jest na terytorium państwa członkowskiego a miejsce przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku świadczenia usług transportowych na trasie gdzie miejscem wyjazdu (nadania) jest terytorium państwa członkowskiego a miejsce przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem nadania jest inne terytorium niż terytorium kraju i trasa nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium kraju.

Stawka VAT NP ma zastosowanie u Wnioskodawcy w przypadku gdzie transport odbywa się w całości poza terenem UE na rzecz polskiego kontrahenta (podatnika mającego siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności na terytorium kraju).

Natomiast usługi świadczone na rzecz zagranicznego kontrahenta opodatkowane są stawką NP (miejscem opodatkowania jest miejsce świadczenia usługi art. 28b ustawy o VAT). Zagraniczny kontrahent (zleceniodawca zagraniczny), na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi transportowe jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zagraniczny kontrahent posiada siedzibę działalności na terytorium swojego kraju gdzie jest zarejestrowany jako podatnik (odpowiednio w zależności od kontrahenta są to: kontrahenci, którzy posiadają siedzibę działalności w Szwecji - kontrahent ze Szwecji, w Danii - kontrahent z Danii, Norwegii - kontrahent z Norwegii). Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika z zagranicy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatników (zleceniodawców) jest jednocześnie miejscem siedziby działalności zagranicznych kontrahentów.

W miesiącu marcu zaistniał u Podatnika następujący stan faktyczny: Podatnik otrzymał zlecenie wykonania usługi transportowej od polskiego zleceniodawcy na trasie Norwegia - Ukraina. Została wystawiona faktura ze stawką 0% VAT, ponieważ transport odbywający się na trasie Norwegia - Ukraina przekracza granice Polski, wobec powyższego Podatnik zastosował preferencyjną stawkę VAT 0% (transport międzynarodowy).

W przypadku usług transportowych świadczonych na trasie Norwegia - Ukraina na rzecz polskiego zleceniodawcy trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi transportowe, na rzecz polskiego podatnika jak i kontrahenta zagranicznego, będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, odbywające się w całości na terenie Unii Europejskiej, przekraczające granice Unii Europejskiej, bądź w całości są to trasy poza terenem UE stwierdzić należy, że:

* w przypadku usług transportowych, świadczonych na rzecz polskiego podatnika, odbywających się na trasie Norwegia - Ukraina, gdzie trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju, miejscem świadczenia i opodatkowania usług - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi transportu, spełniają definicję usługi transportu międzynarodowego towarów, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c ustawy. Tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla ww. usług, pod warunkiem posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy;

* w sytuacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych w całości na terenie UE, na rzecz polskiego podatnika, miejscem świadczenia i opodatkowania usług - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczone ww. usługi nie stanowią usług transportu międzynarodowego towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy i z okoliczności sprawy nie wynika, że są częścią usługi transportu międzynarodowego. W konsekwencji ww. usługi podlegają opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy;

* w przypadku usług transportowych świadczonych, na rzecz polskiego podatnika, na trasie gdzie miejscem wyjazdu jest terytorium kraju a miejsce przyjazdu poza terytorium UE, miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Przedmiotowe usługi, stanowią usługę transportu międzynarodowego towarów, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy i podlegają opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, pod warunkiem posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy;

* dla usług transportowych świadczonych, na rzecz polskiego podatnika, na trasie gdzie miejscem wyjazdu jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju a miejscem przyjazdu jest terytorium poza UE i transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju, miejscem świadczenia i opodatkowania ww. usług jest również terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi transportu podlegają opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy;

* usługi transportowe świadczone, na rzecz polskiego podatnika, w całości poza UE opodatkowane są zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy na terytorium znajdującym się poza terytorium UE. Zatem przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski;

* miejscem świadczenia i opodatkowania usług transportowych świadczonych na wszystkich ww. trasach, na rzecz zagranicznego zleceniodawcy, jest zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym usługi transportowe świadczone na rzecz zagranicznego zleceniodawcy posiadającego siedzibę działalności odpowiednio na terytorium Szwecji, Danii bądź Norwegii nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych na trasie gdzie miejsce wyjazdu jest na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a miejsce przyjazdu poza terytorium UE i trasa nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium kraju, należało uznać je za nieprawidłowe. Bowiem jakkolwiek Zainteresowany wywiódł prawidłowy skutek prawny w postaci zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla usług świadczonych na tej trasie, jednakże dokonał tego w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazał tut. Organ. Natomiast, stanowisko Wnioskodawcy w pozostałym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl