IPTPP2/443-727/11-2/JS - Stawka VAT dla sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, sprzedawanych odrębnie od biletów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-727/11-2/JS Stawka VAT dla sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, sprzedawanych odrębnie od biletów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Teatru, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, sprzedawanych odrębnie od biletów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, sprzedawanych odrębnie od biletów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działalność Teatru czy Filharmonii prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Z ustawy wynika, że działalność kulturalna "<...> polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury". W ramach tej działalności jednostki kultury zajmują się produkcją spektakli, koncertów a następnie sprzedażą wstępu na wyprodukowane spektakle czy koncerty. W zakresie wstępu na spektakle, teatry i filharmonie sprzedają programy teatralne i filharmoniczne stanowiące rozszerzenie biletów teatralnych i do filharmonii o informacje dla widza o autorze spektaklu, autorze scenariusza, twórcach tego spektaklu i jego odtwórcach oraz o sponsorach wspierających działalność statutową teatru/filharmonii. Zdaniem Wnioskodawcy program teatralny czy filharmonii jest nierozerwalnie związany z artystyczną i literacką działalnością twórczą teatru/filharmonii i stanowi jeden z elementów działalności statutowej, do której tego typu jednostki zostały powołane. Dla programów teatralnych i filharmonicznych Urząd Statystyczny zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) 26 kwietnia 2004 r. wydał opinię, iż usługa sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych stanowiących rozszerzenie biletów teatralnych i do filharmonii o informacje dotyczące autora spektaklu, scenarzysty, reżysera, odtwórców oraz sponsorów wspierających działalność statutową teatru/filharmonii mieści się w grupowaniu: PKWiU 92.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Ponadto 7 lutego 2011 r. Urząd Statystyczny w odpowiedzi na zapytanie Teatru zakwalifikował sprzedaż biletów wstępu i programów teatralnych jako PKWiU 90.04.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych". W przepisach ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. towary i usługi w obrocie krajowym były identyfikowane przy wykorzystaniu klasyfikacji statystycznych, w szczególności przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych. W przypadku usług teatralnych i filharmonii były to usługi ujęte w zał. Nr 3 do ustawy pod poz. 156.

W ustawie obowiązującej od stycznia 2011 r. odstąpiono od identyfikacji usług za pomocą klasyfikacji statystycznych, określając w ww. załączniku tylko ich zakres bez względu na symbol PKWiU.

W związku z tym ustalenie obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o określony uprzednio numer statystyczny dla tego rodzaju usług przestało obowiązywać. W dalszym ciągu teatr czy filharmonia w zakresie wstępu na spektakl sprzedaje bilety oraz programy z informacjami dla widza o autorze spektaklu, autorze scenariusza, twórcach tego spektaklu i jego odtwórcach oraz o sponsorach wspierających działalność statutową teatru/filharmonii. W dalszym ciągu również program teatralny czy filharmonii jest nierozerwalnie związany z artystyczną i literacką działalnością twórczą teatru/filharmonii i stanowi jeden z elementów działalności statutowej, do której tego typu jednostki zostały powołane.

Przekładając na zapis obecnie obowiązujący pod poz. 182 bez względu na symbol PKWiU usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu... odstąpiono od ich klasyfikacji statystycznych określając tylko ich zakres, a zakres pozostał ten sam. Przepisy unijne w tym zakresie nie uległy zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe było postępowanie Wnioskodawcy, który stosował stawkę 8% na programy teatralne i filharmoniczne, które były odrębnie sprzedawane od biletów, niemniej jednak stanowiły usługę w zakresie wstępu, a więc usługę wskazaną w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaną stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie podatku od towarów i usług zał. 3 poz. 182 Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne i.

2.

do obiektów kulturalnych

można, pomimo, że usługi kulturalne nie są już identyfikowane przy pomocy klasyfikacji statystycznych, stosować w dalszym ciągu stawkę obniżoną, posiłkując się zapisami nowej klasyfikacji PKWiU z 2008 r.

Przy identyfikacji zakresu świadczonych usług pomimo, że klasyfikacje statystyczne mają zastosowanie obecnie tylko do tych usług jeśli przepisy o VAT w tym zakresie powołują symbole statystyczne, Wnioskodawca uważa, że zakres świadczonych przez ww. jednostki kultury usług nie uległ zmianie. Teatry i filharmonie w dalszym ciągu w zakresie wstępu na spektakl sprzedają bilety oraz programy z informacjami dla widza o autorze spektaklu, autorze scenariusza, twórcach tego spektaklu i jego odtwórcach oraz o sponsorach wspierających działalność statutową teatru/filharmonii. W dalszym ciągu również program teatralny czy filharmonii jest nierozerwalnie związany z artystyczną i literacką działalnością twórczą teatru/filharmonii i stanowi jeden z elementów działalności statutowej, do której tego typu jednostki zostały powołane.

W określeniu zakresu usług kulturalnych i rozrywkowych nie zmieniły się przepisy na gruncie dyrektywy unijnej, niezależnie od stosowanych lub nie stosowanych w przepisach krajowych symboli statystycznych. Zatem stosując klauzulę stałości - stand still - dla potrzeb podatku VAT powinna zostać zachowana obniżona stawka podatku VAT na programy teatralne i filharmoniczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie w art. 43 ust. 19 ustawy określone zostały usługi wyłączone z ww. zwolnienie m.in. w pkt 2 lit. a) wskazano usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Z powyższych przepisów wynika zatem, iż usługi kulturalne w zakresie wstępu na widowiska artystyczne (tj. spektakle, koncerty, przedstawienia itp.) zostały od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że pojęcie "wstępu" rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się zazwyczaj ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

W związku z tym, że świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, to ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczy usługę, o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będący teatrem/filharmonią dokonuje sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, a co za tym idzie nie świadczy usługi, o której mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy. Należy bowiem zauważyć, iż wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu dostaw programów teatralnych i filharmonicznych nie stanowi opłaty za wstęp na spektakl, gdyż taką opłatę Wnioskodawca pobiera odrębnie, w związku ze sprzedażą biletów. Wobec powyższego, do czynności opisanych we wniosku nie ma zastosowania obniżona stawka w wysokości 8%.

Na powyższą ocenę nie ma wpływu okoliczność, iż program teatralny czy filharmonii jest nierozerwalnie związany z artystyczną i literacką działalnością twórczą teatru/filharmonii i stanowi jeden z elementów działalności statutowej Zainteresowanego, skoro prawo do zastosowania stawki 8%, na mocy ww. powołanego przepisu, odnosi się do usług kulturalnych i rozrywkowych, ale wyłącznie w zakresie wstępu (...). Natomiast, jak wyżej wskazano wynagrodzenie za dostawę programów teatralnych i filharmonicznych nie jest opłatą za wstęp.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Wskazać jednocześnie należy, iż podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, przy czym zwolnienie od podatku VAT o charakterze przedmiotowym dot. usług kulturalnych przy spełnieniu przesłanek podmiotowych odnoszących się do usługodawcy zostało określone w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w odniesieniu do opisanych we wniosku usług polegających na sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak też brak jest własnego stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl