IPTPP2/443-713/12-2/JN - Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczących przejść granicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-713/12-2/JN Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczących przejść granicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową powołaną do życia Zarządzeniem Wojewody, utworzoną w celu realizacji zadań Wojewody wynikających z art. 17 ust. 1, 2 i 2a Ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. Nr 78, poz. 461 z późn. zm.). Zgodnie z wymienionym przepisem Wojewoda jest zobowiązany do stałego utrzymywania przejść granicznych na obszarze województwa w stanie umożliwiającym przeprowadzanie sprawnej i skutecznej kontroli bezpieczeństwa, granicznej, celnej, weterynaryjnej, fitosanitarnej, chemicznej i radiometrycznej oraz jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych.

W ramach tych zadań Wnioskodawca przeprowadza inwestycje na przejściach granicznych oraz dysponuje majątkiem znajdującym się w zasięgu terytorialnym tych przejść. Zarówno Wnioskodawca, jak i majątek, którym administruje są własnością Skarbu Państwa. Wnioskodawca na realizację wyznaczonych mu zadań otrzymuje środki z budżetu państwa, natomiast przychody, które uzyskuje w ramach administracji majątkiem Skarbu Państwa odprowadza do budżetu państwa.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w ramach administracji, takie jak wynajem składników majątkowych (pomieszczenia, grunty) oraz sprzedaż składników używanych uzyskanych z demontażu. Rozlicza się z podatku miesięcznie w formie deklaracji VAT-7. Aktualnie Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług realizowane są w ramach nałożonych zadań z zakresu administracji przejściami i w przeważającej części nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W marcu 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu inwestycyjnego pod nazwą "...". Projekt realizowany jest w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (w skrócie FGZ). FGZ został ustanowiony Decyzją z dnia 23 maja 2007 r. Parlamentu Europejskiego i Rady UE m.in. w celu skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych oraz zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób. Projekty wspierane przez FGZ z założenia nie mogą być nastawione na zysk (non-profit). Środki finansowe FGZ pochodzą z budżetu Wspólnoty Europejskiej i przekazywane są na zasadzie refinansowania, to znaczy, że najpierw strona polska musi wyłożyć środki z własnego budżetu, a następnie są one zwracane przez WE w wysokości 75% całości nakładów.

Projekt wpisany jest również w ramy "Programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2012 - 2013" ustanowionym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2010 r. oraz "Koncepcją funkcjonowania granicy polsko-ukraińskiej podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012". Zakres rzeczowy projektu obejmuje realizację 5 podprojektów:

1.

"..." - wymiana dotychczasowego oznakowania pasów odpraw ruchu osobowego (piktogramy) na wyświetlacze elektroniczne o zmiennej treści (tablice LED).

2.

"..." - dostawa sprzętu informatycznego, mebli i sprzętu biurowego, urządzeń specjalistycznych (kamery, aparaty cyfrowe, urządzenia do weryfikacji zabezpieczeń dokumentów, itp.).

3.

"..." - modernizacja i rozbudowa systemu o nowe jednostki komputerowe.

4.

"..." - dostawa ogrodzenia przestawnego wraz z montażem oraz roboty budowlane na istniejącej infrastrukturze.

5.

"..." - dostawa i montaż dwóch kamer monitoringu.

Dotychczas zrealizowane zostały w całości podprojekty: (1), (4), (5) i (2) w zakresie sprzętu biurowego i specjalistycznego. Zrealizowano je z zastosowaniem procedur udzielenia zamówienia publicznego. Wykonawcy wystawili faktury na rzecz Wnioskodawcy w złotówkach z zastosowaniem stawki VAT 23%.

Wnioskodawca uiścił płatności dla Wykonawców ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przekazanych za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego. Następnie Zainteresowany złoży do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o poświadczenie wydatków i na tym zakończy się jego rola. Dalej procedurę rozliczenia finansowego i uzyskania refundacji będzie kontynuować MSWiA w porozumieniu z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Środki z budżetu Wspólnoty Europejskiej zwrócone zostaną do budżetu państwa, który wcześniej sfinansował projekt.

Obecnie pozostała do realizacji część podprojektu (2) w zakresie sprzętu informatycznego oraz całość podprojektu (3) są na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej. Wyposażenie dostarczone w ramach tych podprojektów będzie opodatkowane stawką 23% i zostanie rozliczone oraz sfinansowane tak jak przy zrealizowanych już podprojektach. Zakończenie całego projektu planowane jest na przełomie października i listopada 2012 r.

W związku z tym, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt został pisemnie zobowiązany przez MSWiA do przedłożenia interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania VATu. Brak posiadania interpretacji będzie równoważny z uznaniem podatku od towarów i usług za wydatek niekwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony z zakupów dokonanych w ramach realizowanego projektu na podstawie art. 86 ustawy.

2.

Czy Wnioskodawca może uzyskać zwrot podatku naliczonego z zakupów dokonanych w ramach realizowanego projektu na podstawie wymienionych przepisów Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zakupów dokonanych w ramach realizowanego projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ zarówno zrealizowane zakupy, jak i te które będą jeszcze zrealizowane, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupione wyposażenie oraz utworzony dodatkowy pas odpraw granicznych będą użytkowane nieodpłatnie, zarówno przez służby graniczne, jak i podróżujących przekraczających granicę państwową.

Ad. 2

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w § 22, § 24 § 25 Rozporządzenia, gdyż nie spełnia warunków określonych w tych przepisach. Środki FGZ nie zaliczają się do środków wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia, dodatkowo Wnioskodawca finansuje projekt z rezerwy celowej budżetu państwa i nie posiada wydzielonego rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W marcu 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu inwestycyjnego pod nazwą "...". Projekt realizowany jest w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (w skrócie FGZ). Projekty wspierane przez FGZ z założenia nie mogą być nastawione na zysk (non-profit). Środki finansowe FGZ pochodzą z budżetu Wspólnoty Europejskiej i przekazywane są na zasadzie refinansowania, to znaczy, że najpierw strona polska musi wyłożyć środki z własnego budżetu, a następnie są one zwracane przez WE w wysokości 75% całości nakładów.

Projekt wpisany jest również w ramy "Programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2012 - 2013" ustanowionym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2010 r. oraz "Koncepcją funkcjonowania granicy polsko-ukraińskiej podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012". Zakres rzeczowy projektu obejmuje realizację 5 podprojektów:

1.

"..." - wymiana dotychczasowego oznakowania pasów odpraw ruchu osobowego (piktogramy) na wyświetlacze elektroniczne o zmiennej treści (tablice LED).

2.

"..." - dostawa sprzętu informatycznego, mebli i sprzętu biurowego, urządzeń specjalistycznych (kamery, aparaty cyfrowe, urządzenia do weryfikacji zabezpieczeń dokumentów, itp.).

3.

"..." - modernizacja i rozbudowa systemu o nowe jednostki komputerowe.

4.

"..." - dostawa ogrodzenia przestawnego wraz z montażem oraz roboty budowlane na istniejącej infrastrukturze.

5.

"..." - dostawa i montaż dwóch kamer monitoringu.

Dotychczas zrealizowane zostały w całości podprojekty: (1), (4), (5) i (2) w zakresie sprzętu biurowego i specjalistycznego. Zrealizowano je z zastosowaniem procedur udzielenia zamówienia publicznego. Wykonawcy wystawili faktury na rzecz Wnioskodawcy w złotówkach z zastosowaniem stawki VAT 23%. Obecnie pozostała do realizacji część podprojektu (2) w zakresie sprzętu informatycznego oraz całość podprojektu (3) są na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej. Wyposażenie dostarczone w ramach tych podprojektów będzie opodatkowane stawką 23% i zostanie rozliczone oraz sfinansowane tak jak przy zrealizowanych już podprojektach. Zakończenie całego projektu planowane jest na przełomie października i listopada 2012 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zrealizowane zakupy, jak i te które będą jeszcze zrealizowane, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupione wyposażenie oraz utworzony dodatkowy pas odpraw granicznych będą użytkowane nieodpłatnie, zarówno przez służby graniczne, jak i podróżujących przekraczających granicę państwową.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zrealizowane zakupy, jak i te które będą jeszcze zrealizowane, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W myśl § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - znajdującego się w rozdziale 9 "Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu" - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem, że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 22 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Warunki zwrotu podatku określają m.in. § 24 i § 25 rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, posiadanie rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Zgodnie z § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast zgodnie z § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w § 22, § 24 i § 25 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie spełnia warunków określonych w ww. przepisach.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku, ponieważ nie spełnia warunków, o których mowa w rozdziale 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl