IPTPP2/443-707/11-4/IR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz określenie sposobu udokumentowania i zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży poboru pierwszej opłaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-707/11-4/IR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz określenie sposobu udokumentowania i zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży poboru pierwszej opłaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz sposobu udokumentowania i zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży poboru pierwszej opłaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz sposobu udokumentowania i zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży poboru pierwszej opłaty.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 17 października 2007 r. pomiędzy Gminą, a Spółką została zawarta umowa oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz odpłatnego przeniesienia własności budynku (akt notarialny Rep."A" Nr). W drodze ww. umowy Gmina ustanowiła na rzecz Spółki użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej położonej w......., oznaczonej jako działka Nr 2/11 (obręb 28, arkusz 1), o pow. 0,2311 ha oraz przeniosła na ww. Spółkę odpłatnie własność znajdującego się na działce wolnostojącego, murowanego jednopiętrowego budynku, pochodzącego z początku lat 70-tych.

Przedmiotowy grunt został przekazany w użytkowanie na rzecz ww. w roku 1983 zgodnie z decyzją Urzędu Miejskiego z dnia 16 września 1983 r. znak:... i z uwagi na fakt, iż pozostawał w użytkowaniu w dacie 5 grudnia 1990 r. spełnione zostały przesłanki do oddania gruntu w użytkowanie wieczyste na podstawie art. 204 i 205 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Cena nieruchomości gruntowej, zgodnie z treścią art. 67 ust. 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami została ustalona na kwotę 47 144,00 zł. Pierwsza opłata z tytułu nabycia gruntu w użytkowanie wieczyste stanowiąca 25% ceny gruntu netto ustalonej w oparciu o wartość rynkową określoną przez rzeczoznawcę majątkowego, wyniosła 11 786,00 zł. Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Spółka został zwolniony z obowiązku uiszczenia pierwszej opłaty, z tym zastrzeżeniem, że w razie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego przed upływem dziesięciu lat od jego ustanowienia Spółka zobowiązana będzie uiścić na rzecz Gminy pierwszą opłatę w wysokości 25% ceny nieruchomości określonej w dniu sprzedaży.

Z tytułu nabycia własności budynku, stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, Spółka uiścił na rzecz Gminy kwotę w wysokości 865,00 zł. Powyższa kwota ustalona została na podstawie § 12 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczenia osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu, jako różnica pomiędzy wartością rynkową budynku, wynoszącą 3 523,00 zł, a wartością poniesionych przez Spółkę nakładów na modernizację budynku w wysokości 2 658,00 zł W związku z powyższym wystawiona została faktura VAT na kwotę 865,00 zł netto. Dostawa podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W dniu 14 lipca 2011 r. Spółka zawarła z osobą fizyczną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego ww. gruntu (akt notarialny Rep."a" Nr). W związku z powyższym ziściły się przesłanki, o których mowa w art. 204 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami tj. ww. Spółka jest zobowiązana do uiszczenia na rzecz Gminy pierwszej opłaty w wysokości określonej w dniu sprzedaży. Wartość prawa własności określona przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień sprzedaży nieruchomości wynosi 49 317,00 zł, a co za tym idzie pierwsza opłata (stanowiąca 25% ceny nieruchomości) wynosić będzie 12 329,25 zł.

W piśmie z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

W związku z okolicznością wynikającą z pytań 2 i 3 wniosku co do wystawienia faktury korygującej Wnioskodawca poinformował, iż dane dotyczące pierwotnej faktury VAT są następujące:

* Faktura Nr WMK.II.H.72240-1/2007,

* data sprzedaży 17 października 2007 r.,

* data wystawienia 23 października 2007 r.

* nazwa towaru/usługi: oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, oznaczonej jako działka Nr 2/11, o pow. 2311 mkw wraz z przeniesieniem własności usytuowanego na niej budynku (umowa z dnia 17 października 2007 r. - akt notarialny Rep. "A" Nr). Dostawa podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) Spółka została zwolniona z obowiązku uiszczenia pierwszej opłaty za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy pierwsza opłata, jaką Spółka jest zobowiązana uiścić na rzecz Gminy w związku ze sprzedażą prawa użytkowania wieczystego gruntu jaka miała miejsce w roku 2011 - będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z faktem, iż Spółka jest zobowiązana uiścić na rzecz Gminy pierwszą opłatę, zajdzie konieczność wystawienia Faktury VAT czy też skorygowania Faktury VAT wystawionej w dacie dostawy tj. w roku 2007.

3.

Czy w przypadku konieczności skorygowania faktury VAT wystawionej w dacie dostawy - korekty należy dokonać według daty dostawy czy też w aktualnym rejestrze sprzedaży według daty wezwania Spółki do uiszczenia na rzecz Gminy pierwszej opłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż dostawa towaru miała miejsce w roku 2007 i objęta była wówczas zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz z uwagi na fakt, iż pierwsza opłata uległa jedynie "odroczeniu" do roku 2011, w którym ziściły się przesłanki do uiszczenia jej przez Spółkę - pierwsza opłata jaką Spółka jest zobowiązana uiścić na rzecz Gminy będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawcy zajdzie konieczność skorygowania faktury wystawionej w dacie dostawy tj. w roku 2007.

Zdaniem Wnioskodawcy korekty należy dokonać w aktualnym rejestrze sprzedaży według daty wezwania Spółki do uiszczenia na rzecz Gminy pierwszej opłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

W świetle art. 233 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) użytkownik wieczysty (osoba fizyczna lub prawna) może w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać. Ten przepis, a także następne przepisy Kodeksu cywilnego (art. 234, art. 235, art. 237) kształtujące uprawnienia użytkownika wieczystego na wzór uprawnień właściciela, jak również długi czas trwania użytkowania wieczystego (art. 236 § 1 i 2 k.c.) wskazują, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania tym gruntem jak właściciel.

Należy zauważyć, iż dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jak gdyby była właścicielem tego dobra. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela. Wobec powyższego, uwzględniając szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy obejmuje grunty, należy uznać, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

Potwierdza to również treść uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007 r. sygn. akt I FPS 1/06.

Ustanowienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalenie opłat odbywa się na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 27 tej ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej.

Z regulacji zawartych w art. 71 ust. 1-4 ww. ustawy wynika, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Pierwsza opłata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Natomiast w przypadku oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej pierwszą opłatę można rozłożyć na oprocentowane raty. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego.

W myśl art. 204 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, spółdzielni, związkowi spółdzielczemu oraz innym osobom prawnym, które w dniu 5 grudnia 1990 r. były użytkownikami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy, przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu oraz o przeniesienie własności znajdujących się na nim budynków, innych urządzeń i lokali.

Ust. 2 tego artykułu stanowi, iż zawarcie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste następuje bez przetargu.

W świetle art. 204 ust. 3 ww. ustawy przeniesienie własności budynków, innych urządzeń i lokali następuje odpłatnie, chyba że obiekty te zostały wybudowane lub nabyte ze środków własnych spółdzielni, związków spółdzielczych oraz innych osób prawnych.

Ust. 4 ww. artykułu stanowi, iż opłatę z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz cenę budynków, innych urządzeń i lokali ustala się według przepisów rozdziału 8 działu II, z wyłączeniem przepisu o obowiązku wniesienia pierwszej opłaty. Na poczet ceny zalicza się zwaloryzowane opłaty poniesione z tytułu użytkowania budynków, innych urządzeń i lokali.

Zgodnie z art. 204 ust. 5 ww. ustawy roszczenia, o których mowa w ust. 1, wygasły, jeżeli wnioski w tej sprawie nie zostały złożone do dnia 31 grudnia 1996 r.

Z kolei ust. 6 ww. przepisu stanowi, iż w przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego przed upływem 10 lat od jego ustanowienia, spółdzielnia, związek spółdzielczy oraz inne osoby prawne są obowiązane uiścić pierwszą opłatę w wysokości określonej w dniu sprzedaży, według przepisów rozdziału 8 działu II.

Nie uiszcza się pierwszej opłaty w razie:

1.

nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego na rzecz gminy lub Skarbu Państwa;

2.

nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego na rzecz innej spółdzielni na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości (Dz. U. Nr 6, poz. 36, z późn. zm.).

Na mocy przepisu art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeśli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego pierwsza opłata oraz opłaty roczne za cały okres, na jaki grunt zostaje oddany w wieczyste użytkowanie stanowią podstawę opodatkowania w rozumieniu cyt. wyżej przepisu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w dniu 17 października 2007 r. zawarł ze Spółką umowę oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz odpłatnego przeniesienia własności budynku (akt notarialny Rep."A" Nr). W drodze ww. umowy Wnioskodawca ustanowił na rzecz Spółki użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, oznaczonej jako działka Nr 2/11 (obręb 28, arkusz 1), o pow. 0,2311 ha oraz przeniósł na ww. Spółkę odpłatnie własność znajdującego się na działce wolnostojącego, murowanego jednopiętrowego budynku, pochodzącego z początku lat 70-tych. Przedmiotowy grunt został przekazany w użytkowanie na rzecz ww. w roku 1983 zgodnie z decyzją Urzędu Miejskiego z dnia 16 września 1983 r. znak: i z uwagi na fakt, iż pozostawał w użytkowaniu w dacie 5 grudnia 1990 r. spełnione zostały przesłanki do oddania gruntu w użytkowanie wieczyste na podstawie art. 204 i 205 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Pierwsza opłata z tytułu nabycia gruntu w użytkowanie wieczyste stanowiąca 25% ceny gruntu netto ustalonej w oparciu o wartość rynkową określoną przez rzeczoznawcę majątkowego, wyniosła 11 786,00 zł. Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Spółka została zwolniona z obowiązku uiszczenia pierwszej opłaty, z tym zastrzeżeniem, że w razie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego przed upływem dziesięciu lat od jego ustanowienia Spółka zobowiązana będzie uiścić na rzecz Wnioskodawcy pierwszą opłatę w wysokości 25% ceny nieruchomości określonej w dniu sprzedaży.

Z tytułu nabycia własności budynku, stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, Spółka uiściła na rzecz Wnioskodawcy kwotę w wysokości 865,00 zł. Powyższa kwota ustalona została jako różnica pomiędzy wartością rynkową budynku, wynoszącą 3 523,00 zł, a wartością poniesionych przez Spółkę nakładów na modernizację budynku w wysokości 2 658,00 zł W związku z powyższym w dniu 23 października 2007 r. wystawiona została faktura VAT Nr dokumentująca oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wraz z przeniesieniem własności usytuowanego na niej budynku. Dostawa podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W dniu 14 lipca 2011 r. Spółka zawarła z osobą fizyczną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego ww. gruntu (akt notarialny Rep."a" Nr). W związku z powyższym ziściły się przesłanki, o których mowa w art. 204 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami tj. ww. Spółka jest zobowiązana do uiszczenia na rzecz Wnioskodawcy pierwszej opłaty w wysokości określonej w dniu sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy pierwsza opłata w związku ze sprzedażą prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy z tytułu pierwszej opłaty należy wystawić fakturę VAT czy też skorygować fakturę pierwotną wystawioną w dacie dostawy tj. w roku 2007 oraz czy w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej - korekty należy dokonać według daty dostawy czy też w aktualnym rejestrze sprzedaży.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zauważyć, iż dostawa towaru (oddanie w wieczyste użytkowanie gruntu) nastąpiło w 2007 r.

Zgodnie natomiast z obowiązującym w roku 2007 przepisem art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu (oddania w użytkowanie wieczyste) stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.

Jeśli zatem dostawa budynku korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony.

W związku z tym pierwsza opłata należna z tytułu ustanowienia użytkowania wieczystego gruntu, jako prawa związanego z odrębną własnością budynku zwolnionego od podatku VAT korzysta również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu należało uznać za prawidłowe.

W kwestii natomiast sposobu udokumentowania przedmiotowej czynności i jej zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży należy stwierdzić co następuje.

Na podstawie delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur i faktur korygujących.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej: numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

1.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

2.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

3.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na podstawie § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się również gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem w przypadku, gdy zostanie wystawiona faktura dokumentująca dostawę towaru, a następnie wartość towaru ulegnie zmianie (zmniejszeniu lub zwiększeniu) znajdują zastosowanie cytowane wyżej przepisy rozporządzenia.

Przy czym należy wskazać, iż odnośnie faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie wskazują bezpośrednio i w sposób jednoznaczny momentu, w którym powinna być dokonana korekta zwiększająca podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego.

W związku z powyższym uznać należy, iż sposób rozliczenia przez wystawcę faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego, uzależniony jest od okoliczności powodujących konieczność korygowania faktur pierwotnych.

W przypadku gdy przyczyna korekty istniała już w chwili wystawienia faktur pierwotnych (np. błąd, pomyłka) - korekt podstawy opodatkowania i podatku należnego należy dokonać wstecz tj. w miesiącu, w którym w wyniku błędu zaniżona została podstawa opodatkowania i kwota podatku należnego.

Natomiast w przypadku, gdy przyczyna korekty powstaje w terminie późniejszym (np. niedotrzymanie warunku umowy), korekta ta powinna zostać ujęta na bieżąco tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty, gdyż faktura pierwotna była wystawiana poprawnie i w przeszłości nie doszło do zaniżenia obrotu i podatku należnego. Sytuacja taka może wystąpić np. w przypadku istnienia uzgodnień umowy między stronami.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku gdy oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowiące dostawę towaru zostało udokumentowane fakturą i czynność ta korzystała ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a następnie zwiększono cenę towaru to Wnioskodawca jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą zwiększającą cenę. Z uwagi natomiast na fakt, że przyczyna korekty nie istniała w momencie wystawienia faktury pierwotnej Zainteresowany zobowiązany jest zaewidencjonować przedmiotową fakturę korygującą w rozliczeniu za okres, w którym ją wystawił.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu udokumentowania i zaewidencjonowania w rejestrze sprzedaży poboru pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu należało uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności prawidłowość zastosowania do dostawy budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu zwolnienia z opodatkowania podatkiem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Ponadto podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl