IPTPP2/443-691/11-3/KW - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji i poprawy stanu wyposażenia technicznego dotychczasowych laboratoriów oraz wyposażenia laboratoriów dydaktycznych służących do kształcenia specjalistów w zakresie telekomunikacji oraz mechatroniki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-691/11-3/KW Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji i poprawy stanu wyposażenia technicznego dotychczasowych laboratoriów oraz wyposażenia laboratoriów dydaktycznych służących do kształcenia specjalistów w zakresie telekomunikacji oraz mechatroniki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia zakupów w związku z realizacją projektu "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia zakupów w związku z realizacją projektu ".....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "...." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

Wspomniany projekt zarówno na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak i w trakcie jego realizacji jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak: m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnienie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektu na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca przedstawił najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Nazwa projektu

2.

Koordynator

3.

Okres realizacji. I kwartał 2012 - IV kwartał 2012 r.

4.

Źródło dofinansowania. Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013

5.

Przedmiot projektu (opis). Planowane przedsięwzięcie ma na celu wzmocnienie potencjału dydaktycznego Wydziału A. i oraz Wydziału B., modernizację i poprawienie stanu wyposażenia technicznego dotychczasowych laboratoriów oraz wyposażenie laboratoriów dydaktycznych służących do kształcenia specjalistów w zakresie telekomunikacji oraz mechatroniki (dotyczy laboratoriów fal i anten).

6.

Zakupy jakie Wnioskodawca planuje dokonać w ramach projektu. Planuje się zakup: 11 wideoprojektorów wraz ze stelażami, 11 komputerów all in one, 11 ekranów elektrycznych, 11 zestawów Microsoft Office MOLP, 11 zestawów NOD, 20 komputerów przenośnych typu laptop, innowacyjne stanowisko do badania cieplnego silnika Stirlinga, zestaw do badania ogniw słonecznych i paliwowych, innowacyjne układy chłodzenia wykorzystujące zjawisko Peltiera, stanowiska do nauki oprogramowania sterowników sterujących elementami wykonawczymi "inteligentnego domu", stanowiska pomiarowego do badania nowoczesnego łożyskowania maszyn wysokoobrotowych, stanowiska do badań dynamiki wirnika sztywnego oraz wyważania wirników, stanowiska do badania dynamiki wirnika giętkiego, stanowiska do badań parametrów układów bezprzewodowej transmisji danych, stanowiska do pomiaru parametrów energetycznych toru transmisji bezprzewodowej, wzmacniacza do stanowiska do analizy współczynnika SAR układów w.cz. w szerokim zakresie mocy, urządzenia zasilającego do badania układów ekranowania i nagrzewania indukcyjnego z wykorzystaniem fal niskiej częstotliwości.

7.

Efekty projektu. Efektem projektu będzie doposażenie istniejących sal dydaktycznych oraz utworzenie nowych pracowni dydaktycznych.

8.

Beneficjenci projektu i sposób korzystania z efektów projektu. Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawcza oraz studenci przede wszystkim Wydziału A. oraz Wydziału B. Z efektów projektu będą korzystali pracownicy Wnioskodawcy oraz studenci przede wszystkim Wydziału A. oraz Wydziału B.

9.

Właściciel efektów projektu: Politechnika

10.

Sprzęt zakupiony do projektu, który nie zostanie zużyty w toku projektu - po skończonej realizacji projektu będzie wykorzystywany do zajęć ze studentami i działalności dydaktycznej.

11.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą przekazane osobom trzecim.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Politechnika ma prawo odliczyć podatek VAT w całości lub w części od zakupów zrealizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie projektu pt.....". Zainteresowany w związku z projektem zamierza doposażyć istniejące sale dydaktyczne oraz utworzyć nowe pracownie dydaktyczne. Jak wskazał Wnioskodawca - dokonane w związku z ww. projektem zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, uzależniający wykorzystywanie zakupionych towarów i usług do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie będzie spełniony. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu ani odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu "....", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl