IPTPP2/443-69/11-4/IR - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych w związku z dokonanymi zakupami oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-69/11-4/IR Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych w związku z dokonanymi zakupami oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. według daty nadania (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. 26 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania za świadczenie usług czynności wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy i ich udokumentowania - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Katowicach został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za świadczenie usług czynności wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy i ich udokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.

W dniu 12 kwietnia 2011 r. ww. wniosek wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 27 maja 2011 r. został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Spółka S.A. (zwana dalej Spółką), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji materiałów budowlanych, w ramach której dokonuje zakupów towarów handlowych, a następnie dostarcza towary na rzecz swoich kontrahentów, którzy poprzez sieć własnych oddziałów dokonują odsprzedaży oferowanych przez Spółkę towarów. W związku ze swoją działalnością Spółka otrzymuje premie pieniężne od dostawców, a także wypłaca premie pieniężne nabywcom.

Spółka zawarła z niektórymi nabywcami (dalej "Nabywcy") umowy, na mocy których przyznaje im premie pieniężne (dalej "Premie"). Premia dla danego Nabywcy jest przyznawana na następujących warunkach:

1.

premia podstawowa - w wysokości 4% od wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w ciągu danego roku przez każdego dystrybutora w Spółce,

2.

premia zadaniowa - dodatkowa premia liczona od wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w ciągu danego roku w Spółce przez wszystkich Dystrybutorów łącznie, uzależniona od osiągnięcia określonego poziomu obrotu (zakupów) w całym roku kalendarzowym, tj. obrót > 1 000 000 zł - 1%.

Podstawą obliczania premii jest wartość netto faktur wystawionych przez Spółkę w kwartalnym okresie rozliczeniowym z tytułu nabycia przez Nabywcę towarów w Spółce. Premie dla Nabywców nie są związane z konkretnymi dostawami towarów oraz w niektórych przypadkach rozliczenia z tytułu Premii dla Nabywców dokonywane są w formie kompensaty, a nie w formie odrębnych płatności (przelewów).

Kontrahenci Spółki otrzymujący Premie dla nabywców wystawiają z tego tytułu faktury VAT na rzecz Spółki, do których doliczany jest podatek VAT w stawce 23% (w roku 2009 i 2010 w stawce 22%).

Z posiadanych przez Spółkę informacji wynika, że Nabywcy posiadają indywidualne interpretacje:

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-38/09-2/KT),

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22/04/2008 r. (znak IBPP1/443-128/08/PK),

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-31/09-4/KT),

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19/01/2009 r. (znak IBPP4/443-54/08/EJ),

- w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania.

Natomiast Spółka na podstawie zawartych umów z niektórymi dostawcami (dalej"Dostawcy") otrzymując premie pieniężne w ramach rozliczenia wystawia Noty uznaniowe. Premia nie ma związku ze świadczeniem Nabywcy na rzecz Spółki usług w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów reklamy, zobowiązywania się do dokonywania zakupów wyłącznie w Spółce, do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki itp.

Kierując się sentencją ww. interpretacji Nabywca uznaje premię za pewnego rodzaju świadczenie usług, polegające na osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów, które podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT i na tą okoliczność wystawia faktury VAT z doliczoną kwotą podatku.

W piśmie z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wypłacana premia związana jest z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zasady przyznawania premii przedstawiają się następująco:

* premia podstawowa - przy obliczaniu kwoty premii pieniężnej należy uwzględnić kwotę stałą oraz kwotę dodatkową ustaloną na każde 10.000 zł ponad kwotę podstawową. Wysokość kwoty dodatkowej oraz kwoty stałej uzależniona jest od wysokości zrealizowanego w okresie rozliczeniowym obrotu netto i wynosi:

Kwota premii -Kwota stała -Kwota dodatkowa

Kwota podstawy

(obrót>.....) -Za każde 10 000 zł ponad stawkę

300 000 zł -12 000 zł -400 zł

4 800 000 zł -240 000 zł -500 zł.

W przypadku, gdy obrót netto przekroczy wartość określoną w pozycji "kwota podstawowa" kwota premii pieniężnej zostanie obliczona wyłącznie w oparciu o kwoty podane dla tej wysokości obrotu. Tym samym, w takiej sytuacji premia pieniężna nie będzie obliczana według poszczególnych, niższych przedziałów skali.

* premia zadaniowa - dodatkowa premia liczona od wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w ciągu danego roku przez Nabywcę u Wnioskodawcy, uzależniona od osiągnięcia określonego poziomu obrotu (zakupów) w całym roku kalendarzowym, tj.: obrót > 1 000 000 zł - (...)%

W niektórych umowach z wybranymi Nabywcami wyłączone z premiowania zakupów są określone grupy towarów. Podstawą obliczenia premii jest wartość netto faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w kwartalnym okresie rozliczeniowym z tytułu nabycia przez Nabywców towarów u Wnioskodawcy. Ustalanie wartości należnych indywidualnie Nabywcom premii pieniężnych i ich rozliczenie pomiędzy stronami będzie następować po zakończeniu każdego kwartału w roku kalendarzowym.

Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak np. terminowe regulowanie należności. W sytuacji, gdy w danym okresie Nabywca nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy, premia nie będzie wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji, w której wypłacona przez Spółkę premia dla Nabywcy będzie związana wyłącznie z realizacją określonego poziomu zakupów oraz biorąc pod uwagę indywidualne interpretacje podatkowe Nabywców wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-38/09-2/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22/04/2008 r. (znak IBPP1/443-128/08/PK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-31/09-4/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19/01/2009 r. (znak IBPP4/443-54/08/EJ),

w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania, ma miejsce świadczenie usług przez Nabywcę na rzecz Spółki w zamian za premię od Spółki, które powinno zostać udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez tych Nabywców.

2.

Czy otrzymane przez Spółkę faktury VAT w latach 2007 - 2011 z tytułu premii pieniężnych, od Nabywców posiadających indywidualne interpretacje podatkowe wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-38/09-2/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22/04/2008 r. (znak IBPP1/443-128/08/PK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-31/09-4/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19/01/2009 r. (znak IBPP4/443-54/08/EJ),

w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania, które do dnia dzisiejszego nadal są w mocy uprawniają do odliczenia od podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1) Gdy premie pieniężne są wypłacane przez Spółkę w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Nabywcę określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym nie zachodzą tutaj czynności związane ze świadczeniem usługi opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem otrzymane przez Nabywcę premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać osiągnięcia przez Nabywcę określonego pułapu obrotów w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych. Zatem należy uznać, iż w tych sytuacjach otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Za brakiem podstaw prawnych do opodatkowania premii czy bonusów za zwiększanie zakupów opowiadają się również przedstawiciele piśmiennictwa m.in. A. Bartosiewicz w Komentarzu do art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz 2007,Lex 2007, wyd. II) czy J. Zubrzycki w Leksykonie VAT (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT, Oficyna Wydawnicza UNIMEX, Wrocław 2006, tom I, s. 498). Zdaniem autorów osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów - nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług). Tym samym wypłacenie tego rodzaju premii (bonusu) jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, nie jest żadna usługą kupującego na rzecz sprzedawcy, która podlegałaby opodatkowaniu VAT. Wskazać w szczególności trzeba, iż Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 96/06, wyrok z dnia 6 czerwca 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 oraz wyrok z dnia 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06), jak również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06) uznał, że "premia wypłacona za osiągnięcie przez podatnika określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, nie podlega opodatkowaniu". Co więcej, w wyroku z dnia 6 czerwca 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż w razie udzielenia premii pieniężnej: "nie można postawić tezy o świadczeniu przez kupującego usługi, zarówno w rozumieniu ustawy o VAT, jak i VI dyrektywy UE. Pozwala to wyeliminować podwójne opodatkowanie transakcji, co jest celem wspólnotowego systemu VAT". Jeśli chodzi o interpretacje podatkowe, należy wskazać m.in. decyzję Izby Skarbowej w Radomiu z dnia 6 lutego 2008 r. (IS.II/2-445/215/07), interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2007 r. (nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO) "otrzymany przez stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT.

Przekazanie bonusu należy udokumentować notą księgową" oraz interpretację Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 25 września 2007 r. (PP-3/4407-44/07) "dokonywanie przez spółkę zakupów o wartości lub ilości nagradzanej premią pieniężną przez dostawcę towarów nie stanowi podlegającej opodatkowaniu usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT z przyczyn wskazanych w wyroku NSA. Należy zatem potraktować otrzymaną przez spółkę premię pieniężną za obojętną z punktu widzenia podatku VAT". Podobne stanowisko prezentuje:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25/01/2011 r. znak IPPP1-443-1282/10-2/Igo,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16/07/2009 r. znak IPPP3-443-396/09-4/JF

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10/02/2011 r. znak IPPP1-443-556/08/11-7/S/JL

Ad 2) Nabywcy działając zgodnie z wytycznymi zawartych w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-38/09-2/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22/04/2008 r. (znak IBPP1/443-128/08/PK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01/04/2009 r. (znak IPPP3/443-31/09-4/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19/01/2009 r. (znak IBPP4/443-54/08/EJ),

w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i sposobu jej dokumentowania, które do dnia dzisiejszego nadal są w mocy wystawiają faktury VAT dotyczące Premii pieniężnych w kwocie netto równej wypłaconej Premii pieniężnej oraz naliczają podatek VAT w stawce 23%. (w latach 2007, 2008, 2009 w stawce 22%). Spółka stoi na stanowisku, że w związku z powyższym otrzymując tak wystawione faktury i biorąc pod ww. interpretacje Nabywców ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie:

* uznania za świadczenie usług czynności wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy i ich udokumentowania - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosowanie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą, poprzez zsumowanie poszczególnych dostaw towarów, nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należny nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURY KORYGUJĄCE".

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji materiałów budowlanych, w ramach której dokonuje zakupów towarów handlowych, a następnie dostarcza towary na rzecz swoich kontrahentów, którzy poprzez sieć własnych oddziałów dokonują odsprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę towarów. W związku ze swoją działalnością Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne od dostawców, a także wypłaca premie pieniężne nabywcom na podstawie zawartych umów.

Premia dla danego nabywcy jest przyznawana na następujących warunkach:

1.

premia podstawowa - w wysokości 4% od wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w ciągu danego roku przez każdego dystrybutora w Spółce,

2.

premia zadaniowa - dodatkowa premia liczona od wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w ciągu danego roku w Spółce przez wszystkich dystrybutorów łącznie, uzależniona od osiągnięcia określonego poziomu obrotu (zakupów) w całym roku kalendarzowym, tj. obrót > 1 000 000 zł - 1%.

Podstawą obliczania premii jest wartość netto faktur wystawionych przez Spółkę w kwartalnym okresie rozliczeniowym z tytułu nabycia przez nabywcę towarów w Spółce. Premie dla nabywców nie są związane z konkretnymi dostawami towarów oraz w niektórych przypadkach rozliczenia z tytułu premii dla nabywców dokonywane są w formie kompensaty, a nie w formie odrębnych płatności (przelewów). Wypłacana premia związana jest z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Kontrahenci Spółki otrzymujący premie dla nabywców wystawiają z tego tytułu faktury VAT na rzecz Spółki, do których doliczany jest podatek VAT w stawce 23% (w roku 2009 i 2010 w stawce 22%). Natomiast Spółka na podstawie zawartych umów z niektórymi dostawcami, otrzymując premie pieniężne w ramach rozliczenia, wystawia noty uznaniowe. Premia nie ma związku ze świadczeniem nabywcy na rzecz Spółki usług w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów reklamy, zobowiązywania się do dokonywania zakupów wyłącznie w Spółce, do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki itp. Uzyskanie premii nie jest wiec uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak np. terminowe regulowanie należności. W sytuacji, gdy w danym okresie nabywca nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy, premia nie będzie wypłacana.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Składa się ona z "kwoty stałej" ustalonej przez strony od kwoty podstawowej obrotu (oczywiście pod warunkiem jej przekroczenia) oraz "kwoty dodatkowej" ustalonej przez strony od kwoty dodatkowej obrotu ponad kwotę podstawową obrotu.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - kontrahenci w zamian za otrzymane premie nie świadczą na rzecz Zainteresowanego jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. Nie są również zobowiązani do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy czy do posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahenci nie wykonują żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że kontrahenci nie świadczą wobec Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej wypłacania premii.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane powyżej regulacja prawne stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Zainteresowany wypłaca kontrahentowi premie z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów to przedmiotowe premie stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw dokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, Wnioskodawca udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia. Nie dokonuje on bowiem odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz zmniejszenia podstawy opodatkowania wynikającej z dostawy towarów.

Jednocześnie nadmienia się, iż powyższe było aktualne także w stanie prawnym obowiązującym od 2007 r., przy czym obowiązek wystawienia faktury korygującej w okresie:

* od 1 stycznia 2007 r. do 30 listopada 2008 r. wynikał z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.)

* od 1 grudnia 2008 r. do 31 marca 2011 r. wynikał z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wypłacenie premii pieniężnych stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT otrzymane przez Wnioskodawcę w latach 2007-2011, dokumentujące wypłacenie premii pieniężnych, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nie dokumentują one czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Przy czym na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego. Są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach i tylko do nich się zawężają w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, w tym w szczególności interpretacji Ministra Finansów znak: IPPP3/443-38/09-2/KT, IBPP1/443-128/08/PK, IPPP3/443-31/09-4/KT i IBPP4/443-54/08/EJ wydanych dla kontrahentów Wnioskodawcy, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych otrzymania opisanych premii pieniężnych przez odbiorcę Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego te premie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl