IPTPP2/443-680/11-5/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-680/11-5/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2012 r. (data wpływu 17 stycznia 2012 r.) oraz pismem z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z zakupem sprzętu w ramach realizacji projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z zakupem sprzętu w ramach realizacji projektu "...".

Pismem z dnia 14 stycznia 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Natomiast pismem z dnia 12 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, że oczekuje wydania jednej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od 2004 r. prowadzi indywidualną działalność jako osoba fizyczna - indywidualną praktykę lekarską. W ramach praktyki lekarskiej wykonuje wyłącznie usługi medyczne, nie prowadzi sprzedaży żadnych towarów, nie zatrudnia nikogo.

Zgodnie z brzmieniem Ustawy o VAT usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez lekarzy zostały objęte zwolnieniem z podatku VAT.

Z tytułu prowadzenia działalności - praktyki lekarskiej (gabinetu) - Wnioskodawczyni osiągnęła stratę roczną wynoszącą ok. 30 tys. PLN.

W związku z otrzymaniem przez Praktykę Lekarską decyzji o zakwalifikowaniu do dofinansowania złożonego przez Wnioskodawczynię projektu pt. "..." w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III. 6: Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw Wnioskodawczyni planuje zakup sprzętu stomatologicznego.

Ponieważ Gabinet Stomatologiczny nie jest płatnikiem VAT, Wnioskodawczyni zakwalifikowała podatek VAT od planowanych zakupów (sprzętu stomatologicznego) jako wydatek kwalifikowalny, w związku z brakiem możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem.

W piśmie z dnia 14 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji projektu pt. "...." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż będą to czynności służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (leczenie z zakresu stomatologii ogólnej, leczenie endodontyczne, leczenie chirurgiczne).

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu "...." wystawiono na Wnioskodawczynię.

W piśmie z dnia 12 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, że oczekuje wydania jednej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni prowadząca jednoosobowa praktykę lekarską, świadcząca usługi medyczne, nie będąca płatnikiem VAT, nieprowadząca sprzedaży żadnych towarów ani nieświadcząca innych usług niż medyczne ma możliwość prawną odzyskania przez Gabinet Stomatologiczny podatku VAT związanego z kupowanym sprzętem.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z brzmieniem ustawy o VAT usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez lekarzy zostały objęte zwolnieniem z podatku VAT. Wnioskodawczyni uważa, iż gabinet stomatologiczny świadczący jedynie usługi medyczne, nie będący płatnikiem VAT, nieprowadzący sprzedaży żadnych towarów ani też nieświadczący innych usług niż medyczne, nie posiada możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z kupowanym sprzętem i może zakwalifikować podatek VAT związany z projektem (wnioskiem o dofinansowanie z UE) jako wydatek kwalifikowalny do dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni planuje zakup sprzętu stomatologicznego w związku z realizacją projektu pt. "..." w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III. 6: Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw.

Wnioskodawczyni wskazała, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż będą to czynności służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (leczenie z zakresu stomatologii ogólnej, leczenie endodontyczne, leczenie chirurgiczne).

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu "W...." wystawiono na Wnioskodawczynię.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazała Wnioskodawczyni - poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynności opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl